Faglige interesser
Jeg er en forsker med en faglig kompetanse innen pedagogikk, med spesielt fokus på to områder: tverrsektorielt samarbeid (med Den kulturelle skolesekken som case) i lærerutdanningen, og tverrfaglig læring og undervisning ved bruk av storyline som et sanselig didaktisk design. Gjennom mitt arbeid har jeg opparbeidet meg omfattende kunnskap og erfaring som gjør meg til en sentral forsker innen disse områdene, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Jeg har også evnen til å involvere kollegaer i min forskning og bidratt til endringsprosesser i lærerutdanningen og profesjonsfellesskapet. For øyeblikket er jeg i ferd med å avslutte et treårig NFR-prosjekt ved navn pARTiciPED. Dette prosjektet har som mål å styrke lærerstudentenes evne til å samarbeide tverrsektorielt med DKS i norske skoler i perioden 2020–2023. Jeg har en doktorgrad i pedagogikk fra Universitetet i Oslo, og gjennom denne har jeg også bidratt til faget ved å utvikle et innovativt forskningsverktøy. Dette verktøyet identifiserer mønstre av tilbakemeldinger og er spesielt nyttig for forskere som er opptatt av vurdering og veiledning. Jeg er opptatt av å forbedre pedagogiske praksiser og bidra til utviklingen av lærerutdanningen. Gjennom mine forskningsprosjekter og publikasjoner har jeg som mål å dele mine funn og perspektiver for å stimulere til videre diskusjon og innovasjon innenfor pedagogikk som felt. Forskningsinteressene kan oppsummeres som følger:
- Dans og estetiske læringsprosesser
- Tverrsektorielt samarbeid
- Tverrfaglig læring og undervisning ved bruk av storyline
- Vurderingsteori og vurdering for læring
- Kvalitativ metode
- Systematiske litteraturoversikter
Undervisning
Som en del av arbeidet mitt ved LUSP har jeg hatt en viktig rolle i utviklingen av emner, kurs og programmer ved grunnskolelærerutdanningen. Gjennom disse oppgavene har jeg vært med på å styrke lærerutdanningen og bidra til en bredere faglig kompetanse blant lærerstudentene, spesielt innenfor områder som dans og estetiske læringsprosesser, tverrsektorielt samarbeid, og tverrfaglig læring og undervisning ved bruk av storyline. Jeg deltar for eksempel som medlem i en ressursgruppe på LUSP som jobber med å utvikle en helhetlig tilnærming for estetiske, tverrfaglige og tverrsektorielle lærings- og undervisningsmetoder i Grunnskolelærerutdanningene for trinn 1– 7 og trinn 5–10. Dernest har jeg arbeidet for etableringen av to nye obligatoriske emner i grunnskolelærerutdanningen ved HiØ, «tverrsektorielt samarbeid i skolen – entreprenørskap, kultur og skapende prosesser for trinn 1–7» og «tverrsektorielt samarbeid i skolen – entreprenørskap, kultur og skapende prosesser for trinn 5–10» ved HiØ. I perioden 2017–2019 tok jeg initiativ til og ledet arbeidet med å etablere obligatoriske kurs i den tverrfaglige metoden storyline for førsteårsstudenter på grunnskolelærerutdanningen for trinn 1–7 (2017-) og for andreårsstudenter for trinn 5–10 (2019-) ved HiØ. Jeg kan også legge til at jeg i 2016 deltok i akkrediteringssøknaden for master grunnskolelærerutdanning som ble sendt til NOKUT. Jeg bidro i utviklingen av generell studieplan ved å ta ansvar for utviklingen av FOU-trappa, en modell som viser hvordan studentene, gjennom femårig masterutdanning, skulle få forskerkompetanse. I tillegg utviklet jeg beskrivelsen for et masteremnet om vurdering for læring og tilpasset opplæring. I det følgende oppsummeres utvalgte emner jeg har hatt undervisningsansvar på,
-
Gjesteforeleser (2022, 13. oktober). The Norwegian Educational system in the light of pARTiciPED. Gjesteforelesning på masteremnet Past, Present and Future Issues in Education in the United State. Department of Curriculum and Instruction, Universitetet i Portland, USA.
-
Emneansvar / undervisningsansvar på Masteremnet tverrsektorielt samarbeid i skolen – entreprenørskap, kultur og skapende prosesser, for 5.-års grunnskolelærerstudenter for trinn 1–7 (7 – 8 semester). Fakultet for lærerutdanninger og språk, Høgskolen i Østfold (2021-)
-
Ledelse og undervisningsansvar på kurs i storyline på trinn 1-7 og 5-10 i grunnskolelærerutdanningen fra 2015. Kollega Ragnhild Næsje og Gini Lockhart-Pedersen tok over ledelsesansvaret i 2019 på henholdvis 1-7 og 5-10. Fra 2023 har jeg igjen ansvaret for å lede prosjektet på 5-10-utdanningen.
