Utdanning av endringsagenter
Å utdanne lærerstudenter som kan transformere undervisningspraksisen i skolen for å bygge ferdigheter for det 21. århundret, er helt sentralt i lærerutdanningen.
Grunnskolelærerutdanningen har potensial til å implementere ulike pedagogiske og fagdidaktiske strategier og metoder for å ruste lærerstudenter på fremtidig yrkesliv. I dette undervisningsmiljøet utforskes og etableres såkalte tredje rom, der lærerstudentene inviteres til co-creation-aktiviteter og hvor de aktivt får delta i kunnskapsutvikling.
Målet er at lærerstudentene settes i stand til å skape noe nytt – en erfaring de kan ta med seg ut i skolen – og som de kan bruke for å fremme nytenkning, livslang læring og tilpasningsdyktighet, i en stadig skiftende verden.
Nyskapende, varierte og studentaktive læringsformer
Dette miljøet har spesielt bidratt innen to hovedområder: Storyline og tverrsektorielt samarbeid.
For det første har de etablert fortellerdrevne undervisningsforløp ved hjelp av storyline i lærerutdanningen. Dette integrerer en rekke teknikker, verktøy og metoder som gir kontekst og rammer for læring. Når storyline brukes på lærerutdanningen, åpnes det et mulighetsrom som er mindre regelstyrt, som gjør at lærerstudentene får muligheten til å utforske, eksperimentere og skape egne løsninger på pedagogiske utfordringer.
For det andre har de gjennom omfattende samarbeid med eksterne aktører i norsk skole lagt til rette for at studenter kan prøve ut nye roller og samarbeidsformer, der de får innflytelse og påvirkningskraft. Siden 2008 har dette miljøet ved LUSP integrert et tverrfaglig samarbeid med to av de mest betydningsfulle eksterne aktørene i norsk skole, nemlig Ungt Entreprenørskap og Den Kulturelle Skolesekken (DKS).
Gjennom disse to tiltakene i lærerutdanningen er målet å bidra til å utvikling av kreativitet, kritisk tenkning og problemløsningsevner, nøkkelkompetanser for det 21. århundre.
FoU-prosjekter og ekstern finansiering
I dette miljøet har praksis og forskning vært to sider av samme mynt, med mål om å forbedre og innovere lærerutdanningen. Forskningen har dermed vært rettet mot praktisk anvendelse. Deltakerne i dette miljøet har gjennom mange år samarbeidet om relevante og tverrfaglige problemstillinger. Det systematiske forskningsarbeidet har hatt høy verdi for kvaliteten av undervisningen.
De senere årene har fagansattet tilknyttet dette undervisningsmiljøet deltatt i fire FoU-prosjekter de siste årene. Prosjektene har bidratt til en kunnskapsbasert og vitenskapelig tilnærming innen pedagogikk og fagdidaktikk på tvers av disipliner og sektorer:
- pARTiciPED (2021-2024). NFR-støttet forskningsprosjekt, eid av LUSP, HiØ, ledet av Kristine Høeg Karlsen. Med et totalbudsjett på 20 millioner NOK, bidro prosjektet med ny kunnskap og nye metoder for å styrke samarbeidet mellom skolen og eksterne aktører med den hittil største bidragsyteren, Den Kulturelle Skolesekken, som eksempel.
- ERASMUS+ (2021-2023). HiØ deltar som forskningspartner i ERASMUS+ prosjektet «Education for resilience and sustainability» som ble tildelt 3,4 mill. NOK. Prosjektet utforsket hvordan storyline kan brukes som en tverrfaglig tilnærming til læring og undervisning i bærekraft og motstandsdyktighet. Gini Lockhart-Pedersen ledet den norske delegasjonen ved HiØ i gjennomføringen av prosjektet, ledet av Eva Mars og eid av Sveriges universitets- og høgskoleråd.
- Agenda kunstfagdidaktikk (2018-2020), finansiert av Norges Forskningsråd, eid av Kulturtanken og ledet av professor Kari Holdhus ved Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet var en liten spin-off av NFR-prosjektet «Skole og konsert - fra formidling til dialog» (DiSko), som også ble finansiert av NFR.
-
Kunstpedagogiske møter (2018-2019), kvalifiseringsprosjekt, finansiert av Oslofjordfondet, ledet av Kristine Høeg Karlsen. Prosjektet, støttet med 250 000 NOK fra RRF, hadde som mål å utvikle en ny samhandlingsmodell for DKS, som ville knytte aktivitetene tettere opp mot skolens læringsmål og dermed bidra til å styrke det daglige læringsarbeidet for elevene gjennom dans og estetiske læringsprosesser.
De siste årene har de ansatte tilknyttet dette undervisningsmiljøet redigert fem antologier som gir bidrag til tverrfaglige, performative og student/elevaktivite læringsprosesser:
- Performative innganger til undervisning. Perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema (redigert av Gunhild B. Bjørnstad & Stine N. Ellinggard)
- Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring (redigert av: Ragnhild L. Næsje, Stein A. Berggren, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström & K.H. Karlsen)
- Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring (redigert av: Gitte C. Motzfeldt, Ragnhild L. Næsje, Margaretha Häggström, Stein A. Berggren & Kristine H. Karlsen)
- Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education (redigert av Kristine H. Karlsen & Margaretha Häggström)
-
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet (redigert av Kristine H. Karlsen & Gunhild B. Bjørnstad)
Doktorgradsstipendiater
Fire stipendiater er assosiert med dette undervisningsmiljøet. Gjennom ulike metoder og tematikker, fokuserer de alle på områder - i krysspunktet - fremtidskompetanse, partnerskap, og co-creation.
Følgende er ansatt ved HiØ:
-
Michelle Husebye (2024-). Co-design med kunstig intelligens (KI). Innovasjon av fortellerdrevne undervisningsmetoder i skolen. Tatt opp ved"Ph.d.-program i digitalisering og samfunn" ved HiØ. Hovedveileder Joakim Karlsen.
-
Flavia Devonas Hoffmann (2021-). Preparing student teachers for teacher–artist collaboration. A study on aligning the practices of education and art in teacher education. Tatt opp ved Centre for the Study of Professions. OsloMet – Oslo Metropolitan University. Veiledere: Kristine Høeg Karlsen og Hege Hermansen.
-
Fahd Bin Malek Newaz (2021-). Tatt opp ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Institutt for informatikk, UiO. Hovedveileder: Joakim Karlsen og Jo Herstad.
Følgende er ansatte ved andre universiteter men har forskning knyttet til kurs og/ eller emner drevet av dette undervisningsmiljøet:
-
Johannes Fredrik Hafnor (2024-). Johannes er stipendiat ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Han forsker bl.a. på hvordan lærerstudenter benytter dokumentarfilmen “Rekonstruksjon Utøya” i praksis, brukt som del av et DKS-opplegg i lærerutdanningen. Veiledere Siri Hempel Lindøe, Universitetet i Agder, og Kristine Høeg Karlsen (biveileder).
Samarbeid på tvers av fakulteter og institutter
Undervisningsmiljøet for innovasjon av lærerutdanning omfatter ansatte ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, inkludert, den nasjonale senteret for engelsk og fremmedspråk, og Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi, alle med tilknytning til forskningsgruppen «Cross-curricular teaching and learning for the 21st century skills» ved LUSP.
Sammen har de bidratt til transformative endrings- og utviklingsprosesser som styrker lærerutdanningen, og gjør den mer kunnskapsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.