Teambuilding gjennom reflekterende prosesser

Forskningsprosjekt om effekten av teambuilding i spesialpedagogisk arbeid.

Forskningsprosjektet skal undersøke om arbeide med reflekterende prosesser og reflekterende team kan bidra til å skape endring i samarbeidet rundt elever med spesielle utfordringer. Prosjektet baseres på kvalitativ forskning for og gjennom observasjon og intervju undersøke om denne type veiledning kan bidra til bedre teambuilding og bygging av empowerment i lærergruppen.

Om prosjektet

Prosjektet består av tre deler. I den første delen vil en gruppe/team få opplæring og øvelse i verdien med reflekterende prosesser i teamarbeidet. I den neste delen vil deltakerne bli intervjuet med åpne og semistrukturerte spørsmål for å gi størst mulig anledning til bredde i tilbakemeldingene . I den siste delen av prosjektet vil resultatet av hvordan deltakerne opplever å arbeide med reflekterende prosesser i forhold til teambuilding og endring av praksis, bli fremlagt på internasjonale forskningskonferanser og publisert i egnet sammenheng både i Norge og internasjonalt.

Første del av prosjektet blir gjennomført av Inger-Lise Nilssen, men det kvalitative arbeidet med intervjuer, analyse og drøftinger vil være et samarbeide mellom begge deltakerne.

Formål

Utgangspunktet for prosjektet er lengre tids arbeid med reflekterende prosesser og reflekterende team som veiledningsmodell både i masterutdanningen ved Høgskolen i Østfold. I tillegg har ulike prosjekter vært gjennomført i barnehage og skoler tilknyttet høgskolen. I dette prosjektet vil erfaringene fra tidligere praksis videreføres med tanke på teambuildingen rundt barn med spesielle behov være det sentrale.

Gjennom de siste årenes pågående arbeid med reflekterende prosesser har vi utviklet god kompetanse i forhold til denne type veiledning. Ettersom mange av deltakerne tidligere har  vist positiv holdning og tilbakemeldinger om arbeidet og gitt uttrykk for at denne typen veiledning er svært interessant, ønsker vi nå å se om slike prosesser kan brukes til å endre samarbeidsform mellom involverte lærere i skolen.

Deltakere

I utgangspunktet ønsker vi gjerne flere deltakere i prosjektet.

  • Førstelektor Dag Sørmo
  • Master Spes.ped, Inger-Lise Nilssen

Samarbeidspartnere

Et slikt prosjekt er avhengig av godt samarbeid kommuneledelse og skoler for å skape et samarbeidsforum for prosjektet og videre arbeid med reflekterende prosesser

Tidligere forskning

Ved Høgskolen i Østfold har vi arbeidet med ulike sider av reflekterende prosesser og gjennom flere år publisert artikler om dette internasjonalt og nasjonalt. Disse er registrert i CHRistin.

Involverte forskergrupper

Publisert 13. des. 2022 23:27 - Sist endret 13. des. 2022 23:27