Fullt hus da Carol Omand gjestet Høgskolen i Østfold

Høgskolen i Østfold fikk storfint besøk av verdenskjente og skotske Carol Omand, som holdt åpent seminar om Storyline som tverrfaglig undervisningsmetode, med fokus på utvikling av gode historier. Forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon sto for arrangementet.

Carol Omand. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Tirsdag 10. september gjestet skotske Carol Omand Høgskolen i Østfold. Det var Kristine Høeg Karlsen og forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon som inviterte til åpent seminar i Høgskolens VIP-lokaler.

Hvordan utvikle gode historier

Første del av seminaret handlet om å utvikle narrativer. - Å lage en god historie, er helt essensielt når en skal bruke Storyline enten i høyere utdanning eller i skolen, forteller Carol Omand. Hun har siden 70-tallet bidratt til å utvikle Storyline som metode, både i Skottland og globalt. Dette er et praktisk seminar, hvor deltakerne selv får skape historier. Carol har dandert små lapper brettet sirlig sammen ved hjelp av klesklyper. På lappene står det skrevet spørsmål som danner utgangspunktet for den skapende prosessen.

Fra arbeidet med å lage narrativer. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Viktigheten av åpne spørsmål

I andre del av seminaret legger Carol vekt på viktigheten av gode og åpne spørsmål som drivere i en læringsprosess. Her tar hun utgangspunkt i boka si: «Storyline: developing effective questioning» fra 2017.

Fornøyde deltakere

På seminaret deltok lærere fra lærerutdanningsskolene og ansatte ved Høgskolen i Østfold, og de var svært fornøyde viser evaluernigen. For lærerne dannet dette et godt utgangspunkt for et tre-dagers langt Storyline-opplegg som de skulle være med på senere på høsten, og de føler seg mer rustet nå, til å veilede studenter som ønsker å gjøre Storyline som del av sin praksis.

Kristine Høeg Karlsen og Carol Omand. Foto: John MacDonald

Tverrfaglige temaer løftes i Fagfornyelsen

- Å utvikle ferdigheter og kompetanse for å kunne tilrettelegge for tverrfaglig organisering av fag, er utrolig viktig, sier Kristine Høeg Karlsen. Tverrfaglighet innenfor de tre temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling, står sentral i Fagfornyelsen. Elevene skal, for å sitere ny overordnet del, «få innsikt i utfordringer og dilemmaer innenfor temaene», hvor arbeid med problemstillinger innenfor temaene skal bidra til at elevene ser sammenhenger på tvers av fagene.

Storyline er en tverrfaglig, problemorientert, og temabasert metode, som skaper engasjement hos elevene. - Det er utrolig spennende å samarbeide med Carol Omand om Storyline her på Høgskolen i Østfold, legger Kristine til.  

Publisert 14. okt. 2019 11:01 - Sist endret 26. juli 2021 11:13