Fredrik Olsson

English version of this page Seksjon for pedagogisk utvikling og læring / PULS
Bilde av Fredrik Olsson
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
-

Arbeidsområder

Undervisning

Verv

  • Programutvalget, UH-ped-studiet, 2023-

FoU-prosjekter

  • Avkolonisering av høyere utdanning
  • Digital literacy and integration of refugees

    Andre arbeidsområder

    • Pedagogisk merittering
    • Kunnskapsnettverket

    Bakgrunn og kompetanse

    Jeg har tidligere jobbet ved Göteborgs universitet, hovedsakelig som pedagogisk utvikler ved enheten for Pedagogisk utvikling og interaktiv læring (PIL) siden 2018. Jeg har vært emneansvarlig for forskjellige varianter av Behörighetsgivande högskolepedagogik 1 (HPE101/PIL101), lærer i Behörighetsgivande högskolepedagogik 2 ved Utbildningsvetenskapliga fakulteten (HPE102/PIL102), Handledning i forskarutbildning (HPE201/PIL201), Bedömning och examination (HPE303/PIL303) og Handledning av uppsatser och examensarbeten (HPE3047PIL304), samt veileder i Behörighetsgivande högskolepedagogik 3 (HPE103/PIL103). Jeg har også vært leder av redaksjonskomiteen, som blant annet driver med publisering av høgskolepedagogiske tekster, og medlem av arbeidsgruppen for breddad rekrytering och breddat deltagande.

    Ved Göteborgs universitet har jeg undervist studenter siden 2010, hovedsakelig i faget spansk. Jeg har vært emneansvarlig, lærer og veileder på ulike kurs på Bachelor- og Masternivå, spesielt innenfor lærerutdanningen. Jeg har blant annet hatt ansvar for praktikum i lærerutdanningen (VFU) i moderne språk og engelsk, holdt kurs i språkdidaktikk, og vært veileder og sensor for bacheloroppgaver i spansk og engelsk. Jeg har også undervist i spansk litteratur og kultur, skriftlig og muntlig spansk språkferdigheter, oversettelse, grammatikk, mm.

    I 2015 disputerte jeg i emnet spansk ved Göteborgs universitet og Universidad de Sevilla med doktorgradsoppgaven «Me voy pal Norte». La configuración del sujeto migrante indocumentado en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992–2009). I avhandlingen studerer jeg fremstillingen av udokumentert migrasjon til USA i åtte latinamerikanske samtidsromaner. Avhandlingen ble tildelt andrepris i konkurransen "Nuestra América" 2015 ​​for beste monografi om Latin-Amerika innen fagområdene historie, kunst og litteratur og ble senere publisert i Spania (2016, Editorial CSIC).

    Våren 2017 tilbrakte jeg som utenlandsk postdoktor i Mexico med et prosjekt om representasjoner av familien i moderne latinamerikansk migrasjonslitteratur. I tillegg til min forskningsinteresse for spansk samtidslitteratur og litteratur- og kulturteori, er jeg også opptatt av språk- og litteraturdidaktikk samt dekoloniale og normkritiske perspektiver på universitets- og høgskolepedagogikk.

    I 2018-2020 var jeg involvert i samarbeidsprosjektet OESJ – Open Education and Social Justice, finansiert av SASUF (Sweden – South Africa University Forum). Prosjektet inkluderte University of Cape Town, University of Western Cape, Göteborgs universitet og Högskolan Väst. Målet med prosjektet var å utvikle et teoretisk rammeverk basert på Nancy Frasers teori om sosial rettferdighet for å analysere betingelsene for å implementere open textbooks i Sør-Afrika og Sverige. Fra 2015 til 2020 var jeg også en av arrangørene av VitKrit, en dekolonial seminarserie og nettverk ved Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet.

    Jeg er pedagogisk sakkyndig og legitimerad ämneslärare i spansk og engelsk i Sverige.

    Priser

    • Andre pris i konkurrensen "Nuestra América” 2015 om beste monografi om Latinamerika innenfor emnene historie, kunst og litteratur med en oppdatert versjon av avhandlingen “Me voy pal Norte”. La configuración del sujeto migrante indocumentado en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992-2009), publisert 2016 ved det nasjonale forskningsforlaget CSIC i Spania.
    Emneord: UH-pedagogikk, spansk, litteratur, språkdidaktikk, lærerutdanning

