Spesialpedagogikk er et tverrfaglig forskningsfelt. Medlemmene av forskningsgruppen forsker på en rekke tema som er sentrale for det spesialpedagogiske feltet knyttet til spesialpedagogisk utdanning, pedagogikk, historie, filosofi og psykologi. Vi forsker på og med ulike grupper i barnehagen, skoler og andre institusjoner for blant annet å bidra med kritiske analyser som åpner for nye perspektiver på spesialpedagogiske problemstillinger. Noe av vår forskning har fokus på profesjonsgrupper som møter mennesker med spesielle behov, slik som lærere og spesialpedagoger. Andre forskningsprosjekter retter seg direkte mot personer som opplever sosiale, emosjonelle, lærings- eller utviklingshemming, eller slike utfordringer.
Gruppen har medansvar for å levere undervisning og veiledning til instituttets masterstudium i spesialpedagogikk, etter- og videreutdanninger og partnerskap innenfor tilskuddsordningen Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Masterstudiet har et stort antall søkere og studentene kommer fra alle deler av Norge. Undervisningen er forskningsbasert, og vi oppfordrer studentene til å bidra i pågående forskningsprosjekter.
Les forskningsgruppens FoU-strategi for 2019 - 2022 her.
Nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
I tillegg til samarbeidspartnere i vår egen region, har vi forskningssamarbeid med flere nasjonale og internasjonale forskere på ulike institusjoner. Listen nedenfor viser nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere vi har i dag.
Internasjonale
- Ege University, Izmir, Tyrkia
- Göteborgs universitet, Göteborg, Sverige
- Lebanese University, Beirut, Libanon
- Masaryk University, Brno, Tsjekkia
- Mittuniversitetet, Sundsvall, Sverige
- University of Latvia, Riga, Latvia
Nasjonale
Forskningsprosjekter
Nedenfor følger et utdrag av våre forskningsprosjekter (oversikten er under oppdatering):
- Teambuilding gjennom reflekterende prosesser
- Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms
- Representasjoner av funksjonshemning i lærebøker
- Konsekvenspedagogikk
- Dialog – samtaler om spesialpedagogiske hverdagspraksiser
- Forhold som fremmer yrkesdeltakelse for yrkesfagelever med spesialundervisning
- Dysleksi i høyere utdanning. Studiestrategier og studiemotivasjon
- Verktøy for forebygging og pedagogisk begrunnelse gjennom veiledning
Publikasjoner og mediebidrag
Få en oversikt over våre nyeste mediebidrag her.
Under profilen til hvert gruppemedlem finner du en fullstendig oversikt over publikasjoner, mediebidrag med mer.