Moduler: pedagogisk kompetanseutvikling

Seksjonen for pedagogisk utvikling og læring (PULS) tilbyr pedagogiske utviklingsmoduler, alle med forventet arbeidsomfang på 20 timer. Alle deltakere får kursbevis etter endt modul, hvor aktiv deltakelse på eventuelle planlagte samlinger er et premiss. Modultilbudet blir oppdatert fortløpende, og baseres både på uttalt behov og tilgjengelig kompetanse. Alle modulene er kvalitetssikret av seksjonens programutvalg. Ved spørsmål/forslag: ta kontakt med seksjonen.

Modul 1 (høst24-vår25)

Hverandreundervisning (peer teaching)

Hverandreundervisning er en innovativ pedagogisk praksis som gir studenter muligheten til å lære ved å undervise hverandre. I denne modulen skal deltakerne få kjennskap til denne pedagogiske arbeidsformen, både i forhold til å utvikle egne undervisningsplaner og ved å dele erfaringer rundt hvordan man selv underviser.

Praktisk informasjon

Modulen (20 t.) gjennomføres høst24-vår25 (to semester). Faglig ansvarlig/e: Rolf Baltzersen (OsloMet & PULS). Nettbasert modul, åpen for eksterne deltakere. 

Mer om: Modul 1/påmelding.

Modul 2 (høst24)

Systematisk undervisningsutvikling 

Modulen har til hensikt å stimulere pedagogisk nysgjerrighet og systematisk undervisningsutvikling, og har et overordnet mål om å fremme bedre studieopplevelser og sikre gode læringsprosesser for alle studenter. Modulens innhold gir deltakerene også mulighet til å (videre)utvikle sin pedagogiske mappe.

Praktisk informasjon

Modulen (20 t.) gjennomføres høst24 (ett semester). Faglig ansvarlig/e: Fredrik Olsson (PULS) og Therese F. Mathisen (HVO). Modulen har blitt gjennomført to ganger før. 

Mer om: Modul 2/påmelding.

Modul 3 (vår25)

Avkolonisering/pedagogisk praksis (1&2) 

Avkolonisering handler om å stille kritiske spørsmål til hvor kunnskap og kunnskapssyn stammer fra, og hva som da eventuelt utelates innenfor denne forståelsen. Disse to modulene (2 x 20 timer) sikter på å diskutere og avmystifisere begrepet avkolonisering, og legge til rette for at deltakerne reviderer deler av egen undervisning og pedagogisk praksis.

Praktisk informasjon

Modulen (20 t.) gjennomføres vår 2025 (del 2). Faglig ansvarlig/e: Fredrik Olsson (PULS) og Sandra Fylkesnes (PIL).

Mer om: Modul 3/påmelding.

Modul 4 (avsluttet)

Undervisningens dramaturgi

I denne modulen kommer vi til å jobbe med tema relatert til undervisning fra et dramaturgisk og kritisk perspektiv med fokus på undervisningsplanlegging, formidling, pedagogiske strategier og undervisningsrommets lærings-fremmende og hemmende strukturer.

Praktisk informasjon

Modulen (20 t.) ble gjennomført høst23-vår24. Faglig ansvarlig/e: Electa W. Behrens (Akademi for scenekunst) og Øystein Elle (Akademi for scenekunst/RES).

Mer om: Modul 4.

Modul 5 (avsluttet)

Pedagogisk bruk av grupper 

I denne modulen lærer du mer om hvilke forutsetninger som må være tilstede for gode gruppeprosesser i høyere utdanning. Vi ser på ulike tilnærminger til gruppearbeid, og blir nærmere kjent med pedagogiske grunner for og imot bruk av grupper. Formålet med modulen er at du som underviser skal ha bedre grunnlag for å vurdere når og hvordan bruke gruppearbeid på en pedagogisk god måte i dine emner.

Praktisk informasjon

Modulen (20 t.) ble gjennomført høst23. Faglig ansvarlig/e: Aleksandra Sæheim (PULS).

Mer om: Modul 5.