    Publikasjoner

    • Olsson, Fredrik; Fylkesnes, Sandra & Yri, Jørgen Sørlie (2024). Decolonizing Higher Education in Norway: Critical Collaborative Autoethnographic Reflections on a University Pedagogy Course. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 10 (nr 3). doi: 10.23865/ntpk.v10.5918.
    • Olsson, Fredrik; Bradley, Linda & Abughalioun, Maisaa (2023). Refugees’ aspirations, attitudes, and experiences of higher education and professional life in Sweden. Social Sciences & Humanities Open. 7(1). doi: 10.1016/j.ssaho.2022.100386.
    • Olsson, Fredrik (2021). ¿Pedagogías sostenibles? Apuntes de un enfoque decolonial de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. I Gutiérrez Hernández, Norma; García Sandoval, Beatriz Marisol; Magallanes Delgado, María del Refugio & Castillo Ruiz, Irma Favila (Red.), Historia de la educación, género y perspectivas docentes. Universidad Autónoma de Zacatecas. ISSN 9786079450724. s. 207–216.
    • Olsson, Fredrik (2020). Más allá del 'sueño americano': avances teóricos sobre el mito de la tierra prometida a partir de Entre el cielo y el suelo (2008) y Hot sur (2012). I Dolle, Verena (Red.), ¿Un ’sueño europeo’? Europa como destino anhelado de migración en la creación cultural latinoamericana (2001-2015) . Iberoamericana Vervuert. ISSN 9788491921684. s. 141–160.
    • Karlsson Hammarfelt, Linda & Olsson, Fredrik (2019). Migrationslitteraturen och litteraturens migration. Flykten till Europa betraktad ur ett europeiskt litterärt perspektiv. I Bohlin, Erik & Karlsson Hammarfelt, Linda (Red.), Vägen till Europa. Berättandet om Medelhavet som färdväg och tröskel. Göteborgs universitet. ISSN 9789189608443. s. 31–43.
    • Olsson, Fredrik (2019). Familia, fronteras y colonialidad global en Hot sur, de Laura Restrepo. I Cota Torres, Edgar & Vallejos-Ramirez, Mayela (Red.), Fronteras globales. Globalización, literatura y frontera: Una visión a las travesías globales. University of Colorado Colorado Springs, Universidad Autónoma de Baja California, Editorial Artificios. ISSN 9781947921313. s. 47–72.
    • Olsson, Fredrik (2019). Familia, género y espacio transnacional en Dime algo sobre Cuba, de Jesús Díaz. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). ISSN 1892-2449. 10(1).
    • Olsson, Fredrik (2016). "Dad, yo soy una chica americana": Migration, Identity and Language in Eduardo González Viaña's El corrido de Dante. CALL: Irish Journal for Culture, Arts, Literature and Language. 1(1). doi: 10.21427/D7MS3V.
    • Olsson, Fredrik (2015). Del mito de la tierra prometida al sueño del retorno: el discurso del migrante en la novela de la migración latinoamericana indocumentada a Estados Unidos. I Castro, Andrea & Forné, Anna (Red.), De nómades y migrantes: Desplazamientos en la literatura, el cine y el arte hispanoamericanos. Beatriz Viterbo Editora. ISSN 9789508453273. s. 131–150.
    • Olsson, Fredrik (2013). Sueños sin papeles: una aproximación a la migración centroamericana indocumentada a Estados Unidos en la narrativa hispanoamericana actual. I Reverte Bernal, Concepción (Red.), Diálogos culturales en la literatura iberoamericana: Actas del XXXIX Congreso del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana. Editorial Verbum. ISSN 9788479629656.
    • Olsson, Fredrik (2013). La constitución del sujeto migrante en Entre el cielo y el suelo, de Lorenzo Helguero. I Giuliano, Luigi; Trapassi, Leonarda & Martos, Javier (Red.), Far Away Is Here. Lejos es aquí. Writing and migrations. Frank & Timme. ISSN 9783865965455. s. 191–209.
    • Olsson, Fredrik (2013). El sujeto migrante femenino en Después de la Montaña, de Margarita Oropeza. Revista de literatura mexicana contemporánea. ISSN 1405-2687. 58, s. 37–52.
    • Olsson, Fredrik (2012). Tierras transculturales: frontera, mitos y migración en El Corrido de Dante de Eduardo González Viaña. I Ahlstedt, Eva; Benson, Ken; Bladh, Elisabeth; Söhrman, Ingmar & Åkerström, Ulla (Red.), Actes du XVIIIe congrès des romanistes scandinaves/Actas del XVIII congreso de romanistas escandinavos. Göteborgs universitet. Acta Universitatis Gothoburgensis. ISSN 978-91-7346-732-2. s. 559–570.
    • Olsson, Fredrik (2011). La frontera fabulosa: migración y realismo mágico en El Corrido de Dante de Eduardo González Viaña, Actas del coloquio internacional El orden de lo fantástico: Territorios sin fronteras. 27-29 de octubre de 2011, Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar, Lima, Perú. Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar. ISSN 1111111111.
    • Olsson, Fredrik (2011). Ballads without Borders: Transnational Identities and Voices of Latino/a Migrant Experiences in El Corrido de Dante by Eduardo González Viaña. American Studies in Scandinavia. ISSN 0044-8060. 43(1), s. 55–72.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Olsson, Fredrik (2016). “Me voy pal Norte”. La configuración del sujeto migrante en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992-2009). Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). ISBN 978-84-00-10114-5. 379 s.
    • Olsson, Fredrik (2015). ”Me voy pal Norte”. La configuración del sujeto migrante indocumentado en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992-2009). University of Gothenburg. ISBN 978-91-979921-4-5. 353 s.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Bradley, Linda & Olsson, Fredrik (2023). Digital literacy needs for education and labor market integration of recent Arabic speaking immigrants in Sweden.
    • Sæheim, Aleksandra; Olsson, Fredrik & Tandberg, Håkon Naasen (2023). Studenters prokrastinering i høyere utdanning: hva kan vi gjøre?
    • Korp, Helena; Olsson, Fredrik & Antonsson, Jenny (2023). Kritiska perspektiv på inkludering i högre utbildning: språklig och kulturell diversitet som resursskapande.
    • Olsson, Fredrik & Bradley, Linda (2023). Lärandemekanismer i gränslandet: förväntningar, attityder och erfarenheter av högre utbildning hos studenter med flyktingbakgrund.
    • Olsson, Fredrik (2023). De sujeto migrante indocumentado a sujeto translocal: 3052. Persiguiendo un sueño (2012), de Mamadou Dia.
    • Olsson, Fredrik (2016). Drömmen om det förlovade landet. Karavan. ISSN 1404-3874. 2, s. 16–21.

    Se alle arbeider i Cristin

    Publisert 16. aug. 2022 14:36 - Sist endret 7. feb. 2024 10:20