-
Undervisningsansvar på emnet Masteremnet i spesialpedagogikk, emnet vitenskapsteori og metode (3 semester). Hovedansvar for tema knyttet til det kvalitativ forskningsintervjuet. Fakultet for lærerutdanninger og språk, Høgskolen i Østfold (vår 2017 og våren 2018).
-
Emneansvar for PEL104 (BA-oppgaven) for GLU1–7 studieårene 2017–2019 (8. semester), PEL104 (BA-oppgaven) for GLU 5–10 studieårene 2015–2019 (8. semester), PEL101 GLU1–7 studieåret 2014/2015 (1. semester), PEL101 GLU5–10 studieårene 2015–2017 (1. semester).
-
Undervisningsansvar i PEL102, 2. studieår knyttet til metodeopplæring studieårene 2015–2019 (3. semester), og emnet Kroppsøving, området knyttet til dans og estetiske og skapende læringsprosesser (2014-).
Formell utdanning
- Doktorgrad i pedagogikk, Universitetet i Oslo: Feedback under lupen. Utvikling og utprøving av en modell til bruk i forskning på feedback i høyere utdannelse. Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdene pedagogikk og høgskolepedagogikk, og omhandler tilbakemeldinger og veiledning i høyere utdanning. I avhandlingen utviklet jeg et unikt og helhetlig forskningsverktøy som identifiserer mønstre av tilbakemeldinger.
- Master i pedagogikk, Universitetet i Oslo: Er dette en god dans?: en kvalitativ studie av kriterier for vurdering i dans ved en profesjonell ballettskole i Oslo. En profesjonsrettet og didaktiskorientert arbeid innen fagområdene vurdering og estetikk med fokus på dans. Utviklet et didaktisk verktøy som lærere kan ta i bruk fro å analysere og vurdere kreativ dans i skolen. Som del av min masterutdanning ved Institutt for pedagogikk (IPED), fikk jeg muligheten til å hospitere på master i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo (avd. for dans).
- Lærerutdanning, allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo (nå Oslo Metropolitan Universitet). Fordypning i Kunst & Håndverk ved Institutt for Estetiske fag (60 sp.). Utdannet meg gjennom dette til kunst- og håndverkslærer for grunnskolen (2002-2003).
- 1-årig Forstudium i Dans, Oslo (1998). Forstudiet la vekt på kroppslige og estetiske uttrykksformer i utforskning og formidling av dansekunst.
Stipender og nominasjoner
- 2023: Vant HiØ sin Forskningspris 2022
- 2023: Nominert til Utdanningskvalitetsprisen 2022
- 2018: Tildelt lokalt publiseringsstipend til arbeid med en internasjonal antologi om Storyline
- 2017: Tildelt sentralt publiseringsstipend ved Høgskolen i Østfold
- 2016: Tildeling av lokalt publiseringsstipend ved LU/HiØ
Verv
- Redaksjonsmedlem i Kunst og kultur i opplæring, som er en ny vitenskapelig skriftserie utgitt av NOASP, Cappelen Damm Akademisk, initiert av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen ved Nord universitet (2024-)
- Deltaker i ressursgruppe som skal utvikle et helhetlig løp for estetiske, tverrfaglige og tverrsektorielle tilnærminger til læring og undervisning i Grunnskolelærerutdanningene (GLU) 1-7 og 5-10 (2023-)
- Internasjonalt advisory board member i open access tidsskriftet Dance Articulated, utgitt av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Department of Teacher Education (ILU), NTNU Open Access Journals (2020-)
- Medlem av valgstyre og interimstyret for Fakultet for lærerutdanninger og språk (LUSP) ved Høgskolen i Østfold (2021).
- Medlem av avdelingsstyret for Avdeling for lærerutdanning (nå LUSP), HiØ (2017-2021).
- Medlem av ressursgruppe for “Prosjekt skoleledere” ved Kulturtanken, Den Kulturelle skolesekken. Utvalget var et rådgivende organ for skoleledere, lærere, representant for lærerutdanningen og DKS (2019-2020).
- Satt som faglig rådsmedlem i Den kulturelleskolesekken, Østfold (2019-220)Internasjonal- og eksternt medlem av opprykkskomitéen til professor Olivia Murray, Department of Curriculum and Instruction, College of Education, Portland State University (PSU) (2019).
- Bidrag til NOKUTs (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) akkreditering av nye masterutdanninger, ved avdeling for lærerutdanning, HiØ (2016)
- Utgaveredaktør for tidssskriftet Nordic Journal of Dance (i 2010 og i 2015)
- Redaksjonsmedlem i tidsskriftet Nordic Journal of Dance (2010-2015)
- Nestleder, styremedlem og medlem i Dans i skolen, en nasjonal interesseorganisasjon for faget dansskolen (nå Sans – Senter for dansepraksis i skole, utdanning og forskning). Dans i skolen ble opprettet i 1983 og drives i dag med midler fra blant annet Kunnskapsdepartementet (2005-2015).
