Planlegge

I planleggingsfasen godkjenner prosjektets ledelse ( prosjekteier/prosjektstyre) planene for gjennomføring av prosjektet.

Med utgangspunkt i mandatet, utarbeider prosjektleder nødvendige planer i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Planene skal godkjennes i BP2 før neste fase, gjennomføringsfasen, kan begynne.

  • Konsept
    •  → Avklare behov og velge konsept
    • Dok: Mandat
  • Planlegge
    • → Planlegge overordnet styring
    • Dok: Prosjektplan
  • Gjennomføre
    • → Gjennomføre leveranser
    • Dok: Statusrapport
  • Avslutte
    • → Evaluere og avslutte prosjektet
    • Dok: Sluttrapport
  • Realisere
    • → Realisere mål og gevinster
    •  

Beskrivelse

Planleggingsfasen skal sikre at prosjekteier (prosjektstyret) og prosjektleder har en felles forståelse av aspektene ved prosjektet gjennom planene som utarbeides.

Beslutningen om prosjektet kan gå videre til neste fase (Gjennomføringen) gjøres i BP2.

Ansvarlig:          Prosjekteier

Deltagere:          Prosjektleder
                                 Prosjektdeltagere

Dokumenter:     Prosjektplan (godkjennes i BP 2)

Hva skal gjøres i denne fasen?

Planleggingsfasen legger grunnlaget for en god styring av gjennomføringsfasen. Dette dreier seg om å

  • etablere prosjektets organisasjon under prosjektleder
  • utarbeide en detaljert beskrivelse av prosjektets omfang (arbeidspakker).
  • utarbeide en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet (prosjektplan)
  • ivareta informasjonssikkerhet og personvern under prosjektplanleggingen

Dette gjøres ofte i et gruppearbeid der prosjektleder involverer ressurser med relevant kompetanse.

Maler:

I noen prosjekter vil det være behov for en mer detaljert planlegging enn det malen for prosjektplanen inneholder. Da kan man gjøre dette i et eget dokument og henvise til dette i prosjektplanen. Under verktøy finner du andre maler du kan bruke.

En god start:

  1. Prosjektleder avklarer med prosjekteier om det er noe som er uklart i mandatet.
  2. Kopier inn elementene fra mandatet som skal inn i prosjektplanen. Legg til informasjon dersom det kan øke forståelsen for andre i prosjektet.

Beslutningspunkt 2:

Prosjektleder kaller inn til BP 2 møte når man er klar for neste fase. Bruk gjerne BP-sjekklisten underveis i arbeidet med planleggingen.