Ninni Elisabeth Sandvik

Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Ninni Elisabeth Sandvik
Stilling
Ekstern tilsatt, ikke lønnet av HiØf
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
C2-033

Faglige interesser

Termatisk:

  • Småbarnsvitenskap (0-3 år)
  • Kropp
  • Kjønn
  • Kooperative læringsformer

Teoretisk:

  • Posthumanistisk forskning
  • Filosofi: Deleuze &Guattari, Whitehead, Manning, Massumi

Undervisning

Master i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år) 

Bakgrunn

  • Utdannet førskolelærer
  • Arbeidet i barnehager i Oslo og Elverum
  • Hovedfag i barnehagepedagogikk (Barnevernsakademiet i Oslo) 2000: Når munterhet rommer livets alvor. om fenomenet munterhet blant 1-3-åringer i barnehage
  • Arbeidet i førskolelære-/barnehagelærerutdanningen i Østfold siden 1981
  • Phd i tverrfaglig barneforskning (NTNU) 2013: Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser. horisontalt fremforhandlet innflytelse

Priser

Nominert til Høgskolen i Østfolds Formidlingspris, 2014

Emneord: De yngste barna, kropp, filosofi, kjønn, prosess

Publikasjoner

  • Sandvik, Ninni (2021). Når himmelen faller ned: bortført av estetiske krefter på et barnehagekjøkken. I Elle, Øystein & Nyhus, Mette Røe (Red.), Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3 år). Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3287-1. s. 25–43.
  • Nyhus, Mette Røe & Sandvik, Ninni (2021). De yngste barnas tilnærminger i verden. Smittebærende affekter i kunstmaskineriet StemmeStammen. I Elle, Øystein & Nyhus, Mette Røe (Red.), Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3 år). Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3287-1. s. 217–232.
  • Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina; Ulla, Bente & Sandvik, Ninni (2020). Teaching in higher education: organic methodologies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. ISSN 0159-6306. doi: 10.1080/01596306.2020.1828286. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina (2019). Sounds of Scissors: Eventicising Curriculum in Higher Education. I Taylor, Carol A. & Bayley, Annouchka (Red.), Posthumanism and Higher Education: Reimagining Pedagogy, Practice and Research. Palgrave Macmillan. ISSN 9783030146719. s. 31–53. doi: 10.1007/978-3-030-14672-6_2.
  • Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente (2019). Working with Text(-ures) in Academia: Be Fast, Even While Standing Still! I Thomas, Louise & Reinertsen, Anne (Red.), Academic Writing and Identity Constructions: Performativity, Space and Territory in Academic Workplaces. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-01673-9. s. 115–134. doi: 10.1007/978-3-030-01674-6_7.
  • Sandvik, Ninni (2018). When the whole sky falls down: Minor gestures towards play out-of-place/time in toddler groups. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. s. 1–13. doi: 10.1177/1463949118799917.
  • Sandvik, Ninni (2016). Bortenfor skillet mellom lek og læring: tilblivelsesøyeblikk, preferanser og fascinasjoner. I Sandvik, Ninni (Red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1518-8. s. 151–175.
  • Sandvik, Ninni (2016). Hva handler dette om? En samtale om substans. I Sandvik, Ninni (Red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1518-8. s. 33–63.
  • Sandvik, Ninni (2016). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner i et sammenvevd og uoversiktlig psykologisk, pedagogisk, politisk og økonomisk felt. I Sandvik, Ninni (Red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1518-8. s. 9–31.
  • Sandvik, Ninni (2015). Posthumanistiske perspektiver. Bidrag til forskningen. I Otterstad, Ann Merete & Reinertsen, Anne Beate (Red.), Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1395-5. s. 45–62.
  • Sandvik, Ninni (2014). Når gode intensjoner spenner bein på seg selv. I Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Red.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. s. 52–69.
  • Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni Elisabeth (2013). Med kjærlighet til barnehagefeltet: forskning som vågestykke. I Greve, Anne; Mørreaunet, Sissel & Winger, Nina (Red.), Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1281-1. s. 131–145.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2012). Rethinking the idea/ideal of pedagogical Control: assemblages of de/stabilisation. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. 13(3), s. 200–209. doi: 10.2304/ciec.2012.13.3.200.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2012). Medvirkning i et immanent perspektiv: sykkel til begjær. I Bae, Berit (Red.), Medvirkning i barnehagen- potensialer i det uforutsette. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1107-4. s. 101–121.
  • Sandvik, Ninni (2010). The art of/in research: assemblages at work. I Arnesen, Anne-Lise & Lundahl, Lisbeth (Red.), Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning: rapport fra en konferanse mellom Høgskolen i Østfold og Universitetet i Umeå. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253311. s. 31–38.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2010). The art of/in educational research: assemblages at work. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 1, s. 29–40.
  • Sandvik, Ninni (2008). Oversetterens introduksjon, Barnehagen som læringsarena. SEBU Forlag.

