Tor Freyr

Norwegian version of this page Department of Education, ICT and Learning
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact Study place
Halden
Office nr.
FU1-81

Academic interests

Ethics, philosophical dialogues, dialogical practice, social learning, history of philosophy, existential philosophy, and philosophy of education

Courses taught

  • Consequence pedagogy 1

  • Consequence pedagogy 2

  • Special education – Social and emotional difficulties and inclusive practice

  • Special education 2 

Background

I am a philosopher and leads the research group Special education.

Work experience

2017 -        Associate professor at Østfold University College

2009 - 16   Research Fellow at Uppsala University 

2015 - 16   Senior Adviser at The Research Council of Norway

Education

2016          Ph.d. in philosophy (dissertation: The Social Aspect in Plato’s Ethics), Uppsala University 

2015          Further education in Dialogical practice, Buskerud and Vestfold University College

2004          Master in filosofi (title: Plato and Feminism), University of Oslo

 

Research groups

Tags: Ethics, philosophical dialogues, dialogical practice, social learning, history of philosophy, existential philosophy, philosophy of education

Publications

View all works in Cristin

  • Freyr, Kamilla; Laupsa, Marie & Freyr, Tor (2022). Arkiv, kontinuitet og diskontinuitet - på vei mot konsekvenspedagogikk.
  • Freyr, Tor (2021). Å tenke sammen.
  • Freyr, Tor (2021). Eksistensfilosofiske betraktinger knyttet til læring.
  • Freyr, Tor (2021). Filosofisk betraktning på spesialundervisning – Frihet, valg og selvbestemmelse.
  • Freyr, Tor (2020). Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag.
  • Freyr, Tor (2019). Om filosofiske samtaler.
  • Freyr, Tor (2019). Kjønn, Kropp (σῶμα) og utdanning: Platons likestillingsideal i Staten.
  • Freyr, Tor (2018). Om metoder innen konsekvenspedagogikk.
  • Freyr, Tor (2018). Platons idealstat og den norske velferdsstaten.
  • Freyr, Tor (2018). Utdanning, likestilling og androgynitet: Virginia Woolfs plantonfortolkning.
  • Freyr, Kamilla & Freyr, Tor (2018). Filosofiske samtaler i museet. Vitenskapelig foredrag.
  • Freyr, Tor (2017). Dialog i konsekvenspedagogikk.
  • Freyr, Tor (2017). Dialogkompetanse: den sokratiske dialog.
  • Freyr, Tor (2017). Samtalens betydning for filosofi: (dia)logos i Platons Statsmannen.
  • Laupsa, Marie; Freyr, Tor & Skaug, Morten (2023). Sosial handlingskompetanse – sosial og faglig læring i sammenheng: Et samarbeidsprosjekt mellom Kuben videregående skole, Utdanningsetaten i Oslo og Høgskolen i Østfold. HiØ Videre.
  • Freyr, Tor & Laupsa, Marie (2023). Viljen til å ville – Et samarbeidsprosjekt mellom Kjelle videregående skole, PP-tjenesten Romerike og Høgskolen i Østfold: Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, Viken fylkeskommune – sluttrapport. HiØ Videre.
  • Lillejord, Sølvi; Børte, Kristin; Halvorsrud, Kristoffer; Ruud, Erik & Freyr, Tor (2017). Transition from kindergarten to school: A systematic review . Norges forskningsråd. ISSN 978-82-12-03458-7.
  • Freyr, Tor (2016). The Social Aspect in Plato's Ethics: The Significance og Human Being's Social Nature in Approaching Justice, Wisdom, and Partnership. Uppsala universitet. ISSN 978-91-506-2553-0.
  • Lillejord, Sølvi; Børte, Kristin; Halvorsrud, Kristoffer & Freyr, Tor (2015). Tiltak med positiv innvirkning på barns overgang fra barnehage til skole: En systematisk kunnskapsoversikt. Norges forskningsråd. ISSN 978-82-12-03458-7.
  • Lillejord, Sølvi; Halvorsrud, Kristoffer; Ruud, Erik; Morgan, Konrad; Freyr, Tor & Fischer-Griffiths, Peder [Show all 10 contributors for this article] (2015). Frafall i videregående opplæring. En systematisk kunnskapsoversikt. Norges forskningsråd.

View all works in Cristin

Published June 12, 2018 4:23 PM - Last modified Oct. 11, 2023 5:40 PM