Vellykket samarbeid om tverrfaglig undervisning

Sammen med førsteårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 deltok fem lærere fra lærerutdanningsskolene på høstens Storyline «Der gode og onde krefter kjemper om makt». Samarbeidet er et ledd i Avdeling for lærerutdanning sin satsing på å styrke kontakten mellom lærerutdanningen og praksisfeltet. Dette er første gang lærere og studenter samarbeider med lærerutdannere om en slik type undervisning på høgskolen.

Lærerne i aksjon på høgskolen. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Praksisnært og aktuelt

Lærerne som deltok var fornøyde med det tverrfaglige undervisningsopplegget. To av dem var skeptiske i forkant, men de ble svært positivt overrasket over hele opplegget på lærerutdanningen. De fikk erfare en konkret metode for tverrfaglig organisering av fag, og opplevde høy praksisrelevans og aktualitet med tanke på Fagfornyelsen. De fem lærerne hadde i forkant deltatt på Storyline-seminaret med Carol Omand.

Prosessutstilling i Vrimlehallen

Storylinen de deltok på handlet om fantasy som sjanger og er skrevet av Stein Arnold Berggren, Ali Ludvigsen (fra seksjon for matematikk), Ragnhild Louise Næsje (fra seksjon for norsk), Ellen Høeg (pensjonert lærer og timelærer ved Avdeling for lærerutdanning) og Kristine Høeg Karlsen (fra seksjon for pedagogikk). Sammen har denne gruppen gjennomført Storylinen for studentene ved grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 siden 2017. I Vrimlehallen på Høgskolen i Østfold har studentene og lærerne laget en prosessutstilling fra undervisningsopplegget.

Lærerutdannerne synes det var utrolig spennende å ha med lærere fra praksisfeltet i opplegget. – Det er de som møter studentene i praksis, og da er det viktig at de kjenner til Storyline for å kunne veilede studentene på en god måte, sier Kristine Høeg Karlsen. Med innføringen av nye læreplaner i 2020, er det nødvendig med kompetanse i å tilrettelegge for tverrfaglig undervisning.

To av lærerne viser frem noe av det de holder på med underveis i læreprosessen. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Største forskningsmiljøet for Storyline i verden

Kristine Høeg Karlsen er primus motor for Storyline-teamet på Avdeling for lærerutdanning. Miljøet ved Høgskolen i Østfold har arbeidet med Storyline som metode siden 2014 og utgjør i dag det største miljøet i verden på Storyline i lærerutdanningen. Over jul skal grunnskolelærerstudentene på trinn 5-10 delta i en Storyline om bærekraftig utvikling, og det er allerede lærere på praksisskolene som har meldt sin interesse for å delta på opplegget. - Det er utrolig gøy å høre, uttrykker Karlsen.

Ved Avdeling for lærerutdanning er det Sigrun Staal Hafstad, prosjektleder for Lærerutdanningsskoler (LUS 2025), som har opprettet kontakten mellom fagmiljøet ved høgskolen og lærerne ved lærerutdanningsskolene i Østfold. Forskningsgruppen som driver og forsker på Storyline - Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning - har også lærere fra lærerutdanningsskolene som medlemmer.

Kristine Høeg Karlsen er glad for å ha lærere fra skolene med i forskningsgruppen. - Det er veldig verdifullt å ha med lærere fra praksisfeltet i forskningsmiljøet. Både med tanke på samarbeidet om å gjennomføre gode tverrfaglige opplegg på skolene som del av studentenes praksis, men også for å bidra med kunnskapsutvikling i forskningsarbeidet, uttrykker Karlsen.

Stein, Kristine og Ali organiserer klasserommet før det braker løs. - Det krever en god del planlegging, sier Stein.

 

Publisert 21. nov. 2019 12:33 - Sist endret 4. nov. 2021 10:22