Samleartikkel FoU-grupper

Litteratur og narrativitet

Forskningsgruppa sin nettside finner du her.

Kontaktpersoner

Eva Lambertsson Björk

eva.l.bjork@hiof.no

Jutta Eschenbach

jutta.c.eschenbach@hiof.no

Kort presentasjon av FoU-gruppa, hva den forsker på – hva som er hovedfokus.

Narrativ i teori og praksis.

Narrativ-begrepet er grenseoverskridende. Det har vist seg å være fruktbart ikke bare for litterater, men også for forskere innen teologi/religion, helsefag, psykologi, juss, pedagogikk og en rekke andre områder. I sin introduksjon til The Cambridge Companion to Narrative (Cambridge University Press 2010) uttrykker David Herman det slik:

“Rather than focusing on general, abstract situations or trends, stories are accounts of what happened to particular people – and of what it was like for them to experience what happened – in particular circumstances and with specific consequences. Narrative, in other words, is a basic human strategy for coming to terms with time, process, and change – a strategy that contrasts with, but is in no way inferior to, ‘scientific’ modes of explanation that characterizes phenomena as instances of general covering laws. Science explains how in general water freezes when (all other things being equal) its temperature reaches zero degrees centigrade; but it takes a story to convey what it was like to lose one’s footing on slippery ice one late afternoon in December 2004, under a steel-grey sky”. (3)

Narrativ handler ikke bare om formelle tilnærminger til tekster, selv om forskningstradisjonen har røtter i russisk formalisme og strukturalistisk narratologi. Teoretikerne drar også veksler på forskningsområder som ideologi, identitet, og kjønn.

Er det FoU-aktiviteter i gruppa som kan være interessante/relevante for GLU-studenter og MFRISK-studenter med master i engelsk – i så fall hvilke?

Narrativitet i alle former,gir mengder av muligheter for masterstudenter til å utforske kultur, litteratur, språk, interkulturalitet, og, hvorfor ikke bruke narrativer ut fra didaktiske perspektiver mht livsmestring? Gruppas arbeid er nære knyttet til Språk i opplæringen, temaområde 3: «Litteratur i kontekst». Mye av det som gruppa arbeider med vil være interessant for masterstudenter i engelsk, og de andre målspråkene, å knytte seg til. Blant annet planlegger gruppa å bruke virkelighetsfortellinger («life-writings») i sitt neste bokprosjekt.

Det nye store prosjektet som planlegges i «Litteratur i kontekst» vil omhandle grafiske romaner. Det er et meget godt eksempel på et omfattende prosjekt som vil egne seg utmerket for masterkandidater som vil skrive om didaktisk bruk av grafiske romaner i engelsk- og fremmedspråkklasserommet (på alle trinn).

Spesialpedagogikk

Forskningsgruppa sin nettside finner du her.

Kontaktperson

Tor Freyr

tor.freyr@hiof.no

Kort presentasjon av FoU-gruppa, hva den forsker på – hva som er hovedfokus.

Formålet med forskergruppen er å styrke og bidra til å videreutvikle spesialpedagogikk som fag –og forskningsfelt. Spesialutdanning er et tverrfaglig forskningsfelt. Medlemmene av forskningsgruppen forsker på en rekke tema som er sentrale for det spesialpedagogiske feltet knyttet til spesialpedagogisk utdanning, pedagogikk, filosofi og psykologi. Vi forsker på ulike grupper i barnehagen, skoler og andre institusjoner. Noe av vår forskning har fokus på profesjonsgrupper som møter mennesker med spesielle behov, slik som lærere og spesialpedagoger. Andre forskningsprosjekter retter seg direkte mot personer som opplever sosiale og emosjonelle vansker, lærings- eller utviklingshemming.

Matematikk

Vi har forskere som undersøker spesifikke lærevansker som matematikkvansker, og herunder utvikling av matematiske ferdigheter, matematikkvansker.

Profesjonsrettet pedagogikk

Det kan være relevant å se på forholdet mellom spesialundervisning og tilpasset opplæring.

Annet

Faglig læring kan ikke isoleres fra sosial læring og flere medlemmer i forskningsgruppen forsker på sosial læring og uro i skolen.

DeveLeP

Forskningsgruppa sin nettside finner du her.

Kontaktperson

Anders Nordahl-Hansen

anders.nordahl-hansen@hiof.no

Kort presentasjon av FoU-gruppa, hva den forsker på – hva som er hovedfokus.

Vi forsker på utvikling og læring, spesielt hos barn og ungdom, og ofte i en spesialpedagogisk kontekst. 

Annet

I forskingsgruppen er det forskere som har et spesielt fokus på autisme og andre utviklingsforstyrrelser, og som blant annet undersøker hvordan helseinformasjon og diskusjoner i sosiale medier påvirker hvordan autisme blir omtalt og oppfattet.

 

Publisert 8. mars 2021 21:59 - Sist endret 26. juli 2021 11:13