Gruppens drivkrefter er å finne i en interesse for pedagogisk arbeid med de yngste barna og et engasjement for å bidra aktivt i både praksisfeltet (barnehagene) og forskningsfeltet (utdanningsforskning) med kritiske kunnskapskonstruksjoner, blant annet knyttet til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet. Arbeidet er tverrfaglig med faglige forbindelser inn i estetiske felt, etiske felt, vitenskapsteoretisk felt, forskningsmetodologiske felt, inkluderings- og spesialpedagogiske felt, veiledningsfaglige felt, profesjonsfaglige felt, politisk- og samfunnskritisk felt og høyere utdannings felt.
Det er særlig koblinger mellom empiri og teori som danner utgangspunkt når gruppen arbeider med å forene forskning og undervisning.
Gruppen er orientert mot kollektive prosesser og arbeider gjennom eksperimenterende tilnærminger i forsknings- og utviklingsarbeid.
Bidragsytere til undervisning og kompetanseløft
Forskningsgruppen bidrar inn i en rekke emner og program ved HiØ
-Bachelor i Barnehagelærerutdanning
-Master i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år)
-Regional kompetanseordning i barnehagen (Rekomp)
-Master i spesialpedagogikk
-KFB-satsing: Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
-Videreutdanning: Pedagogisk veiledning
-Mooc: Digital kompetanse i barnehage
Bidragsytere til prosjekter
Forskergruppens medlemmer arbeider både med internfinansierte og eksternfinansierte prosjekt, som bidrar til det barnehagefaglige og småbarnsvitenskaplige kunnskapsfeltet:
- Lærerutdanningsbarnehager (LUB)
- Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap, Diku
- Educational Common Spaces – Passing through enclosures and reversing inequalities (SMOOTH), Horizon Europe/EU
- Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen, Udir
- Mandat under moddellering -barnehagelæreren som profesjonsutøver
- Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna
- Utdanningsmetodologier i høyere utdanning
- Samspill mellom de yngste barna og dyr/natur i gårds- og naturbarnehager
- Vår fiktive barnehage
- Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning
- ELLA - Education, Literature, Language
- Variasjon, vitalitet og virvar -tilnærminger til språk i barnehagelivet