Adrian Kristinsønn Jacobsen

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
C2-043

Faglige interesser

  • Biologi 
  • Naturfagsdidaktikk
  • Bærekraftig utvikling
  • Metakognisjon og selvregulert læring

Undervisning

  • Barnehagelærerutdanningen:
    • Natur, helse og bevegelse
    • Natur, helse og bevegelse fordypning
  • Kompetanse for fremtidens barnehage:
    • Naturfag og matematikk i barnehagen
  • Praktisk-pedagogisk utdanning:
    • Naturfagdidaktikk 1 og 2 (emneansvarlig) 
  • Grunnskolelærerutdanningen:
    • Master i grunnskolelærerutdanning 1-7
    • Master i grunnskolelærerutdanning 5-10

Utdanning

Master of science i Generell økologi

Engelsk årsstudium 

Praktisk-pedagogisk utdanning

Digitale verktøy og medier i fleksibel og nettbasert utdanning

Bakgrunn

La humla suse: styremedlem og rådgiver.

Norges miljø- og naturvitenskapelige universitet: Avdelingsingeniør og vitenskapelig assistent. 

Norsk institutt for naturforskning (NINA): Feltmedarbeider

Institutt for skog og landskap: Feltmedarbeider

Priser

Månedens rose, tildelt av studentparlamentet for god undervisning. 

Verv

Medlem av ekspertpanel rundt barnehagepedagogikk og økologi for Forskningsrådet og Regionalt forskingsfond.

Stydemedlem i lokallagsstyret til Forskerforbundet. 

Samarbeid

Samarbeider med Inspiria Science Center om undervisning i Naturfag og matematikk i barnehagen. 

Tidligere realfaglig rådgiver for Re, Nedre Eiker og Moss kommune gjennom realfagssatsningen. 

Prosjekter

Emneord: Naturfag, Naturfagdidaktikk, Naturfagsdidaktikk, Biologi, Didaktikk, Metakognisjon, Selvregulering

Publikasjoner

  • Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad (2020). An Exploration of the “Mimetic Aspects” of Storyline Used as a Creative and Imaginative Approach to Teaching and Learning in Teacher Education. I Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Red.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education . Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3986-3. s. 99–123. doi: %20https:/doi.org/10.31244/9783830989868. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn (2024). Naturfagdidaktiske kompetanser i BLU.
  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Hov, Asbjørn Magnar & Skarstein, Tuula Helka Sarvas (2024). Bonusepisode 4: Forskningsnytt fra Hell-konferansen - Artskunnskap, utforskning og bærekraftig utvikling i barnehagen. . [Internett]. Naturfagpodden.
  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Skarstein, Tuula Helka & Moser, Thomas (2023). Naturfag i naturen for de yngste barna: Barnehagelæreres perspektiver og tilnærminger.
  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn (2023). Naturfag i naturen for de yngste barna: Barnehagelæreres perspektiver og tilnærminger.
  • Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2022). Kan "The Sustainability Consciousness Questionnaire" brukes i en norsk lærerutdanningskontekst, og er den nyttig for Storyline? .
  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Tangen, Steffen; Olsen, Alexander; Hoveid, Sigrid & Eide, Cathrine Aasgaard (2022). De yngste barna i naturen.
  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn (2022). Naturfag i naturen for de yngste barna.
  • Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2022). Can the Sustainability Consciousness Questionnaire be used in a Norwegian teacher education context, and is it useful for The Storyline Approach? .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Halstvedt, Camilla Blikstad; Pilskog, Hanne Eik & Jacobsen, Adrian Kristinsønn (2022). An exploration of the mimetic aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Eidissen, Trine Bakke (2021). Da Ingebjørg gikk på tur i Schultzedalen, fikk hun øye på noe merkelig på bakken. [Avis]. Halden Arbeiderblad.
  • Hoveid, Sigrid ; Eide, Cathrine Aasgaard; Tangen, Steffen; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Olsen, Alexander (2020). Å la barns nysgjerrighet lede vei i utforsking av naturen. .
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Tangen, Steffen (2020). Ute hele dagen – noen utfordringer og mange fordeler. barnehage.no.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Tangen, Steffen & Hoveid, Sigrid (2020). Å la barns nysgjerrighet vise vei i naturen. Forskerfrø. ISSN 2703-8106. 1, s. 32–35.
  • Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Halstvedt, Camilla Blikstad & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2019). Et bærekraftig elvedelta: Storyline som metode i lærerutdanningen?
  • Widerøe, Ina Kirsten Sundal; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Aae, Rune; Braaten, Bjørn Espen Pontus; Båtvik, Jan Ingar Iversen & Halstvedt, Camilla Blikstad [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Naturfag i framtidens skole: Inn med teknologi, ut med uteskole? Utdanningsnytt.no.
  • Braaten, Bjørn Espen Pontus; Aae, Rune & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2019). What if the sea level rises? Exploring language and culture in a future setting .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad (2019). Storyline i MAGLU 5-10, tverrfaglig undervisning og forskning:"An exploration of the ‘mimetic’ aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education".
  • Tangen, Steffen & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2019). Friluftsliv og mangfold i naturen.
  • Ludvigsen, Ar; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2019). Storyline - en tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Pilskog, Hanne Eik & Ludvigsen, Ar (2019). Storyline - tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
  • Braaten, Bjørn Espen Pontus; Aae, Rune; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Øen, Hilde (2018). STEM to STEAM online course (MOOC).
  • Aae, Rune; Braaten, Bjørn Espen Pontus; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Eriksen, Odd; Nohr, Magnus & Nagel, Ilka [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). Technology Outdoors online course (MOOC).
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2017). Utforskende arbeidsmetoder 1-4. trinn.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2017). Utforskende arbeidsmetoder for 1-4. trinn.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Nohr, Magnus & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2017). Fleksibilitet i utdanningen – utprøving av nettbasert peer review i et tverrfaglig prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2016). Viktig summetone. [Avis]. Moss avis.
  • Fossen, Harald & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2016). La Humla suse i Råde. [Avis]. Demokraten.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad (2016). Antall, rom og form.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2016). Natur, miljø og teknikk i hverdagen.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2015). På jakt etter humler. [Avis]. Budstikka.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2015). Lar ikke humla suse. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2015). Den norske humles ambassadør. [Avis]. Avisa Nordland.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2015). Bier flest bor alene. [Avis]. Ekstra.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Nitter, Eivind & Bengtson, Roald (2015). Hvordan hjelpe humlene med å finne mat.
  • Kristiansen, Nina; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Sydenham, Markus A. K. (2015). Bier flest bor alene. [Internett]. forskning.no.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2014). Har fulgt med. [Avis]. Ås Avis.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2014). Bekymret for naturarv. Fredrikstad Blad.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Bengtson, Roald (2014). Verden trenger humler.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Sydenham, Markus A. K. (2016). Kartlegging av ville bier på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Trøndelag. Samarbeidsrådet for biologisk mangfold.
  • Sverdrup-Thygeson, Anne; Rasmussen, Adrian; Hanssen, Oddvar & Evju, Marianne (2014). Gjenbesøk av hule eiker kartlagt for 30 år siden. Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. ISSN 1891-2281.
  • Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Sverdrup-Thygeson, Anne & Birkemoe, Tone (2013). Conservation of spruce-associated saproxylic beetles: significance of management categories, environmental variables and fungi. Norwegian University of Life Sciences.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:19 - Sist endret 15. juni 2021 08:55