Kvalitetsarbeid på emnenivå

Godt kvalitetsarbeid forutsetter aktiv deltakelse fra høgskolens studenter og ansatte. Alle ansatte har ansvar for kvalitet i eget arbeid og for at prosesser og rutiner skal fungere på en god måte. Emneansvarlig er faglig ansvarlig for et emne og skal lede arbeidet med emneevaluering og skrive en emnerapport.

Kvalitet i emner: Målet er å sikre at emnets læringsutbyttebeskrivelse er oppdatert og relevant, at læringsaktivitetene i emnet bidrar til at studentene oppnår det definerte læringsutbyttet og at det er sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelse, læringsaktivitetene og vurderingsformene.

Under kan du lese mer om ansvar og aktiviteter knyttet til kvalitetsarbeidet på emnenivå.

Fagansatt

Fagansatt har ansvar for gjennomføring av relevante læringsaktiviteter i tråd med de vedtatte læringsutbyttene og emnebeskrivelsen. 

Fagansatt kan bidra med å evaluere emnet i samarbeid med emneansvarlig og gi innspill til emnerapporten.

Emneansvarlig

Emneansvarlig har ansvar for planlegging, koordinering og gjennomføring av emnet. Emneansvarlig skal påse at lærings- og vurderingsaktivitetene samsvarer med og er relevante for læringsutbyttene. Emnet skal evalueres i samarbeid med studentene. Emneansvarlig skal utarbeide en emnerapport og gi innspill ved behov for revisjon av emnet og endringer i emnegjennomføringen til neste gjennomføring.

Fullstendig funksjonsbeskrivelse for emneansvarlig.

Emneevaluering

Emneansvarlig skal lede arbeidet med å evaluere emnet. Emneevaluering skal gjennomføres i samarbeid med studentene, og emneansvarlig står fritt til å velge metode for evaluering. Resultater fra evalueringen skal presenteres for studentene i etterkant, med informasjon om eventuelle tiltak som iverksettes, eller begrunnelse for at tiltak ikke iverksettes. Studentenes motivasjon for å delta i evalueringer er svært avhengig av at resultatene blir tilbakeført og kommentert fra lærers side – og ikke minst hvilke konsekvenser dette vil få.

Emneevalueringen skal rapporteres til studieprogramansvarlig (instituttleder/undervisningsleder/programleder) i form av en emnerapport.

Evalueringsmetoder

Emneansvarlig skal sørge for at det gjennomføres en eller flere evalueringer underveis og/eller etter at emnet er gjennomført. Det finnes mange ulike metoder som kan benyttes for å gjennomføre slike emneevalueringer. På bakgrunn av de ulike evalueringsmetodene som skisseres nedenfor, kan følgende matrise settes opp som en oversikt over egnet evalueringsform underveis og til slutt i et emne.

Evalueringsformene kan kombineres i mange ulike varianter, og ofte vil det være mest hensiktsmessig med en kombinasjon. Når metodene her fremstilles hver for seg, er det mest av praktiske grunner. 

Her kan du lese mer om muntlige evalueringsmetoder.

Her kan du lese mer om skriftlige evalueringsmetoder.

Emnerapportering

Emneansvarlig skal levere en rapport til studieprogramansvarlig etter hver emnegjennomføring. Emnerapporten skal blant annet inneholde forslag til endringer i emnet, og rapporten skal være en del av grunnlaget ved den årlige revisjonen av emnebeskrivelsen. Rapporten følger fastlagt mal for innhold og form.

Emnerapporten skal lastes opp i Sharepoint slik at øvrige/nye ansatte kan få tilgang til denne i etterkant. Rapporten skal være anonymisert i henhold til personvernforordningen (GDPR).

Frist: 20. januar for emner på høstsemesteret og 20. juni for emner på vårsemesteret

Du finner mer informasjon om oppbygning og krav til emnerapporten i veilederen under.

Mal for emnerapport (pdf).

Mal for emnerapport (word).

Veileder for emnerapport (pdf).

Publisert 11. aug. 2023 13:34 - Sist endret 20. aug. 2023 20:11