Pågående prosjekt

Undervisningsmiljøet for innovasjon av lærerutdanning

I dette undervisningsmiljøet bidrar vi til innovasjon av lærerutdanning gjennom transdisiplinære, forskningsbaserte og studentaktive tilnærminger til læring. Målet er å gi lærerstudentene de verktøyene de trenger for å møte komplekse og raskt skiftende utfordringer i fremtidens utdanningssystem.

Lærerstudenter deltar i storylineundervisning. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Utdanning av endringsagenter

Å utdanne lærerstudenter som kan transformere undervisningspraksisen i skolen for å bygge ferdigheter for det 21. århundret, er helt sentralt i lærerutdanningen.

Grunnskolelærerutdanningen har potensial til å implementere ulike pedagogiske og fagdidaktiske strategier og metoder for å ruste lærerstudenter på fremtidig yrkesliv. I dette undervisningsmiljøet utforskes og etableres såkalte tredje rom, der lærerstudentene inviteres til co-creation-aktiviteter og hvor de aktivt får delta i kunnskapsutvikling.

Målet er at lærerstudentene settes i stand til å skape noe nytt – en erfaring de kan ta med seg ut i skolen – og som de kan bruke for å fremme nytenkning, livslang læring og tilpasningsdyktighet, i en stadig skiftende verden.

Nyskapende, varierte og studentaktive læringsformer

Dette miljøet har spesielt bidratt innen to hovedområder: Storyline og tverrsektorielt samarbeid.

For det første har de etablert fortellerdrevne undervisningsforløp ved hjelp av storyline i lærerutdanningen. Dette integrerer en rekke teknikker, verktøy og metoder som gir kontekst og rammer for læring. Når storyline brukes på lærerutdanningen, åpnes det et mulighetsrom som er mindre regelstyrt, som gjør at lærerstudentene får muligheten til å utforske, eksperimentere og skape egne løsninger på pedagogiske utfordringer.

For det andre har de gjennom omfattende samarbeid med eksterne aktører i norsk skole lagt til rette for at studenter kan prøve ut nye roller og samarbeidsformer, der de får innflytelse og påvirkningskraft. Siden 2008 har dette miljøet ved LUSP integrert et tverrfaglig samarbeid med to av de mest betydningsfulle eksterne aktørene i norsk skole, nemlig Ungt Entreprenørskap og Den Kulturelle Skolesekken (DKS).

Gjennom disse to tiltakene i lærerutdanningen er målet å bidra til å utvikling av kreativitet, kritisk tenkning og problemløsningsevner, nøkkelkompetanser for det 21. århundre.

FoU-prosjekter og ekstern finansiering

I dette miljøet har praksis og forskning vært to sider av samme mynt, med mål om å forbedre og innovere lærerutdanningen. Forskningen har dermed vært rettet mot praktisk anvendelse. Deltakerne i dette miljøet har gjennom mange år samarbeidet om relevante og tverrfaglige problemstillinger. Det systematiske forskningsarbeidet har hatt høy verdi for kvaliteten av undervisningen.

De senere årene har fagansattet tilknyttet dette undervisningsmiljøet deltatt i fire FoU-prosjekter de siste årene. Prosjektene har bidratt til en kunnskapsbasert og vitenskapelig tilnærming innen pedagogikk og fagdidaktikk på tvers av disipliner og sektorer:

  • pARTiciPED (2021-2024). NFR-støttet forskningsprosjekt, eid av LUSP, HiØ, ledet av Kristine Høeg Karlsen. Med et totalbudsjett på 20 millioner NOK, bidro prosjektet med ny kunnskap og nye metoder for å styrke samarbeidet mellom skolen og eksterne aktører med den hittil største bidragsyteren, Den Kulturelle Skolesekken, som eksempel.
  • ERASMUS+ (2021-2023). HiØ deltar som forskningspartner i ERASMUS+ prosjektet «Education for resilience and sustainability» som ble tildelt 3,4 mill. NOK. Prosjektet utforsket hvordan storyline kan brukes som en tverrfaglig tilnærming til læring og undervisning i bærekraft og motstandsdyktighet. Gini Lockhart-Pedersen ledet den norske delegasjonen ved HiØ i gjennomføringen av prosjektet, ledet av Eva Mars og eid av Sveriges universitets- og høgskoleråd.
  • Agenda kunstfagdidaktikk (2018-2020), finansiert av Norges Forskningsråd, eid av Kulturtanken og ledet av professor Kari Holdhus ved Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet var en liten spin-off av NFR-prosjektet «Skole og konsert - fra formidling til dialog» (DiSko), som også ble finansiert av NFR.
  • Kunstpedagogiske møter (2018-2019), kvalifiseringsprosjekt, finansiert av Oslofjordfondet, ledet av Kristine Høeg Karlsen. Prosjektet, støttet med 250 000 NOK fra RRF, hadde som mål å utvikle en ny samhandlingsmodell for DKS, som ville knytte aktivitetene tettere opp mot skolens læringsmål og dermed bidra til å styrke det daglige læringsarbeidet for elevene gjennom dans og estetiske læringsprosesser.

