Forskergruppen består av medlemmer som har FoU-arbeid knyttet til forskning og undervisning relatert til interplisinært arbeid lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi arrangerer seminarer for ansatte og andre aktører i utdanningsfeltet, søker om eksterne midler fra Norges Forskningsråd, skriver vitenskapelige artikler og har publisert flere antologier som henvender seg til ulike aktører innen utdanningsfeltet som er interessert i utforskende og kreative undervisningsformer.
Medlemmene i gruppen er involvert i utvikling og gjennomføring av ulike undervisningsdesign knyttet til tverrfaglig læring på grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10 trinn ved HiØ, i master i begynneropplæring ved OsloMet og på grunnskoler gjennom DEKOMP. Medlemmene har et tett samarbeid med eksterne medlemmer som er involvert i å utvikle utdanningssektoren nasjonalt og internasjonalt.
Et eksempel på en metodikk som vi forsker på er storyline, et arbeid som startet tilbake i 2015. Sentrale temaer i dette prosjektet er bærekraft og livsmestring og folkehelse. Et annet eksempel er tverrsektorielt samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken (DKS) knyttet til det eksternfinansierte forskningsprosjektet pARTiciPED.
Medlemene ønsker å forske og utvikle fellestrekkene og møtepunkter mellom skolefag, disipliner, og sekorer. Andre som er interessert i å forske på tverrfaglige temaer er velkommen til å bli med i gruppa.
Nøkkelord for aktiviteten i forskergruppen er:
- tverrfaglige temaer som bærekraft og livsmestring og folkehelse står sentralt
- tverrsektorielle samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken (DKS), vitensentrene og museumsfeltet (Gjellestad, Østfoldmuseene)
- digitale verktøy, generativ KI / KI literacy, og digital audio workstation (DAW)
- fortellerdrevne, multimodale og estetiske undervisningsformer (f.eks. storyline og LGS)
- sanselig erkjennelser og performative innganger
- kroppslige- og estetiske uttrykk, og helhetlig læring
- språk og universell utforming for læring og undervisning
- overganger (barnehage - barneskole - ungdomsskole) og begynneropplæring
Nøkkelordene er døråpnere i det mangfoldige og klasserommet