Grete Haaland

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Professor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

Her kan du skrive om faglige interesser.

Undervisning

<Lenke til studieprogram/emne> 
<Lenke til studieprogram/emne> 
...

Bakgrunn

Kort om tidligere arbeidserfaring og utdanning

Priser

<Navn og eventuelt lenke til pris 1> 
<Navn og eventuelt lenke til pris 2> 
...

Verv

<Navn og eventuelt lenke til verv 1> 
<Navn og eventuelt lenke til verv 2> 
...

Samarbeid

 

Forskergrupper

Publikasjoner

  • Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. ISSN 2464-4153. 7(1), s. 40–61. doi: 10.7577/sjvd.4573. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bruvik, Åse Norunn Nedrebø & Haaland, Grete (2020). Fremtidens kompetansebehov i frisørfaget: Sammenheng mellom nasjonale føringer og frisørbransjens uttrykte kompetansebehov. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN 2535-7697. 14(3), s. 39–57. doi: 10.23865/UP.V14.2337.
  • Hansen, Kari; Haaland, Grete; Møller, Ellen & Vagle, Inger (2020). Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene? Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. ISSN 2464-4153. 5(1), s. 145–166. doi: 10.7577/sjvd.3715. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haaland, Grete & Bruvik, Åse Norunn Nedrebø (2020). Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring [Relevant training in the first year of vocational training: Pupils’ experience with vocational training]. Nordic Journal of Vocational Education and Training. ISSN 2242-458X. 10(2), s. 44–62. doi: 10.3384/njvet.2242-458X.2010244.
  • Hansen, Kari; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2019). Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. ISSN 2464-4153. 4(1), s. 136–173. doi: 10.7577/sjvd.3505. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2017). Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. ISSN 2464-4153. 2, s. 1–33. doi: 10.7577/sjvd.2577. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haaland, Grete & Vagle, Inger (2016). Profesjonsretting og forholdet mellom eksamensform og sluttvurdering. I Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.), Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205490789. s. 33–50.
  • Schwencke, Eva & Haaland, Grete (2016). Profesjonsrettede utdanninger i spenningsfeltet mellom relevant faglig kvalitet og universitetssatsing. I Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.), Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205490789. s. 15–32.
  • Hansen, Kari & Haaland, Grete (2015). Utfordringer i norsk yrkesopplæring. I Haaland, Grete; Hansen, Kari & Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.), Tett på yrkesopplæring. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1811-0. s. 19–49.
  • Hansen, Kari & Haaland, Grete (2015). Engasjerte og interesserte elever gjennom en meningsfull, helhetlig og relevant yrkesopplæring. I Haaland, Grete; Hansen, Kari & Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.), Tett på yrkesopplæring. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1811-0. s. 157–177. doi: 10.7577/sjvd.2577.
  • Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. I Haaland, Grete; Hansen, Kari & Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.), Tett på yrkesopplæring. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1811-0. s. 112–130.
  • Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2015). Yrkesfaglærerens kompetanse i fremtidens skole. I Haaland, Grete; Hansen, Kari & Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.), Tett på yrkesopplæring. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1811-0. s. 89–111.
  • Dahlback, Jorunn; Haaland, Grete; Hansen, Kari & Rokkones, Klara (2014). Yrkesdidaktikk for motivasjon og yrkesrelevans. I Høihilder, Eli Kari & Lingås, Lars Gunnar (Red.), Pedagogikk 8. - 13. trinn : profesjonsutdanning av lærere. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-46280-9. s. 339–354.
  • Hansen, Kari & Haaland, Grete (2013). Demokratisk klasseledelse i yrkesfag. I Engvik, Gunnar; Hestbek, Tine Arntzen; Hoel, Torlaug Løkensgard & Postholm, May Britt (Red.), Klasseledelse - for elevenes læring. Akademika forlag. ISSN 978-82-321-0054-5. s. 67–84.