Se alle arbeider i Cristin

  • Sandvik, Ninni (2016). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1518-8. 175 s.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barns delaktighet och inflytande- några perspektiv. Liber. ISBN 9789147094127. 116 s.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2008). Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Cappelen Damm AS. ISBN 9788204137715. 104 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Sandvik, Ninni Elisabeth; Otterstad, Ann Merete & Nordbrønd, Brit (2020). Barnehagelærere i markedsliberalistisk skvis. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe (2018). Critical Body Cut: Plaitring poetry, passion and power in Early Childhood Education and Care.
  • Ulla, Bente; Nyhus, Mette Røe; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni (2018). Kritisk kroppsklipp. Kooperative læringsformer i barnehagelærerutdanningen.
  • Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe (2018). Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser.
  • Sandvik, Ninni (2018). Når hele himmelen faller ned: Tøys og tull blant de yngste barna.
  • Time, Jon Kåre & Sandvik, Ninni (2017). Posthumanisme i barnehagen. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sandvik, Ninni (2017). De yngste barna og deres bidrag i egen hverdag.
  • Sandvik, Ninni (2017). Utdanningskvalitet. Studentaktive læringsformer.
  • Sandvik, Ninni (2016). Barnehagepedagogikk- når de yngste barna bidrar.
  • Sandvik, Ninni (2016). Stortingsmelding 19 Tid for lek og læring — Bedre innhold i barnehagen: En kritisk gjennomgang.
  • Sandvik, Ninni (2016). Hva er din kommentar til meldingen? Første steg. ISSN 1504-1891. s. 24–24.
  • Sandvik, Ninni (2016). Kooperativ læring: Våre perspektiver og arbeidsmåter med utgangspunkt i arbeidet på Småbarnsstudier (fordypning) og master i barnehage-pedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).
  • Sandvik, Ninni (2016). De yngste barnas språklige uttrykk.
  • Sandvik, Ninni (2016). Intet er mer som skrift i sand enn løfter om kjærlighet. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905.
  • Sandvik, Ninni (2016). Stopp dvergingen av de yngste barna! Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Sandvik, Ninni (2016). Lyttingens edle kunst. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina (2015). The tyranny of good intentions: Unspoken imperatives of marginalization.
  • Andersen, Camilla Eline & Sandvik, Ninni (2015). Gilles Deleuze. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 32(3), s. 36–40.
  • Sandvik, Ninni (2015). Stopp jakten på det normale barnet. [Internett]. Forskning.no.
  • Sandvik, Ninni (2015). Hva var viktig for oss (i etableringen av et masterstudium).
  • Sandvik, Ninni; Otterstad, Ann Merete; Bustos, Marcela Montserrat Fonseca; Bloch, Mimi; Lenz Taguchi, Hillevi & Osgood, Jayne (2014). Editorial. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 5(2), s. 1–4.
  • Sandvik, Ninni (2014). Læring som bortføringer: Begjær på (ville) vei(er).
  • Sandvik, Ninni (2014). Visual art as potential (diffractive)sensations.
  • Sandvik, Ninni (2014). Unikt masterstudium ved Høgskolen i Østfold. [Tidsskrift]. Første steg.
  • Sandvik, Ninni (2014). Cooperative Learning: Thinking with theory.
  • Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni (2014). Cooperative Learning: thinking with theory.
  • Sandvik, Ninni (2014). Barndom ingen mangelsykdom. Dagsavisen. ISSN 1503-2892. s. 5–5.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi (2014). Barnehage bedre enn skole for femåringene. Fredrikstad Blad. s. 8–9.
  • Sandvik, Ninni (2013). Masterstudier i julegave. [Avis]. Halden.
  • Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi (2013). Education through cooperative Learning, thinking with theory.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni & Larsen, Ann Sofi (2013). Frem fra glemselsen: Fokus på de yngste barnehagebarna. I Kolstad, Olav Erik (Red.), 50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-417-2. s. 40–44.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth & Johannesen, Nina (2013). Små barn og barnehagen.
  • Andersen, Camilla Eline; Halmrast, Gudrun Sælen; Østerås, Bergljot; Otterstad, Ann Merete & Sandvik, Ninni Elisabeth (2013). Kortslutninger om barnehagebarns opplevelser og erfaringer. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 50–53.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2012). Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser.
  • Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni Elisabeth (2012). Forskning som vågestykke.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth & Johannesen, Nina (2012). Å tenke med filosofi.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2011). Å lese med kjærlighet: billedkunst i arbeid med pedagogisk forskning.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2011). Små barn og medvirkning.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2011). Re-thinking the idea/ideal of pedagogical control: towards an ethics of discomfort.
  • Sandvik, Ninni (2010). Medvirkning som systematisk pedagogisk praksis- en innledning til Brennautvalget.
  • Sandvik, Ninni (2010). Stillhetens ubehag.
  • Sandvik, Ninni (2010). Stillhetens ubehag.
  • Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Nyhus, Mette Røe (2010). Barns språkferdigheter. Fredrikstad Blad.
  • Sandvik, Ninni (2010). Å trekke i samme retning beste for barn. Fredrikstad Blad.
  • Nyhus, Mette Røe; Sandvik, Ninni & Kolle, Tonje (2010). Kartlegging av barnas språklige ferdigheter. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 27(1), s. 80–81.
  • Kolle, Tonje; Nyhus, Mette Røe & Sandvik, Ninni (2010). Barns språkferdigheter. Fredrikstad Blad.
  • Sandvik, Ninni (2010). Vet ikke nok om de minste barna.
  • Kolle, T; Nyhus, R.M. & Sandvik, Ninni Elisabeth (2010). Kartlegging av barns språkferdigheter. Fredrikstad Blad.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2010). Å trekke i samme retning beste for barn. Fredrikstad Blad.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2010). Medvirkning som systematisk pedagogisk praksis - en innledning til Brennautvalget.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2010). Stillhetens ubehag.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2010). Vet ikke om de minste barna. [Avis]. Fredrikstad Blad.
  • Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2009). Demokrati, medvirkning og dokumentasjon. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 40–41.
  • Johannesen, Nina; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2009). Gode hensikter er ikke nok. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Sandvik, Ninni (2009). A pedagogy of listening- following different and unknown pathways. The first years : New Zealand journal of infant and toddler education. ISSN 1175-0529. 11(1), s. 21–25.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barn og medvirkning.
  • Sandvik, Ninni (2009). the ambiguiety of silence.
  • Sandvik, Ninni (2009). Stillhetens ubehag.
  • Sandvik, Ninni (2009). Lines of flight created by toddlers- pedagogical potentials?
  • Sandvik, Ninni (2009). Eksperimentell metodologi- maktproduksjon og etikk.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barn og medvirkning.
  • Sandvik, Ninni (2009). Rhizo-material movements: a palimpsest.
  • Sandvik, Ninni (2009). Rhizo-material movements: a palimpsest.
  • Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2008). Konfrontasjon om profesjon. ?.
  • Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2008). Bekymringsverdig bagatellisering av førskolelærermangelen. Første steg. ISSN 1504-1891.
  • Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2008). Fordi vi fryktar det. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 46–47.
  • Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2008). Konstruert mystikk kaster skygger. Utdanning. ISSN 1502-9778. 2008(9), s. 42–43.
  • Sandvik, Ninni; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2008). Konfrontasjon om profesjon. Første steg. ISSN 1504-1891. 2008(1), s. 24–28.
  • Sandvik, Ninni (2007). Småbarna utfordrer oss.
  • Sandvik, Ninni (2007). Fremlegg av prosjektskisse PhD-prosjekt.
  • Sandvik, Ninni (2007). Tvilens mellomrom i pedagogisk sammenheng- i et poststrukturalistisk og feministisk perspektiv.
  • Sandvik, Ninni (2007). Småbarna kommer...hva gjør vi?
  • Sandvik, Ninni (2007). Småbarna kommer, hva tenker vi?
  • Sandvik, Ninni (2007). Små barn som medskapere i barnehagen.
  • Sandvik, Ninni & Johannesen, Nina (2007). De yngste barna i barnehagen.
  • Sandvik, Ninni & Johannesen, Nina (2007). små barn i barnehagen.
  • Sandvik, Ninni; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2007). Barns rett til medvirkning. Fredrikstad Blad.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2013). Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser. Horisontalt fremforhandlet innflytelse. NTNU, SVT-fakultetet, Norsk senter for barneforskning. ISSN 9788247143865.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth (2013). Medvirkning og handlingskraft i pedagogiske praksiser. Horisontalt fremforhandlet innflytelse. Doktoravhandlinger ved NTNU. ISSN 978-82-471-4386-5.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:25 - Sist endret 15. okt. 2021 09:44