English version of this page

Småbarnsvitenskap (0-3 år)

Forskergruppen Småbarnsvitenskap (0-3 år) arbeider med forskning knyttet til pedagogisk virksomhet med og blant barn under tre år. Gruppen er åpen for alle som er interessert i pedagogisk arbeid med de yngste barna.

 

Gruppens drivkrefter er å finne i en interesse for pedagogisk arbeid med de yngste barna og et engasjement for å bidra aktivt i både praksisfeltet (barnehagene) og forskningsfeltet (utdanningsforskning) med kritiske kunnskapskonstruksjoner, blant annet knyttet til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet. Arbeidet er tverrfaglig med faglige forbindelser inn i estetiske felt, etiske felt, vitenskapsteoretisk felt, forskningsmetodologiske felt, inkluderings- og spesialpedagogiske felt, veiledningsfaglige felt, profesjonsfaglige felt, politisk- og samfunnskritisk felt og høyere utdannings felt.

Det er særlig koblinger mellom empiri og teori som danner utgangspunkt når gruppen arbeider med å forene forskning og undervisning.

Gruppen er orientert mot kollektive prosesser og arbeider gjennom eksperimenterende tilnærminger i forsknings- og utviklingsarbeid.

 

Bidragsytere til undervisning og kompetanseløft

Forskningsgruppen bidrar inn i en rekke emner og program ved HiØ

-Bachelor i Barnehagelærerutdanning
-Master i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år)
-Regional kompetanseordning i barnehagen (Rekomp)
-Master i spesialpedagogikk
-KFB-satsing: Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
-Videreutdanning: Pedagogisk veiledning
-Mooc: Digital kompetanse i barnehage

Bidragsytere til prosjekter

Forskergruppens medlemmer arbeider både med internfinansierte og eksternfinansierte prosjekt, som bidrar til det barnehagefaglige og småbarnsvitenskaplige kunnskapsfeltet:

- Lærerutdanningsbarnehager (LUB)
- Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap, Diku
- Educational Common Spaces – Passing through enclosures and reversing inequalities (SMOOTH), Horizon Europe/EU 
- Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen, Udir
- Mandat under moddellering -barnehagelæreren som profesjonsutøver
- Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna
- Utdanningsmetodologier i høyere utdanning
- Samspill mellom de yngste barna og dyr/natur i gårds- og naturbarnehager
- Vår fiktive barnehage
- Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning
- ELLA - Education, Literature, Language
- Variasjon, vitalitet og virvar -tilnærminger til språk i barnehagelivet 

Deltakere

Emneord: småbarnspedagogikk, småbarnsvitenskap, barnehage, profesjon, historiske perspektiv, kunnskap/makt, kropp, pedagogisk dokumentasjon, etikk, estetiske læreprosesser, mangfold og relasjoner
Publisert 11. juni 2018 13:47 - Sist endret 15. mai 2024 14:46