Modul 2 - Systematisk undervisningsutvikling

Kort modulbeskrivelse

Modulen «Systematisk undervisningsutvikling» har til hensikt å stimulere pedagogisk nysgjerrighet og systematisk undervisningsutvikling for deltakerne. Modulen gir innsikt i hvordan man systematisk kan dokumentere og jobbe målrettet med å utvikle undervisningsmetoder og -innhold. I tre samlinger som følger modulen skapes en arena for kollegialt samarbeid og erfaringsutveksling, der deltakerne selv er aktive bidragsytere.

Modulen har et overordnet mål om å fremme bedre studieopplevelser og sikre gode læringsprosesser for alle studenter, samtidig som modulens innhold gir deltageren mulighet til å utvikle (eller videreutvikle) sin pedagogiske mappe. Pedagogisk mappe er et arbeidsprodukt som nå etterspørres eller også kreves i nye stillingsutlysninger, ved opprykk, pedagogisk merittering, eller som også kan være et nyttig dokumentasjonsmateriale ved lønnsforhandlinger og medarbeidersamtaler.

Nøkkelbegreper

#Utviklingsarbeid, #pedagogikk, #undervisningsmetoder, #kollegaveiledning, #undervisning, #systematikk, #dokumentasjon og #pedagogisk mappe.

Praktisk informasjon 

Modulansvarlige: Fredrik Olsson og Therese Fostervold Mathisen. 

Opptakskrav: Ingen. 

Omfang: 20 timer. 

Organisering av modulen: Samlingsbasert med for- og mellomarbeid. 3 samlinger, der første og siste samlingen er fysiske med obligatorisk tilstedeværelse. Vi tilbyr også en digital mellomsamling.

Sted: Høgskolen i Østfold. 

Dato:

  • Samling 1, 16. september, 12.00-16.00 (Campus Fredrikstad)
  • Samling 2, 22. oktober, 13.00-15.00 (Zoom)
  • Samling 3, 11. desember, 12.00-16.00 (Halden)

Undervisningsspråk: Norsk

Læringsutbyttebeskrivelser 

Etter å ha gjennomført modulen, forventes det at deltakeren:

  • Kan analysere ulike undervisningsmetoder og problemstillinger knyttet til egen undervisning
  • Kjenner til ulike måter å systematisk fremme egen undervisningsutvikling
  • Har kunnskap om hvordan systematisk undervisningsutvikling kan dokumenteres
  • Kan relatere sine valg av undervisningsmetoder til teori og litteratur

Læringsaktiviteter: Egenstudier (pensum, digitale ressurser) og deltagelse i diskusjons- og skrivegrupper. 

Vurdering: Refleksjonsnotat (ca. 2 sider)

Evaluering av modulen Systematisk undervisningsutvikling:

Modulen evalueres skriftlig på siste samling. Med utgangspunkt i evalueringen fra første gjennomføring (våren 2023) ble det for våren 2024 gjort følgende endringer:

  • I tillegg til de to fysiske samlingene tilbyr vi en digital mellomsamling for å gi mulighet til diskusjon underveis av deltakernes utviklingsarbeid og få bedre kontinuitet.
  • Første og siste samlingen har obligatorisk tilstedeværelse, også det for å gi kontinuitet i arbeidet.
  • Til første samlingen har vi invitert tidligere deltakere for å dele sine erfaringer. Vi har også valgt å introdusere pedagogisk mappe tidligere i modulen, da vi tenker at dokumentasjon er en viktig del av utviklingsarbeidet.

Med utgangspunkt i evalueringen fra sist gjennomføring (vår 2024) blir det for neste gjennomføring (høst 24) ikke gjort større endringer.

Kontakt og påmelding

Her finner du påmeldingsskjema.

Hvis du har spørsmål, ta kontakt med Fredrik Olsson (fredrik.olsson@hiof.no).

Publisert 19. jan. 2023 11:27 - Sist endret 5. juni 2024 09:43