-
Sandvik, Ninni Elisabeth; Otterstad, Ann Merete & Nordbrønd, Brit
(2020).
Barnehagelærere i markedsliberalistisk skvis.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe
(2018).
Critical Body Cut: Plaitring poetry, passion and power in Early Childhood Education and Care.
-
Ulla, Bente; Nyhus, Mette Røe; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni
(2018).
Kritisk kroppsklipp. Kooperative læringsformer i barnehagelærerutdanningen.
-
Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe
(2018).
Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser.
-
Sandvik, Ninni
(2018).
Når hele himmelen faller ned: Tøys og tull blant de yngste barna.
-
Time, Jon Kåre & Sandvik, Ninni
(2017).
Posthumanisme i barnehagen.
[Avis].
Morgenbladet.
-
Sandvik, Ninni
(2017).
De yngste barna og deres bidrag i egen hverdag.
-
Sandvik, Ninni
(2017).
Utdanningskvalitet. Studentaktive læringsformer.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Barnehagepedagogikk- når de yngste barna bidrar.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Stortingsmelding 19 Tid for lek og læring
— Bedre innhold i barnehagen: En kritisk gjennomgang.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Hva er din kommentar til meldingen?
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 24–24.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Kooperativ læring: Våre perspektiver og arbeidsmåter med utgangspunkt i arbeidet på Småbarnsstudier (fordypning) og master i barnehage-pedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).
-
Sandvik, Ninni
(2016).
De yngste barnas språklige uttrykk.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Intet er mer som skrift i sand enn løfter om kjærlighet.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Stopp dvergingen av de yngste barna!
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Sandvik, Ninni
(2016).
Lyttingens edle kunst.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina
(2015).
The tyranny of good intentions: Unspoken imperatives of marginalization.
-
Andersen, Camilla Eline & Sandvik, Ninni
(2015).
Gilles Deleuze.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
32(3),
s. 36–40.
-
Sandvik, Ninni
(2015).
Stopp jakten på det normale barnet.
[Internett].
Forskning.no.
-
Sandvik, Ninni
(2015).
Hva var viktig for oss (i etableringen av et masterstudium).
-
Sandvik, Ninni; Otterstad, Ann Merete; Bustos, Marcela Montserrat Fonseca; Bloch, Mimi; Lenz Taguchi, Hillevi & Osgood, Jayne
(2014).
Editorial.
Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).
ISSN 1892-042X.
5(2),
s. 1–4.
-
Sandvik, Ninni
(2014).
Læring som bortføringer: Begjær på (ville) vei(er).
-
Sandvik, Ninni
(2014).
Visual art as potential (diffractive)sensations.
-
Sandvik, Ninni
(2014).
Unikt masterstudium ved Høgskolen i Østfold.
[Tidsskrift].
Første steg.
-
Sandvik, Ninni
(2014).
Cooperative Learning: Thinking with theory.
-
Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni
(2014).
Cooperative Learning: thinking with theory.
Vis sammendrag
Focusing children under three years old in Norwegian early childhood settings (barnehage), our aim is to challange and disturb the neo-liberal concept of learning as predictable and controllable processes. Rather we, want to re-think learning, by thinking with different philosophical concepts/perspetives. Thus the book seeks to trace some remarkable, interesting and presumably fruitful approaches to think/deal with learningprocesses.
-
Sandvik, Ninni
(2014).
Barndom ingen mangelsykdom.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
s. 5–5.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi
(2014).
Barnehage bedre enn skole for femåringene.
Fredrikstad Blad.
s. 8–9.
-
Sandvik, Ninni
(2013).
Masterstudier i julegave.
[Avis].
Halden.
-
Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi
(2013).
Education through cooperative Learning, thinking with theory.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni & Larsen, Ann Sofi
(2013).
Frem fra glemselsen: Fokus på de yngste barnehagebarna.
I Kolstad, Olav Erik (Red.),
50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-417-2.
s. 40–44.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth & Johannesen, Nina
(2013).
Små barn og barnehagen.
-
Andersen, Camilla Eline; Halmrast, Gudrun Sælen; Østerås, Bergljot; Otterstad, Ann Merete & Sandvik, Ninni Elisabeth
(2013).
Kortslutninger om barnehagebarns opplevelser og erfaringer.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 50–53.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2012).
Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser.
-
Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni Elisabeth
(2012).
Forskning som vågestykke.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth & Johannesen, Nina
(2012).
Å tenke med filosofi.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2011).
Å lese med kjærlighet: billedkunst i arbeid med pedagogisk forskning.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2011).
Små barn og medvirkning.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2011).
Re-thinking the idea/ideal of pedagogical control: towards an ethics of discomfort.
-
Sandvik, Ninni
(2010).
Medvirkning som systematisk pedagogisk praksis- en innledning til Brennautvalget.
-
Sandvik, Ninni
(2010).
Stillhetens ubehag.
-
Sandvik, Ninni
(2010).
Stillhetens ubehag.
-
Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Nyhus, Mette Røe
(2010).
Barns språkferdigheter.
Fredrikstad Blad.
Vis sammendrag
Innspill til politisk forslag om å språkkartlegge alle 3 åringene i barnehagene.
