Kort modulbeskrivelse
Hverandreundervisning er en pedagogisk praksis som lar studentene lære ved selv å undervise hverandre. Denne pedagogiske arbeidsformen legger opp til at alle studenter bytter på å undervise hele klassen i deler av den formelle undervisningsperioden. I modulen er det lagt opp til at man skal teste ut bruk av hverandreundervisning som pedagogisk arbeidsform i egen undervisning. Det er lagt opp til aktiv deltakelse med både erfaringsdeling og fremlegg av eget arbeid. Dette kan både være knyttet til gjennomføring av hverandreundervisning eller støtte i utviklingen av en plan for integrering av hverandreundervisning i egen undervisning.
Et overordnet mål er både å styrke hverandreundervisning som pedagogisk praksis, samtidig er det også relevant å delta dersom man også ønsker å forske på tematikken. Undervisere fra en rekke ulike institusjoner og utdanningsnivåer vil bli invitert inn i det faglige fellesskapet vi ønsker å lage ved å gjennomføre denne modulen. Dette inkluderer flere ulike utdanninger både i Norge og på Island.
Nøkkelbegrep
#Hverandreundervisning, #å lære ved å undervise, #undervisningsmetoder og #studentaktiv læring.
Praktisk informasjon
Modulansvarlig/e: Rolf K. Baltzersen (OsloMet/HiØ) og Hrobjartur Arnasson (University of Iceland - Shool of Education).
Opptakskrav: Ingen. Det er allikevel en stor fordel dersom man har undervisning i løpet av undervisningsåret som kan kobles til hverandreundervisning, evt. beslektede aktiviteter som for eksempel muntlige presentasjoner, samarbeidslæring i mindre grupper eller videopresentasjoner.
Deltakere: Både undervisere i høyere utdanning og lærere som jobber i skolen.
Omfang: 20 timer.
Organisering: 4 digitale samlinger (webinarer) på 1-2 timer pr. samling.
Sted: Zoom (digitalt).
Dato/er: Høst 2024/vår 2025
-
Samling 1: 9. oktober, 2024: Kl. 14.00-15.30.
-
Samling 2: Ikke fastsatt (november/desember, 2024): Kl. 14.00-15.30.
-
Samling 3: Ikke fastsatt (februar, 2025). Tid ikke fastsatt.
-
Samling 4: 13. mai, 2025. Tid ikke fastsatt.
Obs: Datoene for samling 2 og 3 blir endelig fastsatt på første samling (9. oktober, 2024).
Undervisningsspråk: Engelsk er primært undervisningsspråk, og diskusjonsaktiviteter blir tilpasset gruppen det gjelder.
Læringsutbyttebeskrivelse
- Har forskningsbasert kunnskap om hverandreundervisning som pedagogisk arbeidsform.
- Kan planlegge og gjennomføre hverandreundervisning i egen undervisning på en relevant måte.
Vurdering
For å få tildelt kursbevis etter gjennomført modul, er det krav om følgende:
- Deltakelse på minimum 3 av 4 samlinger.
- Deltakelse på samling 4. Da skal alle presentere eget utviklingsarbeid knyttet til hverandreundervisning.
Anbefalt litteratur
- Baltzersen, R. K. 2024. Effective Use of Collective Peer Teaching in Teacher Education: Maximizing Student Learning. New York: Routledge (https://www.routledge.com/Effective-Use-of-Collective-Peer-Teaching-in-Teacher-Education-Maximizing-Student-Learning/Baltzersen/p/book/9781032513461(Open Access)
- Duran, D. 2017. Learning-by-teaching. Evidence and implications as a pedagogical mechanism. I Innovations in Education and Teaching International, 54(5), 476-484.
- Kort innføringsartikkel om hverandreundervisning.
Kontakt og påmelding
Her finner du skjema for påmelding (frist: 1. september).
Hvis du har spørsmål, ta kontakt med Rolf K. Baltzersen (rolfkb@hiof.no).