Nina Johannesen

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
C2-046

Faglige interesser

  • småbarnsvitenskap
  • inkludering og ekskluderingspraksiser
  • undervisning i høyere utdanning
  • etikk i forskningen

Undervisning

Underviser på master i Barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, master i spesialpedagogikk og på barnehagelærerutdanningen.

Bakgrunn

2016     Ph.D., Utdanningsvitenskap, Universitetet i Stavanger

2002     Hovedfag i barnehagepedagogikk, Høgskolen i Oslo

1993     Førskolelærer, Lærerskolen i Halden

Har jobbet som pedagogisk leder og styrer i barnehager. Har jobbet som underviser i pedagogikk ved høgskolen i Oslo og som stipendiat ved Universitet i Stavanger. Startet som førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold i 2011.

Verv

Medlem i Nasjonalt utvalg for granskning av forskning (Granskningsutvalget)

Publikasjoner

  • Johannesen, Nina & Hellstrand, Ingvil Førland (2023). Forskningsetikkens monstre : Om sårbarhet og andregjøring. I Myhre, Cecilie Ottersland & Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.), Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget. ISSN 9788245035445. s. 223–235.
  • Johannesen, Nina & Moxnes, Anna Rigmor (2022). Pølser i barnehagen -kilde til undring, famling, begjær og besvær. I Aslanian, Teresa Katherine (Red.), Det er her det skjer! Møter med religion, etikk og filosofi i barnehagen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215037158. s. 148–168.
  • Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina; Ulla, Bente & Sandvik, Ninni (2020). Teaching in higher education: organic methodologies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. ISSN 0159-6306. doi: 10.1080/01596306.2020.1828286. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina (2019). Sounds of Scissors: Eventicising Curriculum in Higher Education. I Taylor, Carol A. & Bayley, Annouchka (Red.), Posthumanism and Higher Education: Reimagining Pedagogy, Practice and Research. Palgrave Macmillan. ISSN 9783030146719. s. 31–53. doi: 10.1007/978-3-030-14672-6_2.
  • Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente (2019). Working with Text(-ures) in Academia: Be Fast, Even While Standing Still! I Thomas, Louise & Reinertsen, Anne (Red.), Academic Writing and Identity Constructions: Performativity, Space and Territory in Academic Workplaces. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-01673-9. s. 115–134. doi: 10.1007/978-3-030-01674-6_7.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Afdal, Geir Sigmund (2018). Empirical moral philosophy and teacher education. I Martin, Christopher & Ruitenberg, Claudia W. (Red.), Ethics in Professional Education. Routledge. ISSN 978-1138562820. s. 29–41. doi: 10.4324/9781315121352-3.
  • Johannesen, Nina (2016). Barnehagen som utdanningsarena? I Sandvik, Ninni (Red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1518-8. s. 132–148.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Afdal, Geir (2016). Empirical moral philosophy and teacher education. Ethics and Education. ISSN 1744-9642. 11(1), s. 29–41. doi: 10.1080/17449642.2016.1145498.
  • Johannesen, Nina (2013). Tvil som drivkraft :. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 6. doi: 10.7577/nbf.592.
  • Johannesen, Nina (2013). Overflowing Every Idea of Age, Very Young Children as Educators. Studies in Philosophy and Education. ISSN 0039-3746. 32(3), s. 285–296. doi: 10.1007/s11217-012-9351-2.
  • Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni Elisabeth (2013). Med kjærlighet til barnehagefeltet: forskning som vågestykke. I Greve, Anne; Mørreaunet, Sissel & Winger, Nina (Red.), Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1281-1. s. 131–145.
  • Johannesen, Nina (2012). Å se det unike i små barns uttrykk : med Levinas som linse. I Bae, Berit (Red.), Medvirkning i barnehagen- potensialer i det uforutsette. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1107-4. s. 79–99.
  • Johannesen, Nina & Wøien, Torgunn (2005). Matematikk i barnehagen - hvordan kan vi gjøre det? Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 5.
  • Johannesen, Nina (2005). En- to- tre- småbarna er med, Arneberg, P., Juell, E., og Mørk O. (red.), Samtalen i barnehagen. N.W. Damm og sønn as.
  • Wøien, Torgunn & Johannesen, Nina (2005). Matematikk i barnehagen - hvordan gjøre det? Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 5.

Se alle arbeider i Cristin

  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barns delaktighet och inflytande- några perspektiv. Liber. ISBN 9789147094127. 116 s.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2008). Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Cappelen Damm AS. ISBN 9788204137715. 104 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente (2024). Undervisningsmetodologi i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. .
  • Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Johannesen, Nina (2022). Livsmestring og psyko-sosialt arbeid -fra barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige tilnærminger.
  • Dybvikstrand, Trine Sofie & Johannesen, Nina (2018). Young children arts and aesthetics.
  • Østli, Marianne & Johannesen, Nina (2018). Å sette forskjelligheter i spill.
  • Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe (2018). Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser.
  • Anker, Trine; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Schjetne, Espen & Afdal, Geir (2016). Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 64–67.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Afdal, Geir; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Schjetne, Espen (2016). Læreres profesjonsetikk i fokus. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(2), s. 87–91.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Anker, Trine & Afdal, Geir (2016). Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 60–62.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina (2015). The tyranny of good intentions: Unspoken imperatives of marginalization.
  • Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi (2013). Education through cooperative Learning, thinking with theory.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth & Johannesen, Nina (2013). Små barn og barnehagen.
  • Sandvik, Ninni Elisabeth & Johannesen, Nina (2012). Å tenke med filosofi.
  • Johannesen, Nina; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2009). Gode hensikter er ikke nok. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barn og medvirkning.
  • Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barn og medvirkning.
  • Sandvik, Ninni & Johannesen, Nina (2007). De yngste barna i barnehagen.
  • Sandvik, Ninni & Johannesen, Nina (2007). små barn i barnehagen.
  • Johannesen, Nina (2006). Challenging the discoues of control.
  • Johannesen, Nina (2005). Reconceptualizing the non-verbal; understandings of the language of the youngest children in Early Childhood Education and care in contemporary Norway.
  • Johannesen, Nina (2004). Reconceptualizing the understanding of the youngest children and their identities in Early Childhood Education-settings in contemporary Norway.
  • Johannesen, Nina (2003). Crossing borders between verbal and non-verbal language.
  • Johannesen, Nina (2015). Medvirkning som tiltale. Møter med små barns uttrykk, pedagogers tenkning og tekster av Emmanuel Levinas. Universitetet i Stavanger.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Schjetne, Espen; Anker, Trine; Afdal, Geir & Johannesen, Nina (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-442-4.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:25 - Sist endret 15. juni 2021 08:37