HiØs nye instituttledere er på plass

Høgskolen i Østfold omorganiseres til faglige institutter etter sommerferien. Nå er alle de nye instituttlederne på plass.

Fotomontasje som viser høgskolen og åtte personprofiler. 

Åtte nye HiØ-ledere på plass: Høgskolen organiseres i fakulteter og institutter fra kommende høst. Nå er de nye instituttlederne på plass, de er fire kvinner og fire menn. (Fotomontasje: HiØ/Colourbox)

Åtte institutter og like mange instituttledere. Slik er høgskolen i Østfold organisert når studenter og ansatte vender tilbake fra sommerferien i august. Endringen er ledd i en større omorganisering der blant annet dagens fem fagavdelinger erstattes av tre fakulteter med til sammen åtte institutter under seg. Mer om den faglige omorganiseringen her

Høgskolens vil fra høsten av være organisert slik:

Fakultet for helse, velferd og organisasjon

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi

Spanskprofessor klar for oppgaven

Blant de nye instituttlederne er det både interne og eksterne. En av de nyansatte ved HiØ er Lena Cecilia Alvstad. Fra høsten av blir hun leder for det nyopprettede Institutt for språk, litteratur og kultur. Alvstad kommer fra en stilling som professor i oversettelsesvitenskap ved Stockholms universitet og har også jobbet 12 år som professor i spansk ved UiO.

Profilbilde av instituttleder
Skal lede Institutt for språk, litteratur og kultur: Lena Cecilia Alvstad (Foto: privat)

- Den främsta orsaken till att jag ser fram emot att börja jobba på Høgskolen i Østfold är att alla skolspråken finns samlade på ett institutt och att det finns specialister inom alla tre inriktningarna språk, litteratur och kultur. Det är unikt, mener den påtroppende  instituttlederen.

Hun ser frem til å samarbeide med sine nye kollegaer ved HiØ om å gjøre språkdisiplinene mer relevante for både for skoleelever og generelt for samfunnet.

- Jag hoppas att vi kan skapa nya och starkare band mellan forskning och undervisning, samt att vi gemensamt kan fördjupa förståelsen av hur språk påverkas av och påverkar såväl lokala som globala förändringsprocessen, de utmaningar vi står inför klimatet, de möjligheter migration innebär och så vidare, sier hun.

Alvstads forskningsinteresser er "översättning av latinamerikansk litteratur till skandinaviska språk, översättning av barn- och ungdomslitteratur och röst i översättning".

- Avgjørende med tidsriktig kunnskap

Blant de lederne som ikke har fartstid ved HiØ er også Martin Tandberg som skal lede Institutt for ingeniørfag. Tandberg har sin faglige bakgrunn fra kabelindustrien og olje-og gass næring. Han kommer fra en jobb hos Nexans Norway hvor han har hatt ulike roller knyttet mot leveranseprosjekter, fagledelse, digitalisering og endringsledelse.

Portrettbilde av instituttleder
Skal lede Institutt for ingeniørfag: Martin Tandberg (Foto: privat)

- Tidsriktig kunnskap er avgjørende i vårt møte med framtiden. Jeg ønsker å sikre en god og relevant framtid for våre spirende ingeniører, sier Tandberg når han skal beskrive sin egen motivasjon for å søke instituttlederjobben.

Det er flere ting han nå gleder seg til å ta fatt på som leder for ingeniørutdanningene.

- Samfunnsutfordringene, som vi i fellesskap skal løse, blir stadig mer tverrfaglig og komplekse. Den nye organisasjonsmodellen tror jeg vil legge til rette for et godt faglig samarbeid, samtidig som den vil gjøre oss til en mer robust samarbeidspartner med næringslivet. Jeg gleder meg å løse utfordringer sammen med dere, sier Tandberg.

Tror på «institutt-effekt»

Også lederen for Institutt for ped, IKT og læring kommer utenfra og blir ny i HiØ-systemet. Espen Wilberg er klar for oppgaven.

- Min motivasjon for å søke var at det hørtes ut som en svært interessant stilling. Både på grunn av lederutfordringen, men også fordi instituttets faglige profil går godt sammen med hva jeg anser som min kjernekompetanse. Jeg har et stort engasjement for pedagogikk, spesialpedagogikk, IKT og læring, forteller han.

Portrettbilde av instituttleder
Skal lede Institutt for ped, IKT og læring: Espen Wilberg (Foto: privat)

Wilberg har seks år i Statped bak seg som seniorrådgiver, prosjektleder og avdelingsleder. Her har han særlig jobbet med hvordan tilrettelegge for pedagogisk og spesialpedagogisk bruk av IKT for å støtte oppunder et inkluderende klassemiljø.

- Jeg har også jobbet mye med hvordan tilrettelegge og få barn og ungdom med nevroutviklingsforstyrrelser og alvorlig skolefravær tilbake i opplæring, forteller han.

Wilberg er ikke ukjent med HiØ, han har fulgt flere av fagmiljøene over flere over.  

- Jeg gleder meg til å jobbe med så flinke folk. Den nye organiseringen hvor man har samlet så mange dyktige miljøer, er veldig spennende. Her er det muligheter for samarbeid på tvers som vil være positivt både for studie- og forskningskvalitet, mener instituttlederen.

Flere ledere md HiØ-fartstid

De øvrige instituttlederne kommer fra andre stillinger ved Høgskolen i Østfold. Blant disse er høgskolelektor Laila Garberg Hagen som blir Instituttleder for sykepleie, helse og bioingeniørfag. Hun er utdannet sykepleier og har de siste årene vært studieleder ved Avdeling for helse og velferd (HV). 