Se alle arbeider i Cristin

  • Haaland, Grete & Svoen, Brit (2023). Læring gjennom faglig arbeid : En praktisk innføring i fag- og yrkesopplæring. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-4686-1. 207 s.
  • Dahlback, Jorunn; Haaland, Grete; Møllerhagen, Torill Hammeren & Wolden, Anne-Catrine (2021). Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Yrkeslitteratur AS. ISBN 978-82-560-2305-9. 336 s.
  • Nilsen, Sigmund Egil & Haaland, Grete (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Pedlex. ISBN 978-82-8372-124-9. 349 s.
  • Haaland, Grete & Djupvik, Anne Engan (2019). Veileder- og instruktørhåndboka 2019–2020. Pedlex Norsk Skoleinformasjon. ISBN 978-82-8372-168-3. 88 s.
  • Haaland, Grete (2018). Vurdering i yrkesfag, Helhetlig yrkeskompetanse. Pedlex Norsk Skoleinformasjon. ISBN 978-82-8372-108-9. 80 s.
  • Haaland, Grete (2018). Vurdering og dokumentasjon i hele fagopplæringen. Kommuneforlaget AS. ISBN 9788244622868. 24 s.
  • Haaland, Grete; Hansen, Kari & Hoel, Torlaug Løkensgard (2015). Tett på yrkesopplæring. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1811-0. 360 s.
  • Haaland, Grete & Djupvik, Anne Engan (2013). Veileder- og instruktørhåndboka. Pedlex Norsk Skoleinformasjon. ISBN 9788278418154. 80 s.
  • Haaland, Grete & Nilsen, Sigmund Egil (2013). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen - En grunnbok i yrkesdidaktikk. Pedlex Norsk Skoleinformasjon. ISBN 9788278418277. 256 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Rokkones, Klara Elfrida Lillevik; Haaland, Grete; Kristiansen, Line Heitman; Markestad, Elin Birkeland; Normann, Dan-Anders & Svoen, Brit (2024). 11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder! Yrke. ISSN 1504-1905. 68(2), s. 50–53.
  • Rokkones, Klara Elfrida Lillevik; Normann, Dan-Anders; Haaland, Grete; Svoen, Brit ; Kristiansen, Line & Birkeland, Elin Markestad (2024). 11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving! Yrke. ISSN 1504-1905.
  • Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit & Haaland, Grete (2024). Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder - et webinar.
  • Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit & Haaland, Grete (2024). Kompetansepakkene for fagopplæringen - et digitalt webinar.
  • Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit ; Haaland, Grete; Rokkones, Klara Elfrida Lillevik & Normann, Dan-Anders (2024). Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder.
  • Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit & Haaland, Grete (2022). Lansering av kompetansepakkene nye læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder. .
  • Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit ; Haaland, Grete; Rokkones, Klara Elfrida Lillevik; Normann, Dan-Anders & Gran, Lillian (2022). Nye læreplaner for lærebedrift og prøvenemd.
  • Egeland, Frank; Haaland, Grete & Kristiansen, Aina (2022). Statsråd Brenna svarer ikke på yrkesfagkrisen i norsk ungdomsskole. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Egeland, Frank; Haaland, Grete & Kristiansen, Aina (2022). Ti års satsing - null resultat. . Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Egeland, Frank; Haaland, Grete & Kristiansen, Aina (2022). Hvordan få elevene gjennom yrkesutdanningen? Yrke. ISSN 1504-1905. s. 58–61.
  • Egeland, Frank; Haaland, Grete & Kristiansen, Aina (2022). Hvordan få elevene gjennom yrkesutdanningen? Svaret ligger i ungdomsskolen. Yrke. ISSN 1504-1905. 66(4), s. 58–61.
  • Egeland, Frank; Haaland, Grete & Kristiansen, Aina (2022). Ti års satsing på yrkesfag – null resultat. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Wolden, Anne-Catrine & Haaland, Grete (2021). Fagfornyelse 2020 - Yrkesfaglærernes kompetanse vg1 FBIE Sluttkompetanse og yrkesopplæring .
  • Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2021). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv.
  • Dahlback, Jorunn; Haaland, Grete & Wolden, Anne-Catrine (2019). Undervisning i nytt utdanningsprogram FBI/eller FIBE/eller....? Fagfornyelsen-hvordan?
  • Haaland, Grete & Grydeland, Anders (2019). Yrkeafagpodden - Nye læreplaner på yrkesfag. [Radio]. Yrkesfagpodden.
  • Haaland, Grete; Vagle, Inger & Hansen, Kari (2019). Hva bestemmer fagutviklingen i yrkesfagene og innholdet i læreplanene for yrkesfaglige utdanningsprogram?
  • Haaland, Grete; Vagle, Inger & Follestad, Anette Lund (2019). Validation of prior learning in Vocational teacher education, Bachelor degree - WHY and HOW?
  • Haaland, Grete; Hansen, Kari & Vagle, Inger (2018). Kjønn på dagsorden – et ikketema i fag- og yrkesopplæringen?
  • Haaland, Grete (2018). YFF og samarbeid skole - arbeidsliv i service og samferdsel.
  • Haaland, Grete (2018). Skolekonkurranser som pedagogisk metode.
  • Haaland, Grete (2018). Kvalitet i framtidens fag-og yrkesopplæring.
  • Haaland, Grete & Vige, Gro-Beate (2018). Recognition of prior learning in Vocational Teacher Education, Bachelor's degree HOW? .
  • Haaland, Grete (2018). YFF og samarbeid skol - bedrift.
  • Haaland, Grete (2018). Kompetansesenter for yrkesfag sin riolle i kvalitatsutvikling av yrkesopplæringen.
  • Haaland, Grete (2018). Yrkesfaglærerløftet.
  • Haaland, Grete (2018). Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, Funn fra prosjektet INNSTRUK.
  • Dahlback, Jorunn & Haaland, Grete (2018). Ny reform 2020 - yrkesrelevant opplæring fra første dag?
  • Dahlback, Jorunn & Haaland, Grete (2017). Hvordan gjennomføre fag- og vurderingssamtalen på yrkesfag?
  • Haaland, Grete; Bødtker-Lund, Daniel; Vagle, Inger & Hansen, Kari Henriette (2017). Who decides the future changes in the Norwegian Vocational education?
  • Balci, Sonja; Haaland, Grete; Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari Henriette & Vagle, Inger (2017). Halvparten av yrkesfagelever savner mer nyttig opplæring. [Internett]. Viten+praksis Forskningsmagasin Høgskolen i Oslo og Akershus.
  • Balci, Sonja; Bødtker-Lund, Daniel; Vagle, Inger; Hansen, Kari Henriette & Haaland, Grete (2017). Yrkesfagelever savner mer nyttig opplæring. [Internett]. forskning.no.
  • Haaland, Grete (2017). Validation of prior learning in Vocational teacher education, Bachelor degree - WHY and HOW? .
  • Haaland, Grete; Vagle, Inger; Bødtker-Lund, Daniel & Hansen, Kari Henriette (2017). Innhold og kvalitet i yrkesopplæringen?
  • Haaland, Grete; Bødtker-Lund, Daniel; Vagle, Inger & Hansen, Kari Henriette (2017). CONSTRUC: Students motivation and experiences from their basic year in Norwegian vocational education – A study of content and structure.
  • Haaland, Grete; Vagle, Inger; Bødtker-Lund, Daniel & Hansen, Kari Henriette (2017). Yrkesfaglærerutdanningen. Konsekvenser av funn fra prosjektet INNSTRUK.
  • Haaland, Grete; Hansen, Kari Henriette; Vagle, Inger & Bødtker-Lund, Daniel (2017). Utvikling og endringsbehov i yrkesopplæringen. En studie av innhold og struktur i yrkesopplæringen.
  • Haaland, Grete (2016). Fagbrev, yrkeserfaring og fagskole som inngang til bachelorutdanning.
  • Haaland, Grete (2016). Hvordan yrkesrette programfagene på HO?
  • Haaland, Grete (2016). Status yrkesfag.
  • Haaland, Grete (2016). Fagbrev som inngang til høyere utdanning.
  • Haaland, Grete (2016). Relevant fagopplæring?
  • Haaland, Grete (2016). Relevant yrkesopplæring og samfunnets behov for fagarbeid.
  • Haaland, Grete (2016). Realkompetansevurdering.
  • Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari Henriette; Haaland, Grete & Vagle, Inger (2016). Samfunnstjenlig yrkesopplæring i Norge? Resultater og tendenser fra spørreundersøkelse blant Vg1-elever ved yrkesfaglige utdanningsprogram. Del av et større forskningsprosjekt.
  • Haaland, Grete & Vagle, Inger (2016). Arbeidsplassbasert, treårig yrkesfaglærerutdanning.
  • Haaland, Grete (2016). Praktisk eksamen i treårig yrkesfaglærerutdanning.
  • Haaland, Grete (2016). Elevmedvirkning i vurdering - helhetlig, praktisk arbeid. Hvordan lage vurderingskriterier til yrkesoppgaver.
  • Haaland, Grete (2016). Kvalitet i norsk yrkesopplæring.
  • Haaland, Grete (2016). Kvalitet i dagens yrkesopplæring.
  • Haaland, Grete & Vagle, Inger (2016). Realkompetansevurdering i Yrkesfaglærerutdanningen.
  • Haaland, Grete & Vagle, Inger (2015). Praktisk eksamen i treårig yrkesfaglærerutdanning.
  • Haaland, Grete (2015). Erfaringer med realkompetansevurdering i treårig yrkesfaglærerutdanning.
  • Haaland, Grete & Vagle, Inger (2015). Fagopplæring.
  • Grasdalen, Ann Beate & Haaland, Grete (2015). Helsefagarbeidere må undervise yrkesfag. [Fagblad]. Tidsskriftet Helsafagarbeideren.
  • Haaland, Grete (2015). Dagens utfordringer og endringsbehov i Design og håndverk.
  • Haaland, Grete (2015). Tett på yrkesopplæring, Yrkesrelevant, tilpasset og samfunnstjenlig? [Internett]. Hioa.no - aktuelt.
  • Haaland, Grete & Vagle, Inger (2015). Fagopplæringens utvikling i Norge.
  • Haaland, Grete (2015). Tilpasset og relevant opplæring i utdanningsprogrammet service og samferdsel.
  • Haaland, Grete (2015). Samarbeid skole-arbeidsliv for meningsfull og relevant yrkesopplæring.
  • Haaland, Grete (2015). Realkompetanse i høyere utdanning.
  • Haaland, Grete (2015). Kompetansegap, behov for etter- og videreutdanning blant lærere i videregående skole.
  • Haaland, Grete (2014). Vurdering og dokumentasjon gjennom hele fagopplæringen. I Lynghaug, Espen (Red.), Fagopplæringsboka 2014/2015. Kommuneforlaget AS. ISSN 9788244621830. s. 50–74.
  • Haaland, Grete & Hansen, Kari (2014). Yrkesrelevant og meningsfull opplæring fra første dag i Vg1,Hva virker?
  • Sannerud, Ronny & Haaland, Grete (2014). Utfordringer vi står overfor i yrkesopplæringen og yrkesfaglærerutdanningen i Norge og Uganda. Hva kan være felles utfordringer?
  • Haaland, Grete (2014). Yrkesrelevant opplæring i fellesfagene.
  • Haaland, Grete & Sannerud, Ronny (2013). Promising practice in Norwegian vocational education.
  • Haaland, Grete & Køpke, Erik (2013). De som lærer folket å bygge landet. Tett på - Studiemagasinet 2013/2014, HiOA. s. 10–10.
  • Haaland, Grete (2013). Lærer yrkesfag med mobilen. Tett på - Studiemagasinet 2013/2014, HiOA. s. 11–11.
  • Haaland, Grete & Opperud, Petter (2013). Ødeleggende eksamensform. Yrke. ISSN 1504-1905. 10000(1), s. 18–18.
  • Haaland, Grete (2013). Interessedifferensiering. Yrke. ISSN 1504-1905. 10000(1), s. 24–25.
  • Spetalen, Halvor; Haaland, Grete & Opperud, Petter (2013). Intervju: "Relevansen avgjør kvaliteten". [Fagblad]. YRKE, Utdanningsforbundets fagblad for fag-/yrkesopplæring.
  • Aspøy, Tove Mogstad; Skålholt, Asgeir; Haaland, Grete; Drange, Christina Vogsted & Gran, Lillian (2023). Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver. Fafo.
  • Haaland, Grete; Vagle, Inger & Dahlback, Jorunn (2016). Arbeidsplassbasert treårig yrkesfaglærerutdanning (ABY) - rapport med fokus på fleksibilitet i studiet, relevans for yrkesfaglærere og instruktører, realkompetansevurdering og praktisk eksamen. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 9788283640045.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. juni 2022 11:04 - Sist endret 25. juli 2022 13:14