Ragnhild Louise Næsje

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
EU1-62

Faglige interesser

  • Begynneropplæring i norskfaget
  • Barne- og ungdomslitteratur

Undervisning

  • Underviser i norsk og norskfaglige emner i grunnskolelærerutdanningene og barnehagelærerutdanningen.  
  • Utfører eksterne oppdrag i begynneropplæring i norskfaget innenfor DEKOM (etterutdanning i grunnskolen).

Bakgrunn

Arbeidserfaring: 

5 års undervisningserfaring i skolen: primært barneskole og videregående skole (2011-2016)

Utdanning: 

  • Pedagogisk veiledning (30 stp) - fra 2018
  • Masterstudium i kultur- og språkfagenes didaktikk, med fordypning i norsk - fra 2016.
    Tittel på masteroppgaven: "Nyere norsk fantasy for barn og unge, en analyse av Lars Mæhles Landet under isen (2009)"
  • Årsstudium i norsk
  • PPU - Praktisk-pedagogisk utdanning
  • Cand.mag i økonomi og administrasjon (2 år) og folkekunst (2 år) 

 

Publikasjoner

  • Næsje, Ragnhild Louise (2023). De yngste elevene som tekstprodusenter. I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 175–199.
  • Eilertsen, Anders & Næsje, Ragnhild Louise (2022). Progresjon i kritisk lesing i norskfagets lærebøker. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 214–228.
  • Axelsson, Marcus & Næsje, Ragnhild Louise (2021). Paratexts and Translation of the Exotic: The German, French, and English Covers of Maria Parr’s Vaffelhjarte and Tonje Glimmerdal. Barnboken. ISSN 0347-772X. 44. doi: 10.14811/clr.v44.579. Fulltekst i vitenarkiv
  • Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ar & Næsje, Ragnhild Louise (2020). The Fairy-Tale Forest: Developing Pedagogical Content Knowledge for teaching Primary School Mathematics in The Scottish Storyline Approach. I Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Red.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education . Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3986-3. s. 183–207. doi: https:/doi.org/10.31244/9783830989868. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISBN 9788215060941. 289 s.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISBN 9788215060965. 226 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Thomas, Andrew John; Næsje, Ragnhild Louise; Juma, Said; Ismail, Maryam Jaffar & Gora, Mwanamrisho Haji (2024). Intercultural encounters as educational adventures.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Næsje, Ragnhild Louise (2023). Into the big world...
  • Næsje, Ragnhild Louise (2023). Fra fargerike tekster til grå bokstaver – de yngste elevene som tekstprodusenter.
  • Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). Bokstavøya. I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 159–174.
  • Næsje, Ragnhild Louise & Berggren, Stein Arnold (2023). Storyline med de yngste elevene. . I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 13–19.
  • Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Næsje, Ragnhild Louise & Häbler, Camilla (2023). "Jeg må tenke litt". Om mellomrom mellom turer i litteraturdidaktiske samtaler.
  • Häbler, Camilla; Næsje, Ragnhild Louise; Hansen, Jessica Pedersen Belisle & Elisenberg, Marion (2023). Aksjon bærekraft - praksisnær forskning med fokus på bærekraftig utvikling.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Karlsen, Kristine Høeg; Häggström, Margaretha & Berggren, Stein Arnold (2023). Forskning på undervisning og pedagogisk praksis. Storyline som tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen.
  • Häbler, Camilla; Næsje, Ragnhild Louise & Hansen, Jessica Pedersen Belisle (2023). Action for sustainable development.
  • Elisenberg, Marion; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Häbler, Camilla & Næsje, Ragnhild Louise (2023). Barn, bøker og bærekraft - skjønnlitteraturens bidrag i arbeidet med bærekraftig utvikling.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Pilskog, Hanne Eik & Halstvedt, Camilla Blikstad [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Professional Development _ Storyline in Teacher education .
  • Eilertsen, Anders & Næsje, Ragnhild Louise (2022). Progresjon i kritisk lesing i norskfagets lærebøker.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Matematikk og norsk gjennom eventyr. Utdanningsnytt.no.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2022). Hospitering - en krasjlanding i praksisfeltet. Utdanningsnytt.no.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Matematikk og norsk gjennom eventyr. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 68–74.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2022). Hospitering - en krasjlanding i praksisfeltet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 75–78.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Halstvedt, Camilla Blikstad; Berggren, Stein Arnold; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Storyline in Early Primary Education focusing on the interdisciplinary topic health and lifeskills- through the Storyline The Alphabet Island.
  • Häbler, Camilla; Nordbakke, Monica; Næsje, Ragnhild Louise & Stabell, Kristin (2022). Hva kjennetegner førsteårsstudenten?
  • Næsje, Ragnhild Louise & Karlsen, Kristine Høeg (2021). Lærerstudenters erfaringer med bruk av den tverrfaglige undervisningsmetoden storyline i begynneropplæringen i norsk.
  • Brynildsen, Stine Malin; Michelsen, Maja & Næsje, Ragnhild Louise (2021). S3- Episode 4 Fantasylitteratur. [Internett]. SoundCloud.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Næsje, Ragnhild Louise & Pilskog, Hanne Eik (2021). Hvordan jobbe tverrfaglig på en engasjerende og lærerik måte? .
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2020). Kom, hør en regnefortelling! Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. s. 26–30.
  • Ludvigsen, Ar; Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Karlsen, Kristine Høeg (2020). Narratives as a gateway to interdisciplinarity in Teacher Education.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2020). Studentene våre vil være på campus - ikke i skyen! Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2019). Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
  • Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise (2019). Fantasy meets Math. Presentasjon av gjennomføring av Storyline på 18MaGlu 1-7.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Remberg Høeg, Heidi & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Inn i fortellingen, ut i det kreative – En kvalitativ studie av læreres tilbakemeldingspraksis i kreativ skriving i begynneropplæringen i norsk .
  • Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise; Ludvigsen, Ar & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Fantasy meets math.
  • Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Næsje, Ragnhild Louise (2018). Refleksjon som læringsverktøy: MAGLU-studentenes profesjonsfaglige og norskdidaktiske refleksjon.
  • Axelsson, Marcus & Næsje, Ragnhild Louise (2018). Lena Lid's and Tonje Glimmerdal's journey to France, Germany and the UK: Visual and textual translations of the Norwegian heroine - a case study.
  • Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Næsje, Ragnhild Louise (2018). MAGLU-studentenes profesjonsfaglige og norskdidaktiske refleksjon.
  • Næsje, Ragnhild Louise (2018). Nyere norsk fantasy for barn og unge: En analyse av Lars Mæhles roman Landet under isen (2009).
  • Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ali Reza; Næsje, Ragnhild Louise & Høeg, Ellen (2018). Teaching early learning in mathematics—qualitative study on student teachers’ experiences with the Storyline approach.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:22 - Sist endret 15. juni 2021 10:25