- Redaksjonsmedlem i Pedagogisk Profil, Universitetet i Oslo (studentdrevet fakultært tidsskrift) (2005-2007).
Forskningsledelse
- Medlem av det digitale samfunn, som veileder stipendiater innenfor satsingsområdet
- Prosjektleder for FoU-prosjektet pARTiciPED. NFR-støttet forskningsprosjekt, eid av LUSP, HiØ. Prosjektet har som mål å bidra med ny kunnskap og nye metoder for å styrke samarbeidet mellom skolen og eksterne aktører, og fremme gjensidig læring og respekt. Prosjektet bruker den hittil største bidragsyteren, Den Kulturelle Skolesekken, som eksempel. Metodikken i prosjektet er hentet fra aksjonsforskning og deltagende (participatory) design og involverer 11 partnere, samt 3 internasjonale gjesteforskere fra IT universitetet i København, Universitetet i København og Bath Spa University.
- Leder av forskningsgruppen Cross-curricular teaching and learning for the 21st Century skills (Storyline). Storyline har vært et viktig FoU-prosjekt og et satsningsområde for LUSP siden vi startet arbeidet i 2015. Forskergruppen bidrar aktivt i utvikling og implementering av storyline som sanselig didaktiske design i grunnskolelærerutdanningen, deltar på nasjonale og internasjonale konferanser samt søker om ekstern forskningsstøtte. Vi har også et tett samarbeid med praksisfeltet og lærerutdanningsskolene for opplæring og videreutdanning av lærere (2022-)
- Leder for forskningsgruppen: Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning (2018-2022). Gruppens fokus var ulike aspekter ved dans og estetiske læringsprosesser i utdanningssystemet, tverrsektorielt samarbeid, kunstmøter, kroppslig og helhetlig læring, sanselig didaktiske designs, og digital kompetanse som sentrale temaer. Gruppen oppnådde ekstern finansiering fra blant annet Oslofjordfondet, NFR, Erasmus+ og Norsk kulturråd, og besto av lokale, nasjonale og internasjonale medlemmer som drev både vitenskapelig forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid (2018-2022).
- Ledelse av antologiprosjektet Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education (Waxmann). Initierte og ledet dette internasjonale forskningssamarbeidet sammen med min kollega Margaretha Häggström ved Gøteborgsuniversitetet. Antologien setter fokus på storyline som en tverrfaglig tilnærming til læring og undervisning i lærerutdanningen og gir dermed et viktig bidrag til utdanning av fremtidige lærere for å møte de økende kravene til undervisning i det 21. århundre.
- Ledelse av antologiprosjektet Skaperglede, engasjement og utforskertrang (Universitetesforlaget). Initierte og ledet det nasjonale og nordiske antologiprosjektet sammen med min kollega Bjørnstad. Antologien gir et verdifullt bidrag til pedagogisk forskning ved å presentere nye og kritiske perspektiver på måter å tilrettelegge for estetiske og tverrfaglige læringsprosesser som fremmer engasjement og utforskertrang hos elevene.
- Leder kvalifiseringsprosjektet: Kunstpedagogiske møter - en ny samhandlingsmodell for møtepunktet mellom kunst og skole gjennom DKS, som ble finansiert av Oslofjordfondet og som var eid av HiØ. Prosjektet hadde som mål å utvikle en ny samhandlingsmodell for DKS, som ville knytte aktivitetene tettere opp mot skolens læringsmål og dermed bidra til å styrke det daglige læringsarbeidet for elevene gjennom dans og estetiske læringsprosesser. Sentrale partnere var DKS Østfold og Rom for dans (Oslo) (2018-2019)
- Leder for forskningsgruppen: Veiledning i utdanning og profesjon (2015-2018). Jeg hadde ledelsen for den tverrsektorielle og avdelingsovergripende forskningsgruppen «Veiledning i utdanning og profesjon», med det formål å styrke fag- og forskningsmiljøet innen profesjonsveiledning på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom faglige nettverk og samarbeidsprosjekter. Gruppen bestod av 11 medlemmer fra Høgskolen i Østfold, NMBU og praksisfeltet i Østfold.
- Leder av FoU-prosjektet "Fleksibilitet i utdanningen: utprøving av nettbasert peer-review i et tverrfaglig prosjekt ved avdeling for lærerutdanning". Som leder av prosjektet «Fleksibel utdanning: utprøving av nettbasert peer-review», samarbeidet jeg med barnehagelærerutdanningen på HiØ for å utforske digitale verktøy for tilbakemelding og hverandrevurdering mellom studenter på tvers av programmer.