De siste årene har de ansatte tilknyttet dette undervisningsmiljøet redigert fem antologier som gir bidrag til tverrfaglige, performative og student/elevaktivite læringsprosesser:

Doktorgradsstipendiater

Fire stipendiater er assosiert med dette undervisningsmiljøet. Gjennom ulike metoder og tematikker, fokuserer de alle på områder - i krysspunktet - fremtidskompetanse, partnerskap, og co-creation.

Følgende er ansatt ved HiØ:

  • Michelle Husebye (2024-). Co-design med kunstig intelligens (KI). Innovasjon av fortellerdrevne undervisningsmetoder i skolen. Tatt opp ved"Ph.d.-program i digitalisering og samfunn" ved HiØ. Hovedveileder Joakim Karlsen.

  • Flavia Devonas Hoffmann (2021-). Preparing student teachers for teacher–artist collaboration. A study on aligning the practices of education and art in teacher education. Tatt opp ved Centre for the Study of Professions. OsloMet – Oslo Metropolitan University. Veiledere: Kristine Høeg Karlsen og Hege Hermansen.

  • Fahd Bin Malek Newaz (2021-). Tatt opp ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Institutt for informatikk, UiO. Hovedveileder: Joakim Karlsen og Jo Herstad.

Følgende er ansatte ved andre universiteter men har forskning knyttet til kurs og/ eller emner drevet av dette undervisningsmiljøet:

  • Johannes Fredrik Hafnor (2024-). Johannes er stipendiat ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Han forsker bl.a. på hvordan lærerstudenter benytter dokumentarfilmen “Rekonstruksjon Utøya” i praksis, brukt som del av et DKS-opplegg i lærerutdanningen. Veiledere Siri Hempel Lindøe, Universitetet i Agder, og Kristine Høeg Karlsen (biveileder).

Samarbeid på tvers av fakulteter og institutter

Undervisningsmiljøet for innovasjon av lærerutdanning omfatter ansatte ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, inkludert, den nasjonale senteret for engelsk og fremmedspråk, og Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi, alle med tilknytning til forskningsgruppen «Cross-curricular teaching and learning for the 21st century skills» ved LUSP.

Sammen har de bidratt til transformative endrings- og utviklingsprosesser som styrker lærerutdanningen, og gjør den mer kunnskapsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Undervisningsmiljø for interdisiplinær lærerutdanning.

