Arbeidsområder
Undervisning
- Emneansvarlig for Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer (15 studiepoeng) For mer info om basisstudium i UH-ped
- Moduler: pedagogisk kompetanseutvikling. For mer info om modulene
Verv
- Programutvalget, UH-ped-studiet, 2023-
FoU-prosjekter
- Avkolonisering av høyere utdanning
- Digital literacy and integration of refugees
Andre arbeidsområder
- Pedagogisk merittering
- Kunnskapsnettverket
Bakgrunn og kompetanse
Jeg har tidligere jobbet ved Göteborgs universitet, hovedsakelig som pedagogisk utvikler ved enheten for Pedagogisk utvikling og interaktiv læring (PIL) siden 2018. Jeg har vært emneansvarlig for forskjellige varianter av Behörighetsgivande högskolepedagogik 1 (HPE101/PIL101), lærer i Behörighetsgivande högskolepedagogik 2 ved Utbildningsvetenskapliga fakulteten (HPE102/PIL102), Handledning i forskarutbildning (HPE201/PIL201), Bedömning och examination (HPE303/PIL303) og Handledning av uppsatser och examensarbeten (HPE3047PIL304), samt veileder i Behörighetsgivande högskolepedagogik 3 (HPE103/PIL103). Jeg har også vært leder av redaksjonskomiteen, som blant annet driver med publisering av høgskolepedagogiske tekster, og medlem av arbeidsgruppen for breddad rekrytering och breddat deltagande.
Ved Göteborgs universitet har jeg undervist studenter siden 2010, hovedsakelig i faget spansk. Jeg har vært emneansvarlig, lærer og veileder på ulike kurs på Bachelor- og Masternivå, spesielt innenfor lærerutdanningen. Jeg har blant annet hatt ansvar for praktikum i lærerutdanningen (VFU) i moderne språk og engelsk, holdt kurs i språkdidaktikk, og vært veileder og sensor for bacheloroppgaver i spansk og engelsk. Jeg har også undervist i spansk litteratur og kultur, skriftlig og muntlig spansk språkferdigheter, oversettelse, grammatikk, mm.
I 2015 disputerte jeg i emnet spansk ved Göteborgs universitet og Universidad de Sevilla med doktorgradsoppgaven «Me voy pal Norte». La configuración del sujeto migrante indocumentado en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992–2009). I avhandlingen studerer jeg fremstillingen av udokumentert migrasjon til USA i åtte latinamerikanske samtidsromaner. Avhandlingen ble tildelt andrepris i konkurransen "Nuestra América" 2015 for beste monografi om Latin-Amerika innen fagområdene historie, kunst og litteratur og ble senere publisert i Spania (2016, Editorial CSIC).
Våren 2017 tilbrakte jeg som utenlandsk postdoktor i Mexico med et prosjekt om representasjoner av familien i moderne latinamerikansk migrasjonslitteratur. I tillegg til min forskningsinteresse for spansk samtidslitteratur og litteratur- og kulturteori, er jeg også opptatt av språk- og litteraturdidaktikk samt dekoloniale og normkritiske perspektiver på universitets- og høgskolepedagogikk.
I 2018-2020 var jeg involvert i samarbeidsprosjektet OESJ – Open Education and Social Justice, finansiert av SASUF (Sweden – South Africa University Forum). Prosjektet inkluderte University of Cape Town, University of Western Cape, Göteborgs universitet og Högskolan Väst. Målet med prosjektet var å utvikle et teoretisk rammeverk basert på Nancy Frasers teori om sosial rettferdighet for å analysere betingelsene for å implementere open textbooks i Sør-Afrika og Sverige. Fra 2015 til 2020 var jeg også en av arrangørene av VitKrit, en dekolonial seminarserie og nettverk ved Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet.
Jeg er pedagogisk sakkyndig og legitimerad ämneslärare i spansk og engelsk i Sverige.
Priser
- Andre pris i konkurrensen "Nuestra América” 2015 om beste monografi om Latinamerika innenfor emnene historie, kunst og litteratur med en oppdatert versjon av avhandlingen “Me voy pal Norte”. La configuración del sujeto migrante indocumentado en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992-2009), publisert 2016 ved det nasjonale forskningsforlaget CSIC i Spania.