Digital vurdering av studenter i høyere utdanning
Delprosjekt I: Et tverrfaglig utviklingsprosjekt ved LU med fokus på fleksibel bruk av digitale verktøy i peer-review.
Kontaktperson: Kristine Høeg Karlsen
Delprosjekt II
Kontaktperson: Berit Grønn
Oppfatning og bruk av feedback
Et forskningsprosjekt som undersøker studenters oppfatninger av muntlig feedback og måter denne feedbacken brukes på i læringsprosessen.
Kontaktperson: Kristine Høeg Karlsen
Veiledernettverk Østfold
Et samarbeidsprosjekt mellom praksisfelt og Høgskolen i Østfold, som har som formål å bidra til bærekraftig veiledning i barnehager og skoler.
Leder for nettverket er Geir Luthen. Styringsgruppa består av sentrale fagpersoner fra praksisfeltet i barnehage og skole og Magne Skibsted Jensen ved Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning.
Kontaktperson: Geir Luthen.
Grunnleggende veiledning for yrkesfaglærere
Et pilotprosjekt i regi av Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold, som har som formål å utvikle en praksisveilederutdanning for studenter ved Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag.
Ansvarlig for emnet som tilbys praksisveilederne er Geir Luthen.
Prosjektleder er Eva Marthinsen Dyrnes. Øvrige deltakere er Grethe Haaland, Høgskolen i Oslo og Akershus, Merete Rekdahl og Roger Sträng ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold.
Kontaktperson: Eva Martinsen Dyrnes.
Utviklingsskoler i PPU - Praktisk-pedagogisk utdanning
Et FOU-prosjekt som har som formål å fremme et nærmere samarbeid med utvalgte praksisskoler for sammen å utvikle en god lærerutdanning.
Prosjektet er initiert av Olav Kolstad og Geir Luthen.
Kontaktperson: Geir Luthen.
Skrivekameratordningen på PPUH - Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid.
Et prosjekt hvor studenter (skrivekamerater) veileder medstudenter (skrivere) i å skrive akademiske tekster.
Prosjektet er initiert og ledet av Geir Luthen i samarbeid med Solveig Strangstadstuen ved MNBU.
Kontaktperson: Geir Luthen.
Avsluttet prosjekt - Veiledning og oppdagelse (antologi)
Felles FoU-prosjekt for deltakerne i FoU-gruppen. Bokprosjektet startet opp 31. januar 2015 og ble avsluttet i november 2016.
Boken består av en rekke artikler som tar for seg ulike forskningsspørsmål knyttet til veiledning. Rammene for forskningsspørsmålene er å utforske det ukjente i profesjon og utdanning. Det kritiske blikket til etablerte praksiser står sentralt. Intensjonen er utvikling av en dynamisk og eklektisk kompetanse om veiledning. Videre vil antologien være med på å tydeliggjøre hva bærekraftig veiledning kan være avhengig av kontekst, slik som profesjonstilknytning, målgruppe og tema. Antologien vil prøve å eksponere verdien av å være undersøkende samtidig som åpenhet for det nye kan gi erkjennelse om ansvar i møte med den andre, og villighet til å oppdage fenomen og mennesker på nye måter (Levinas 1993; stensholt 2011; Krogsmark 2007).
Artiklene i antologien vil være basert på ulike forskningsmetoder med hovedvekt på kvalitative tilnærminger, bl.a. følgeforskning (Pålshaugen 1994). Metoder for innhenting av data kan være spørreskjema, dokumentanalyse og intervju.