Deltakere

Publikasjoner

  • Devonas Hoffmann, Flavia (2024). Learning to navigate in the unknown: attuning to affordances in artist visits in schools. Pedagogy, Culture & Society. ISSN 1468-1366. s. 1–18. doi: 10.1080/14681366.2024.2338810.
  • Willbergh, Ilmi (2024). Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 10(2), s. 46–59. doi: 10.23865/ntpk.v10.6245.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Karlsen, Kristine Høeg (2024). Educating Student Teachers for Interprofessional Collaboration through the Codesign of Cultural Heritage with the Use of Augmented Reality (AR) Technology. I Stigberg, Susanne Koch; Karlsen, Joakim & Müller, Nicholas H. (Red.), The Seventeenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-163-3. s. 56–61.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Karlsen, Joakim & Skregelid, Lisbet (2024). Facilitating Labs for Innovating Cross-sectorial Collaborations in Teacher Education. I Stigberg, Susanne Koch; Karlsen, Joakim & Müller, Nicholas H. (Red.), The Seventeenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-163-3. s. 22–29.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg (2024). Vi hadde litt ulik forståelse av tid – Forhandling og samarbeid om utviklingen av en kunsthendelse i dans for elever i skolen . Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 15(1), s. 4–19.
  • Newaz, Fahd Bin Malek & Karlsen, Joakim (2024). Co-creation through design: Exploring the role of prototyping in processes of co-creation in cross disciplinary collaborations. I Bowen, Judy; Pantidi, Nadia; McKay, Dana; Ferreira, Jennifer; Soro, Alessandro; Blagojevic, Rachel; Lawrence, Chris; Vamderschantz, Nic; Keegan, Te Taka; Turner, Jane; Davis, Hillary; Apperley, Mark & Young, Jacob (Red.), OzCHI '23: Proceedings of the 35th Australian Computer-Human Interaction Conference. Association for Computing Machinery (ACM). ISSN 979-8-4007-1707-9. s. 526–535. doi: 10.1145/3638380.3638411.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Karlsen, Joakim & Stigberg, Susanne Koch (2024). Transprofessional Course Design in Teacher Education. I Stigberg, Susanne Koch; Karlsen, Joakim & Müller, Nicholas H. (Red.), The Seventeenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-163-3. s. 49–55.
  • Karlsen, Joakim; Karlsen, Kristine Høeg & Husebye, Michelle (2024). Researching X-professional Collaborations through Co-design and Co-creation. I Stigberg, Susanne Koch; Karlsen, Joakim & Müller, Nicholas H. (Red.), The Seventeenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-163-3. s. 41–48.
  • Skregelid, Lisbet (2023). Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. ISSN 1890-9515. 16(2). doi: 10.7577/formakademisk.4806. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg (2023). An artful encounter with dance - empowering future teachers in cross-sectoral collaborations with the Cultural Schoolbag as the example. Dance Articulated. 9(1), s. 99–118. doi: 10.5324/da.v9i1.5068.
  • Nielsen, Charlotte Svendler; Østern, Tone Pernille; Karlsen, Kristine Høeg; Anttila, Eeva & Martin, Rosemary Kate (2023). Troubling dance education from a Nordic policy perspective: A field with an interdisciplinary and cross-sectoral potential. Dance Articulated. 9(1), s. 11–30. doi: 10.5324/da.v9i1.5069. Fulltekst i vitenarkiv
  • Newaz, Fahd Bin Malek; Karlsen, Joakim & Herstad, Jo (2023). Making Technology Matter for Processes of Co-Creation and Innovation in Cross-Sectorial Collaborations. I Stigberg, Susanne Koch & Karlsen, Joakim (Red.), ACHI 2023: The Sixteenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-078-0. s. 9–16.
  • Ruud, Lise Camilla (2023). Museums and the socio-material emergence of curiosity. I Alvestad, Karl Christian; Roll-Hansen, Hege & Nordberg, Kari H. (Red.), New Perspectives on Educational Resources Learning Materials Beyond the Traditional Classroom. Routledge. ISSN 9781032334530. s. 27–41. doi: 10.4324/9781003322696-4.
  • Østern, Tone Pernille; Bakken, Anne-Line; Lund, Anette Helene; Sørum, Anne Grut; Myhre, Camilla & Nesse, Caroline Wahlstrøm (2023). Arts, crafts, and dance - developing aesthetic learning processes in arts and crafts through a general teacher education and higher dance education collaboration . Dance Articulated. 9(1), s. 80–98. doi: 10.5324/da.v9i1.5061. Fulltekst i vitenarkiv
  • Devonas Hoffmann, Flavia & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Choreographic Infrastructuring for Design Things: A New Method for Participatory Design in Teacher Education. I Vlachokyriakos, Vasilis (Red.), Embracing Cosmologies: Expanding Worlds of Participatory Design, Proceedings of the 17th Participatory Design Conference . Association for Computing Machinery (ACM). ISSN 978-1-4503-9388-1. s. 230–240. doi: 10.1145/3536169.3537796. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ruud, Lise Camilla; Borgen, Jorunn Spord & Engelsrud, Gunn (2022). «Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. ISSN 1403-3216. 25(1), s. 95–112. doi: 10.18261/nkt.25.1.7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skregelid, Lisbet (2022). Når kunsten tar over: Betydningen av kunst som overordnet prinsipp i skolen. I Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763299. doi: https:/doi.org/10.23865/noasp.163.ch2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ruud, Lise Camilla (2021). "Hva skjer hvis en hval sluker deg?" Elevers kunnskaping på Hvalfangstmuseet. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. 32(2-3), s. 68–80. doi: 10.5617/nm.9609. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Løken, Marianne; Wilhelmsen, Fredrik Andre & Tresselt, Erik Castberg (2024). Kunnskaping og aktiv samhandling i museene.
  • Devonas Hoffmann, Flavia (2024). Attunement and alignment: perspectives on how to prepare student teachers for artist visits in school.
  • Karlsen, Joakim (2024). Researching X-professional Collaborations through Co-design and Co-creation.