Portrettbilde av instituttleder
Skal lede Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag: Laila Garberg Hagen. 

- Min hovedmotivasjon for å søke stillingen har vært et ønske om å bidra i utviklingen av instituttet, sammen med alle de flotte medarbeiderne som arbeider her, til beste for studentene og for regionen, sier Garberg Hagen.

Hun gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver innenfor nye, organisatoriske rammer.

- Jeg ser frem til å kunne jobbe strategisk med fag og organisasjon med mål om at instituttet skal levere fremragende kvalitet i utdanning og forskning, forteller hun.

Fristelsen ble for stor

Garbergs HV-kollega, førstelektor Lars-Rune Halvorsen blir instituttleder for velferd, ledelse og organisasjon. Han kommer også fra jobben som studieleder. Halvorsen har gjennom mange år hatt en betydelig interesse for utvikling av gode studieprogrammer, legge forholdene til rette for at kollegiet skal kunne få gode forskningsbetingelser, og for at HiØ skal være en relevant samfunnsaktør. Hans faglige interesser er etikk, akademisk skriving, fleksibel utdanning, utdanningsledelse, systematisk miljøarbeid.

Portrettbilde av instituttleder
Blir instituttleder for velferd, ledelse og organisasjon: Lars-Rune Halvorsen. 

- Det å få muligheten til å lede utviklingen av et særdeles spennende institutt, sammen med gode og kunnskapsrike kollegaer i fag og administrasjon, ble altfor fristende til å la passere, sier han og tilføyer:

- I tillegg er det en spennende mulighet til å få til interessante samarbeidsprosjekter, innenfor både utdanning og forskning, på tvers av institutter og fakulteter. Jeg opplever at den nye organisasjonsmodellen gir oss en mulighet for å styrke et slikt samarbeid.

Selv om Halvorsen har fartstid ved HiØ, gleder han seg til å bli bedre kjent med både nye og gamle bekjentskaper.

- Jeg ser frem til å bli bedre kjent med kollegiet på de ulike studieprogrammene og studenter/programtillitsvalgte fra hele instituttet. Ikke minst blir det spennende å komme i gang med utviklingen av et godt lederteam for instituttet og å delta i fakultetets lederteam, forklarer han.  

Tror på nytt masterprogram

Ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn blir det førsteamanuensis June Merete Solberg Tolsby som tar fatt på lederjobben. Hun er i dag ansatt ved Avdeling for ingeniørfag og underviser i flere emner. Tolsby har en doktorgrad innen kunnskapshøsting ved produktutvikling fra Aalborg Universitet, og hennes forskning foregår i grensesnittet mellom mennesker, teknologi og samfunn.

Om motivasjonen for å søke jobben sier hun følgende:
- Jeg så muligheter for å bygge et nytt sterkt fagmiljø basert på en kjerne av dyktig fagpersoner. Jeg er også opptatt av at det skal bli et godt samspill mellom medarbeiderne i det nye instituttet, slik at fagmiljøet utvikler seg i positive retning både for den enkelte, for studentene og for HiØ som institusjon.

Portrettbilde av instituttleder
Skal lede Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn: June Merete Solberg Tolsby.

Tolsby sier hun ser mest frem til at det nye instituttet får ferdigstilt og godkjent sitt nye masterprogram.

- En masterutdanning ved instituttet har vært etterspurt både av egne studenter, men også eksterne samarbeidspartnere. Det nye instituttet er nå det eneste uten eget masterprogram, og for HiØ vil en slik masterutdanning kunne bygge opp under PhD-satsingen «The Digital Society», forteller hun.

Den nye organisering håper hun vil bidra til å profesjonalisere HiØ som institusjon, og styrke samspillet mellom administrasjonen, fagmiljøene og samarbeidspartnere.

Utvider instituttet

Ved Institutt for real-, praktisk-pedagogisk, samfunns- og religionsfag er det Jarl Hagen som blir leder fra høsten av. Hagen har lang erfaring som leder fra alle skoleslag og er nåværende studieleder ved Avdeling for lærerutdanning (LU).

Portrettbilde av instituttleder
Skal lede Institutt for real-, praktisk-pedagogisk, samfunns- og religionsfag: Jarl Hagen. 

Den påtroppende instituttlederen oppgir at han trives som leder i et positivt, ambisiøst og inkluderende miljø. Han ønsker blant annet å bidra til at utdanningene bygger på det fremste av forskning.

 

Monica Kristiansen Holone som de siste årene har vært studieleder ved Avdeling for informasjonsteknologi, blir instituttleder for informasjons-teknologi og kommunikasjon.

- Som instituttleder ønsker jeg å videreføre og styrke den positive utviklingen avdelingen har hatt de siste årene, forteller hun.

Kristiansen Holone var tidligere førsteamanuensis ved samme avdeling med programvarepålitelighet som forskningsområde og har en PhD fra Institutt for Matematiske fag ved Universitetet i Oslo. Hun ser frem til å ta fatt på nye oppgaver.

Portrettbilde av instituttleder
Instituttleder for informasjons-teknologi og kommunikasjon: Monica Kristiansen Holone.

- Jeg synes det er spennende at vårt institutt utvides med studieprogrammet BA i internasjonal kommunikasjon. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dette miljøet og bidra til en god integrering av studieprogrammet, sier hun.

 

Les også nyhetssaken: Høgskolens nye toppledelse er på plass

 

 

 

 

 

Emneord: fakulteter, institutter, omorganisering Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 20. juni 2021 20:20 - Sist endret 5. nov. 2022 00:35