Cross-curricular teaching and learning for the 21st century skills

I denne FoU-gruppen forsker vi på praksisnære, multimodale og tverrfaglige undervisningsdesign i utdanningssektoren. Vi samler forskere fra alle de tre institutter, samt fra det nasjonale senteret for engelsk og fremmespråk i utdanning, ved Fakultet for lærerutdanning og språk. Vi har også eksterne medlemmer fra inn- og utland. Vår felles interesse er undervisningspraksiser som engasjerer lærere, lærerstudenter og elever. Vi er tett påkoblet praksis, og ønsker tverrfaglige- og tverrsektorielle samarbeid velkommen!

Forskergruppen består av medlemmer som har FoU-arbeid knyttet til forskning og undervisning relatert til interplisinært arbeid lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi arrangerer seminarer for ansatte og andre aktører i utdanningsfeltet, søker om eksterne midler fra Norges Forskningsråd, skriver vitenskapelige artikler og har publisert flere antologier som henvender seg til ulike aktører innen utdanningsfeltet som er interessert i utforskende og kreative undervisningsformer.

Medlemmene i gruppen er involvert i utvikling og gjennomføring av ulike undervisningsdesign knyttet til tverrfaglig læring på grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10 trinn ved HiØ, i master i begynneropplæring ved OsloMet og på grunnskoler gjennom DEKOMP.  Medlemmene har et tett samarbeid med eksterne medlemmer som er involvert i å utvikle utdanningssektoren nasjonalt og internasjonalt.

Et eksempel på en metodikk som vi forsker på er storyline, et arbeid som startet tilbake i 2015. Sentrale temaer i dette prosjektet er bærekraft og livsmestring og folkehelse. Et annet eksempel er tverrsektorielt samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken (DKS) knyttet til det eksternfinansierte forskningsprosjektet pARTiciPED.

Medlemene ønsker å forske og utvikle fellestrekkene og møtepunkter mellom skolefag, disipliner, og sekorer. Andre som er interessert i å forske på tverrfaglige temaer er velkommen til å bli med i gruppa.

Nøkkelord for aktiviteten i forskergruppen er:

  • tverrfaglige temaer som bærekraft og livsmestring og folkehelse står sentralt
  • tverrsektorielle samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken (DKS), vitensentrene og museumsfeltet (Gjellestad, Østfoldmuseene)
  • digitale verktøy, generativ KI / KI literacy, og digital audio workstation (DAW)
  • fortellerdrevne, multimodale og estetiske undervisningsformer (f.eks. storyline og LGS)
  • sanselig erkjennelser og performative innganger
  • kroppslige- og estetiske uttrykk, og helhetlig læring
  • språk og  universell utforming for læring og undervisning
  • overganger (barnehage - barneskole - ungdomsskole) og begynneropplæring

Nøkkelordene er døråpnere i det mangfoldige og klasserommet

Deltakere

Publisert 10. mai 2022 15:37 - Sist endret 28. juni 2024 18:29