Tor Freyr

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
FU1-81

Faglige interesser

Etikk, filosofihistorie, eksistensfilosofi og pedagogisk filosofi, filosofiske samtaler, dialogisk praksis, konsekvenspedagogikk og sosial læring.

Undervisning

Bakgrunn

Jeg er filosofi og leder av forskningsgruppen Spesialpedagogikk

Utdanning

2016          Ph.d. i filosofi (avhandlingens tittel: The Social Aspect in Plato’s Ethics), Uppsala universitet

2015          Videreutdanning i Dialogisk praksis, Høgskolen i Buskerud og Vestfold

2004          Hovedfag i filosofi (avhandlingens tittel: Plato and Feminism), Universitetet i Oslo

Arbeidserfaring

2017 -        Førsteamanuensis ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, Høgskolen i Østfold

2009 - 16   Stipendiat ved Filosofiska institutionen, Uppsala universitet

2015 - 16   Seniorrådgiver ved Kunnskapssenter for utdanning, Norges forskningsråd

Forskergrupper

Emneord: filosofi, etikk, filosofiske samtaler, dialogisk praksis, konsekvenspedagogikk, sosial læring, filosofihistorie, eksistensfilosofi, pedagogisk filosofi

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Freyr, Kamilla; Laupsa, Marie & Freyr, Tor (2022). Arkiv, kontinuitet og diskontinuitet - på vei mot konsekvenspedagogikk.
  • Freyr, Tor (2021). Å tenke sammen.
  • Freyr, Tor (2021). Eksistensfilosofiske betraktinger knyttet til læring.
  • Freyr, Tor (2021). Filosofisk betraktning på spesialundervisning – Frihet, valg og selvbestemmelse.
  • Freyr, Tor (2020). Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag.
  • Freyr, Tor (2019). Om filosofiske samtaler.
  • Freyr, Tor (2019). Kjønn, Kropp (σῶμα) og utdanning: Platons likestillingsideal i Staten.
  • Freyr, Tor (2018). Om metoder innen konsekvenspedagogikk.
  • Freyr, Tor (2018). Platons idealstat og den norske velferdsstaten.
  • Freyr, Tor (2018). Utdanning, likestilling og androgynitet: Virginia Woolfs plantonfortolkning.
  • Freyr, Kamilla & Freyr, Tor (2018). Filosofiske samtaler i museet. Vitenskapelig foredrag.
  • Freyr, Tor (2017). Dialog i konsekvenspedagogikk.
  • Freyr, Tor (2017). Dialogkompetanse: den sokratiske dialog.
  • Freyr, Tor (2017). Samtalens betydning for filosofi: (dia)logos i Platons Statsmannen.
  • Laupsa, Marie; Freyr, Tor & Skaug, Morten (2023). Sosial handlingskompetanse – sosial og faglig læring i sammenheng: Et samarbeidsprosjekt mellom Kuben videregående skole, Utdanningsetaten i Oslo og Høgskolen i Østfold. HiØ Videre.
  • Freyr, Tor & Laupsa, Marie (2023). Viljen til å ville – Et samarbeidsprosjekt mellom Kjelle videregående skole, PP-tjenesten Romerike og Høgskolen i Østfold: Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, Viken fylkeskommune – sluttrapport. HiØ Videre.
  • Lillejord, Sølvi; Børte, Kristin; Halvorsrud, Kristoffer; Ruud, Erik & Freyr, Tor (2017). Transition from kindergarten to school: A systematic review . Norges forskningsråd. ISSN 978-82-12-03458-7.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:23 - Sist endret 11. okt. 2023 17:40