Medieoppslag
Jeg har bidratt til ulike medieoppslag gjennom årene. Mitt siste bidrag var i disktriktsnyhetene NRK radio og NRK1 TV i mars 2023, hvor jeg aktivt deltok i den offentlige debatten om foreldres stadig økende tendens til å droppe kulturtilbud til sine barn på grunn av økte priser på strøm og matvarer, og dyre kulturarrangementer. Jeg vektla betydningen av kunst og kultur for barn og unge, og argumenterte for at det er gode programmer og tilbud i skolen, spesielt Den kulturelle skolesekken (DKS), som kan utnyttes bedre. Gjennom disse medieoppslagene forsøkte jeg å skape økt bevissthet om viktigheten av kultur for barn og unges utvikling og læring.
I tillegg har jeg bidratt til flere nyhetssaker sammen med mine kollegaer og samarbeidspartnere knyttet til de ulike FoU-prosjekter, blant annet pARTiciPED (Glanville, 2022; Eidissen, 2020; Larsen, 2023; Lykke, 2021; Sandbraaten & Johansen, 2022), KROM på tvers / Kunstpedagogiske møter (Kvitnes, 2017; Liven, 2017) og Storyline (Karlsen & Olaussen, 2022; Midtfjeld; 2019; Olandersson; 2021). Videre var jeg involvert i utvikling og etablering av det vitenskapelige dansetidsskriftet Nordic Journal of Dance: practice, education and research, som også fikk oppmerksomhet i mediene (Lange, 2010; Lindskog, 2010).
Relevant arbeidserfaring
- Førsteamaneuensis ved OsloMet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (2021-). I min II-stilling ved OsloMet, er jeg involvert i utvikling, gjennomføring og videreutvikling av masteremnet begynneropplæring 3 – fagovergripende perspektiver i grunnskolelærerutdanningen for trinn 1–7 (9. semester). Videre har jeg veiledet 16 masterstudenter i begynneropplæring, og har et pågående forskningssamarbeid med Tuva Bjørkvold knyttet til FoU-prosjektet «Fagovergripende perspektiver i begynneropplæringen» (2021–).
- Gjesteforsker ved Portland State University (PSU), Oregon, USA. Som gjesteforsker ved Curriculum and Instruction Department ved PSU, deltok jeg på seminarer og faglige aktiviteter på campus, samt ledet en workshop og utførte en komparativ studie om tverrsektorielt samarbeid i skolene i Seattle sett fra museumspedagogers ståsted (11. august 2022 – 31. januar 2023).
- Forskningsassistent i det NFR-støttede forskningsprosjektet «Profesjonsutdanning i bevegelse», ved program for «Kunnskapsutvikling i profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse» (KUPP) ved Høgskolen i Oslo (våren 2007).
- Høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo, førskolelærerutdanningen (2005 / 240 timer). Undervisning og veiledning på bachelornivå i tverrfaglige lærerteam i faget forming / kunst og håndverk med særlig fokus på estetiske- og tekniske utfordringer i forbindelse med to- og tredimensjonale materialer, og didaktisk tenkning i forhold til førskolelæreryrket.
- Pedagogisk leder ved Holmlia ungdomsskole (Oslo) i tre måneder våren 2007 på 9. trinn i 100 % stilling. Underviste i fagene matematikk, naturfag og norsk.
-
Pedagogisk leder, kunst og håndverkslærer med kontaktlæreransvar ved Karlsrud skole (Oslo). I 2003–2004 var jeg kontaktlærer i 100 % fast stilling på mellomtrinnet (5.–7. trinn) for en trygghetsgruppe på 15 elever. Skolen praktiserte full aldersblanding, som gjorde at vi måtte samarbeid tett på tvers av fag og trinn. Ved siden av å være kunst og håndverkslærer, hadde jeg også hovedansvaret for norskopplæringen og var leder for Olweus' kjerneprogram mot mobbing og antisosial atferd. Fra 1. januar til 31. desember 2004 var jeg samlingsleder for tegnepreget forming ved skolen, og hadde ansvar for utstyr, kunst- og håndverksmateriell, samt veiledning av kolleger innenfor dette fagområdet. Mitt spesielle bidrag til lærerteamet var min ekspertise innen kreative, tverrfaglige og estetiske læringsprosesser, og jeg initierte og ledet en rekke kunstprosjekter og sanselig didaktiske designs. Eksempler inkluderer det tverrsektorielle prosjektet «Gøy med farger» (2003), hvor vi samarbeidet med Det internasjonale barnekunstmuseet som ekstern partner, og den tverrfaglige storylinen «Vi støper» (2004). I tillegg hadde jeg ansvar for danseopplæringen på prosjektdager ved skolen.