-
Sandvik, Ninni
(2010).
Å trekke i samme retning beste for barn.
Fredrikstad Blad.
-
Nyhus, Mette Røe; Sandvik, Ninni & Kolle, Tonje
(2010).
Kartlegging av barnas språklige ferdigheter.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
27(1),
s. 80–81.
-
Kolle, Tonje; Nyhus, Mette Røe & Sandvik, Ninni
(2010).
Barns språkferdigheter.
Fredrikstad Blad.
-
Sandvik, Ninni
(2010).
Vet ikke nok om de minste barna.
-
Kolle, T; Nyhus, R.M. & Sandvik, Ninni Elisabeth
(2010).
Kartlegging av barns språkferdigheter.
Fredrikstad Blad.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2010).
Å trekke i samme retning beste for barn.
Fredrikstad Blad.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2010).
Medvirkning som systematisk pedagogisk praksis - en innledning til Brennautvalget.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2010).
Stillhetens ubehag.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2010).
Vet ikke om de minste barna.
[Avis].
Fredrikstad Blad.
-
Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2009).
Demokrati, medvirkning og dokumentasjon.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 40–41.
-
Johannesen, Nina; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2009).
Gode hensikter er ikke nok.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Sandvik, Ninni
(2009).
A pedagogy of listening- following different and unknown pathways.
The first years : New Zealand journal of infant and toddler education.
ISSN 1175-0529.
11(1),
s. 21–25.
-
Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni
(2009).
Små barn og medvirkning.
-
Sandvik, Ninni
(2009).
the ambiguiety of silence.
-
Sandvik, Ninni
(2009).
Stillhetens ubehag.
-
Sandvik, Ninni
(2009).
Lines of flight created by toddlers- pedagogical potentials?
-
Sandvik, Ninni
(2009).
Eksperimentell metodologi- maktproduksjon og etikk.
-
Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni
(2009).
Små barn og medvirkning.
-
-
Sandvik, Ninni
(2009).
Rhizo-material movements: a palimpsest.
Vis sammendrag
In this paper I explore some of the unexpected possibilities when opening up to entanglements between research practices, visual art, philosophical concepts and politics. I do so by ´arranging encounters´ between events in my research practice and some of the paintings of the Norwegian painter Lars Elling (Elling, L., Robinson, N., Dyrerud, T.A., Spurkeland, M., Shapiro, D., Teigen, M. 2006). I also bring an auto-biographical memory text into one of the encounters. These encounters allow new thoughts to be created as they go along (Deleuze, 1994, Olsson, 2008, Lenz Taguchi, 2009) and hence enable the unexpected, interesting and strange to emerge in my writings as I write. My theoretical inspirations grow from the philosophy of Deleuze and Guattari and from feminist writers like Barad and Lenz Taguchi. The first encounter shows Norwegian ECE politics as a central and agentic part of everyday pedagogical practices, the second focus children´s destabilizing research practices and the third troubles the adult willingness to restrict children´s experimental intra-actions with materials. The three meetings are arranged as sketches leaving most of the possible thoughts in the shadow as far as my text is concerned. Hence the readers are invited to participate in creating their own thoughts as the readings/sensing/thinking hopefully spin off. This also opens up to imaging the text as a manuscript page possible to be scraped off by new thoughts and used again; a palimpsest.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Konfrontasjon om profesjon.
?.
Vis sammendrag
Pedagogene må gjenerobre sin posisjon som aktør i utformingen av dagens og framtiden barnehage, slik at de ikke reduseres til tilskuere som mer eller mindre passivt lar seg diktere i sin profesjonsutøvelse gjennom direktiver fra sentrale myndigheter.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Bekymringsverdig bagatellisering av førskolelærermangelen.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Fordi vi fryktar det.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 46–47.
-
Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Konstruert mystikk kaster skygger.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
2008(9),
s. 42–43.
-
Sandvik, Ninni; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2008).
Konfrontasjon om profesjon.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
2008(1),
s. 24–28.
-
Sandvik, Ninni
(2007).
Småbarna utfordrer oss.
Vis sammendrag
Småbarnas kommunikasjon, etisk bevissthet, eksistensielle spørsmål, kartleggingsprogrammer
-
-
-
Sandvik, Ninni
(2007).
Tvilens mellomrom i pedagogisk sammenheng- i et poststrukturalistisk og feministisk perspektiv.
-
-
Sandvik, Ninni
(2007).
Småbarna kommer, hva tenker vi?
-
Sandvik, Ninni
(2007).
Små barn som medskapere i barnehagen.
-
Sandvik, Ninni & Johannesen, Nina
(2007).
De yngste barna i barnehagen.
-
Sandvik, Ninni & Johannesen, Nina
(2007).
små barn i barnehagen.
-
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2013).
Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser. Horisontalt fremforhandlet innflytelse.
NTNU, SVT-fakultetet, Norsk senter for barneforskning.
ISSN 9788247143865.
-
Sandvik, Ninni Elisabeth
(2013).
Medvirkning og handlingskraft i pedagogiske praksiser. Horisontalt fremforhandlet innflytelse.
Doktoravhandlinger ved NTNU.
ISSN 978-82-471-4386-5.