Stein Arnold Berggren

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
FU1-64

Faglige interesser

  • Tverrfaglighet og begynneropplæring.

Undervisning

  • Matematikk- og matematikkdidaktiske emner i grunnskolelærerutdanningen for 1-7 trinn.
  • Matematikk- og matematikkdidaktiske emner på etter- og videreutdanning.

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • Ansatt ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold siden 2013
  • Lang erfaring fra videregående skole

Utdanning

  • Cand. Scient (Hovedfag) i anvendt matematikk
  • Lich Tech matematikk
  • PPU - Praktisk pedagogisk utdanning.

Publikasjoner

  • Berggren, Stein Arnold (2023). De yngste elevene skaper matematiske tekster. . I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 200–222.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2022). Algebra i overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 112–124.
  • Kaufmann, Odd Tore; Stenseth, Børre; Berggren, Stein Arnold & Forsström, Sanna Erika (2022). ”Where is my angle?” – students cooperating to make a square. I Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian; Naalsund, Margrethe; Pálsdóttir, Guðbjörg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Sigurjónsson, Jóhann Örn; Viirman, Olov Lui & Wernberg, Anna (Red.), Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education . Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF. ISSN 978-91-984024-6-9. s. 121–128.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ar & Næsje, Ragnhild Louise (2020). The Fairy-Tale Forest: Developing Pedagogical Content Knowledge for teaching Primary School Mathematics in The Scottish Storyline Approach. I Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Red.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education . Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3986-3. s. 183–207. doi: https:/doi.org/10.31244/9783830989868. Fulltekst i vitenarkiv
  • Berggren, Stein A.; Lukkassen, Dag; Meidell, Annette & Simula, Leon (2003). Some methods for calculating stiffness properties of periodic structures. Applications of Mathematics. ISSN 0862-7940. 48(2), s. 97–110.
  • Berggren, Stein A.; Lukkassen, Dag; Meidell, Annette & Simula, Leon (2001). On stiffness properties of square honeycombs and other unidirectional composites. Composites Part B: Engineering. ISSN 1359-8368. 32, s. 503–511.
  • Berggren, Stein A.; Lukkassen, Dag; Meidell, Annette & Simula, Leon (2001). A new method for numerical solution of checkerboard fields. Journal of Applied Mathematics. ISSN 1110-757X. 1, s. 157–173.

Se alle arbeider i Cristin

  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISBN 9788215060941. 289 s.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISBN 9788215060965. 226 s.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2021). Førsteklasses matematikk - matematikk for de yngste elevene. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205541603. 256 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2024). Hva bør vi forvente av studentene? Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). Bokstavøya. I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 159–174.
  • Næsje, Ragnhild Louise & Berggren, Stein Arnold (2023). Storyline med de yngste elevene. . I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 13–19.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Karlsen, Kristine Høeg; Häggström, Margaretha & Berggren, Stein Arnold (2023). Forskning på undervisning og pedagogisk praksis. Storyline som tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen.
  • Jom, Pål Espen Olvik & Berggren, Stein Arnold (2023). Er det plass til en masteroppgave i lærerutdanningen? Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2023). Nasjonal deleksamen: Et nødvendig onde. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Matematikk og norsk gjennom eventyr. Utdanningsnytt.no.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2022). Hospitering - en krasjlanding i praksisfeltet. Utdanningsnytt.no.
  • Jom, Pål Espen Olvik & Berggren, Stein Arnold (2022). "Læringsbaner i matematikk" - Et planleggingsverktøy til undervisningen.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Matematikk og norsk gjennom eventyr. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 68–74.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2022). Hospitering - en krasjlanding i praksisfeltet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 75–78.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2022). Algebra i overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Halstvedt, Camilla Blikstad; Berggren, Stein Arnold; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Storyline in Early Primary Education focusing on the interdisciplinary topic health and lifeskills- through the Storyline The Alphabet Island.
  • Kaufmann, Odd Tore; Stenseth, Børre; Berggren, Stein Arnold & Forsström, Sanna Erika (2021). Whats my angle? Students cooperating to make a square. .
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2020). Kom, hør en regnefortelling! Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. s. 26–30.
  • Ludvigsen, Ar; Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Karlsen, Kristine Høeg (2020). Narratives as a gateway to interdisciplinarity in Teacher Education.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2020). Studentene våre vil være på campus - ikke i skyen! Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2019). Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2019). Lærerne er positive til programmering - men mangler kunnskap . https://www.hiof.no.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2019). Lærerne er positive til programmering - men mangler kunnskap. Utdanningsnytt.no.
  • Berggren, Stein Arnold & Jom, Pål Espen Olvik (2019). Lærere vil programmere - men trenger opplæring. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 40–43.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2019). Fantasy meets Math. Presentasjon av gjennomføring av Storyline på 18MaGlu 1-7.
  • Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise; Ludvigsen, Ar & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Fantasy meets math.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ali Reza; Næsje, Ragnhild Louise & Høeg, Ellen (2018). Teaching early learning in mathematics—qualitative study on student teachers’ experiences with the Storyline approach.
  • Berggren, Stein Arnold & Ludvigsen, Ar (2017). Undersøkelse om begynneropplæring.
  • Berggren, Stein Arnold (2017). Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene. Utdanningsnytt.no.
  • Berggren, Stein Arnold (2017). Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Berggren, Stein Arnold (2017). Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene. https://www.hiof.no.
  • Berggren, Stein A.; Byström, Johan; Meidell, Annette & Wall, Peter (2001). Homogenization and computational techniques of iterated structures.
  • Berggren, Stein A. (2001). Some theoretical, numerical and technical aspects of the homegenization theory. Luleå tekniske universitet. ISSN 1402-1757.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:23 - Sist endret 15. juni 2021 08:56