  • Skregelid, Lisbet (2023). Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen.
  • Larsen, Atle Wester & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Halden-familie i USA: – Gjør sterke inntrykk å se folk leve på gata i et så rikt land. [Avis]. Halden, Norge.
  • Skregelid, Lisbet (2023). Lab for initiating dissensus and exploring the edges between art and education.
  • Skregelid, Lisbet (2023). Møt en forsker. [Internett]. Kulturtanken, Facebook.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2023). Kultur er viktig for barn. [TV]. NRK TV – NRK1. .
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Vi er alltid der som støtte: Lærerstudenters erfaringer med kunstmøter i utdanningen.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2023). Kultur er viktigere for barn enn folk tror. [Radio]. NRK Radio – P1 Østfold.
  • Newaz, Fahd Bin Malek (2023). Making Technology Matter for Processes of Co-Creation and Innovation in Cross-Sectorial Collaborations.
  • Newaz, Fahd Bin Malek (2023). Project Presentation pARTiciPED.
  • Newaz, Fahd Bin Malek (2023). Co-creation through design: Exploring the role of toolkits and prototypes in processes of co-creation in cross-disciplinary collaborations.
  • Ruud, Lise Camilla (2023). Kunstlæring som samarbeid med materialer og omgivelser.
  • Skregelid, Lisbet (2023). pARTiciPED:An example of a National research project based on co-creation in between art and society.
  • Skregelid, Lisbet & Willbergh, Ilmi (2023). Betydningen av tvang og frihet i lærerskolestudenters møter med DKS .
  • Devonas Hoffmann, Flavia (2023). Curriculum design for teacher education - a designerly approach.
  • Devonas Hoffmann, Flavia (2023). Recognizing relevant affordances - a skill in teachers´ interprofessional collaboration.
  • Østern, Tone Pernille; Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). Editorial. The hard, but rewarding, work of collaborating across sectors - dance in cross-sectoral educational collaborations. Dance Articulated. 9(1), s. 2–10. doi: 10.5324/da.v9i1.5596.
  • Østern, Tone Pernille & Bakken, Anne-Line (2023). Utvikling av estetiske læringsprosesser i kunst- og håndverk i grunnskolelærerutdanning ved hjelp av Kropp i rom.
  • Skregelid, Lisbet (2022). Den kulturelle skolesekken som dissens.
  • Devonas Hoffmann, Flavia (2022). A web of relations between participatory design and learning.
  • Devonas Hoffmann, Flavia & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Paper Presentation: Choreographic Infrastructuring for Design Things. A New Method for Participatory Design in Teacher Education.
  • Devonas Hoffmann, Flavia (2022). Paper presentation: Choreographic Infrastructuring for Design Things - A New Method for Participatory Design in Teacher Education.
  • Karlsen, Joakim (2022). Co-designing learning experiences in Museums.
  • Ruud, Lise Camilla (2022). The socio-material emergence of curiosity in museums.
  • Borgen, Jorunn Spord (2022). The “problem” of differentiation in arts and culture and physical activity programs in school. .
  • Newaz, Fahd Bin Malek (2022). Presentation of pARTiciPED at DESIGN group, Institute for Informatics, University of Oslo.
  • Newaz, Fahd Bin Malek (2022). PhD-forum: Presentations and joint discusssion on the topic "the digital society" and different approaches to digitalization processes.
  • Glanville, Marte & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen. [Internett]. Kulturtanken.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2022). The Norwegian Educational system in the light of pARTicPED.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2022). How to empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Norwegian Cultural Schoolbag as case?
  • Sandbraaten, Trine Olivia; Johansen, Ann-Kristin & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Stadig flere eksterne aktører tilbyr aktiviteter på timeplanen. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Skregelid, Lisbet (2021). Encounters with the World in Cultural Schoolbag Workshops for Teacher Students .
  • Karlsen, Kristine Høeg (2021). NRF-prosjektet pARTiciPED.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2021). Fremtidens lærere: Å tilrettelegge for estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2021). Lærerstudenters deltakelse i kunst-hendelser: et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold, Høyskolen for dansekunst og Den kulturelleskolesekken Viken.
  • Karlsen, Joakim & Karlsen, Kristine Høeg (2021). PARTiciPED - Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools.
  • Hoffmann, Flavia Devonas (2021). Cross-sectorial collaboration in teacher education: A sociomaterial understanding of participation in the intersection of knowledge practices .
  • Hoffmann, Flavia Devonas (2021). Choreopattern-metode i Workshop 4 i WP3 av pARTiciPED.
  • Skregelid, Lisbet; Olsen, Veslemøy & Norrbin, Sandra (2021). Når det ukjente viser vei.
  • Skregelid, Lisbet (2021). DKS må inn i lærerutdanningen. Periskop (Oslo). ISSN 2535-7034.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2020). Storstilt forskningsprosjekt om skole og DKS. [Internett]. Kulturtanken.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Karlsen, Joakim (2020). Kristine (44) og Joakim (47) har fått 20 millioner kroner til et helt spesielt prosjekt. [Avis]. Halden Arbeiderblad.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Karlsen, Joakim (2020). Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Skregelid, Lisbet (2020). Deltar i nasjonalt forskningsprosjekt om DKS. [Internett]. https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-kunstfag/fle.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Storyline, tverrsektorielt samarbeid, transdisiplinaritet, tverrfaglig læring og undervisning, fremtidskompetanser (21st centory skills), innovasjon av lærerutdanningen
Publisert 3. juli 2019 15:13 - Sist endret 28. juni 2024 18:29