Hvordan styrke språklæring gjennom god vurderingspraksis? - Enhancing Language Learning through Good Assessment Practices
Webinaret var et samarbeid mellom Nord Universitet og Fremmedspråksenteret og rettet seg mot språklærere i norsk ungdomsskole og videregående skole.
Les mer om konferanseinnleggene
Mandag 27. september 2021 08:45 – 15:00
08.45 – 09.00
Åpning ved Fremmedspråksenteret og Nord universitetet
09.00 – 09.45
Veien til mestring: Om å lære å lære i engelsk og fremmedspråk,
Åsta Haukås, Universitetet i Bergen
09.45 – 09.50 pause
09.50 – 10.35
Hvordan blir endringene for eksamen i engelsk og fremmedspråk, og hvordan jobber vi egentlig med eksamen?
Cathrine Hjulstad, Astri Gjedrem, Kevin Steinman, Utdanningsdirektoratet
10:35 – 10:40 pause
10.40 – 11.30
Formative Meaningful (Grammar) Feedback Strategies in English and Foreign Language Writing,
Michel Cabot, Høgskolen Vestlandet
11.30 - 12.00 lunsjpause
12.00 – 12.45
Parallelle sesjoner / Parallel sessions
Les mer om konferanseinnleggene
Språkvalg i skolen. Elevers holdning til fremmedspråkfaget og hvorfor de velger som de gjør,
Del 1 - Øystein Øksenvåg, Fremmedspråksenteret
Del 2 - Spiwe Thandabani Rønning, Fremmedspråksenteret
Engelsk: English (1-7 grades),
Maria Nayr de Pinho Correia Ibrahim, Nord universitet
12.45 – 12.50 pause
12.50 – 13.50
Diskusjonsrunde
Spørsmål til foredragsholdere (30 minutter)
Diskusjon om språkvalget (30 minutter)
13.50 – 14.00 pause
14.00 – 15.00
Parallelle sesjoner / Parallel sessions
Les mer om konferanseinnleggene
Engelsk 1: (5-10 grades), Critical literacy for deeper learning through text-based approaches, Anja Synnøve Bakken, Nord universitetet
Engelsk 2: Upper Secondary in English. Peer feedback in the English Classroom (VG), Spiwe Thandabani Rønning and Thomas Hansen, Fremmedspråksenteret
Fransk: Enseigner le vocabulaire et la grammaire : une proposition méthodologique , Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret
Russisk: Коммуникативный подход при изученииграмматических тем, Elena Kristian, Fremmedspråksenteret
Spansk: Didáctica del léxico y de la gramática en la clase de español: una propuesta metodológica, Natali Seguí Schimpke, Fremmedspråksenteret
Presentasjonen tok utgangspunkt i oppgavetyper knyttet opp mot skriftlig eksamen etter ny læreplan:
Tysk: Kontextorientierte, dialogische sowie assoziative Lexik- und Grammatikaneignung, Berit Hope Blå, Fremmedspråksenteret
Arrangementet er en del av de nasjonale Forskningsdagene
Se hele HiØ sitt program under Forskningsdagene