Språkdagkonferanse 2021

- Mandag 27. september -

Meld deg på webinaret/Registration

Keynote

Åsta Haukås

Veien til mestring: Om å lære å lære i engelsk og fremmedspråk

Mange elever er motiverte for å lære engelsk og fremmedspråk, men motivasjonen daler ofte over tid. Hvorfor er det sånn og er det mulig å motvirke denne tendensen? Innlegget belyser disse spørsmålene gjennom innsikter knyttet til både metakognisjon og positiv psykologi

Keynote

Cathrine Hjulstad, Astri Gjedrem, Kevin Steinman (Utdanningsdirektoratet)

Hvordan blir endringene for eksamen i engelsk og fremmedspråk, og hvordan jobber vi egentlig med eksamen?

Vi har fått nye læreplaner og ny kunnskap om hvordan vi kan lage en best mulig eksamen for elevene i engelsk og fremmedspråk. I tillegg har Utdanningsdirektoratet anskaffet et nytt digitalt system for eksamen. Her kan vi lage flere og mer varierte oppgavetyper slik at alle kandidater får mulighet til å vise kompetansen sin på eksamensdagen.

Formative Meaningful (Grammar) Feedback Strategies in English and Foreign Language Writing

Michel Cabot (Høgskolen Vestlandet)

Many teachers provide grammar feedback on pupils’ essays and discover that the pupils do not use the feedback the teachers provide. What can teachers do to make the pupils use the feedback? What can teachers do to make their formative feedback more meaningful? This keynote is going to look at different feedback strategies in English and Foreign Language Writing. 

Språkvalg 

Spiwe Thandabani Rønning (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Fremmedspråk er viktig i skolen og samfunnet. Derfor er det bekymringsfullt at færre og færre velger faget. Hvorfor velger elevene bort fremmedspråk, og hva påvirker valget deres? I denne presentasjonen ser vi på statistikk for språkvalg, og hva elevene selv sier om deres valg av språk i skolen. Mot slutten av presentasjonen blir det tid for spørsmål og kommentarer. Spørsmål kan også sendes på forhånd til: spiwe.t.ronning@hiof.no 

ENGELSK

Maria Nayr de Pinho Correia Ibrahim (Nord Universitet)

Visualising multilingualism in English for deeper learning in Grades 1-7: teachers’ reflections  

In an increasingly multilingual world, teachers need tools and resources to acknowledge and integrate linguistic diversity in the primary class. In this session we will look at creative ways to integrate children’s languages and other languages in the English in Grades 1-7. This approach allows for deeper learning as it encourages connections and reflections at various levels: it enhances metalinguistic awareness and comparisons between languages, it reveals children’s linguistic biographies and valorizes children’s identities, it gives the teacher a deeper understanding of the children’s profiles and encourages in-depth reflections on English and living with and learning multiple languages.

ENGELSK

Anja Synnøve Bakken (Nord Universitet)

Critical literacy for deeper learning through text-based approaches

This session introduces purposeful ways to encourage pupils’ critical engagement with films and other multimodal texts in the English language classroom. It showcases how a critical literacy pedagogy can build students’ metacognitive skills and allow for deeper learning. The session highlights the importance of equipping students with the tools to navigate the increasingly complex textual landscapes they encounter daily – to be able to read both ‘with and against the text’ and to decide ‘whether to take up or resist the positions offered by the text’ (Janks, 2018, p. 95).

ENGELSK

Spiwe Thandabani Rønning (Fremmedspråksenteret/HiØ) og Thomas Hansen (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Peer assessment in the English classroom 

This session will be a three-part one. The presenters will look at what peer assessment is, the theory behind it and finish off with practical examples of how teachers can implement it in the English classroom. During the last part of the session, participants will be given the opportunity to work hands-on with at least one concrete example. It’s also important for the presenters to hear what teachers think about peer assessment, as well as the experiences they have with it. There will be a quick padlet in the beginning to gather these experiences. The session will cater for all teachers at the upper secondary level (both vocational and general studies).

FRANSK

Soléna Pradayrol (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Enseigner le vocabulaire et la grammaire : une proposition méthodologique 

À partir d’un Thinglink sur le thème des Outre-mer, nous montrerons comment il est possible d’aborder le vocabulaire et la grammaire, par une série d'exercices variés et contextualisés. 

La proposition méthodologique qui sera présentée prendra en compte les quatre compétences de base et sera en lien avec les exercices types des nouveaux examens écrits (sentralt gitt skriftlig eksamen i fremmedspråk) de Norvège. Cette présentation s'adresse aux enseignants de FLE des niveaux I et II et se fera en français.

RUSSISK

Elena Kristian (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Коммуникативный подход при изучении трудных грамматических тем в русском языке на начальном уровне (предлоги В и НА, введение в тему “безприставочные глаголы движения на уровне А1”)  

На этом семинаре мы поговорит о двух грамматических темах, которые нередко вызывают трудности у студентов: 

1. употребление предлогов В и НА; 

2. безприставочные глаголы движения для уровна А1 (введение). 

Мы разберем, как рекомендуется вводить эти темы, и обсудим, какие задания давать ученикам и студентам для отработки тем, в какой последовательности и какой лексический материал для этого использовать. Наша цель – помочь нашим ученикам и студентам правильно использовать предлоги и глаголы движения в своей речи. 

SPANSK

Natali Seguí Schimpke (Fremmedspråksenteret/HIØ)

Didáctica del léxico y de la gramática en la clase de español: una propuesta metodológica

En esta presentación mostraremos una serie de ejercicios muy variados que incidirán en el trabajo del léxico y de la gramática como un conjunto a partir de un contexto concreto.  

Dividiremos las actividades en actividades de presentación (før-aktiviteter), de práctica (under-aktiviteter) y de consolidación (etter-aktiviteter).  

Los ejemplos estarán enmarcados en las cuatro destrezas lingüísticas y trataremos en la medida de lo posible de relacionarlos con la tipología de ejercicios propuesta en los nuevos exámenes escritos (sentralt gitt skriftlig eksamen i fremmedspråk) en Noruega.  

Esta presentación es relevante tanto para profesores de nivel I como de nivel II. 

TYSK

Berit Hope Blå (Fremmedspråksenteret/HiØ)

Kontextorientierte, dialogische sowie assoziative Lexik- und Grammatikaneignung 

Im Seminar werden Annäherungen an Vokabular- und Grammatikaneignung beleuchtet – wobei Input zum fachübergreifenden Thema "Demokratie und Mitbürgerschaft (= Kontextorientiert) als Ausgangspunkt dient. Tipps, Tricks und Methoden des "fachlichsozialen" Lernens (= dialogisch) und das Ausnutzen verschiedener Lernkanäle (= assoziativ) stehen im Vordergrund. Es wird auch versucht, vorgeschlagene Übungen in Verbindung mit der neuen schriftlichen Abschlussprüfung miteinzubeziehen. 

Publisert 9. aug. 2021 13:58 - Sist endret 21. sep. 2021 14:39