Kjærlighet for Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Nye læreplaner stiller høyere krav til lærernes kompetanse. Boka setter utforskning, lærelyst og engasjement i sentrum av pedagogisk virksomhet. Skaperglede, engasjement og utforskertrang inviterer til dialog om måter pedagoger kan skape kreative og utforskende læringsarenaer på, i ulike situasjoner. Bidragene i boka er varierte, med perspektiver på tvers av ulike fagfelter. Sentrale aspekter ved estetiske undervisningsformer diskuteres med fokus på dyp og varig læring, tverrfaglighet og kvalitet.
Program
Arrangementet finner sted i biblioteket på Høgskolen i Østfold fra klokka 11.30. De to redaktørene, Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad, vil sammen med forlagsredaktøren i Universitetsforlaget, Evelinn Throne-Holst, ønske velkommen med noen velvalgte ord.
Dernest gis det en liten smakebit på fire av artiklene i antologien:
- Æstetiske læreprocesser i skolen, v/ Merete Cornet Sørensen og Bennye Düranc Austring
- Skaperglede med performance, v/ Solveig Toft og Birgitte Nordahl Husebye
- Koding som skapende og utforskende aktivitet, v/ Marius Akerbæk & Joakim Karlsen
- Mellom magi og havregrøt, v/ Johannes Hafnor
Det blir enkel servering, kake & hjertesjokolader fra kl.11.00 i biblioteket.
Bidragsyterne av antologien
Tilsammen har 22 personer gitt bidrag til antologien. Forfatterne kommer fra forsknings- og utdanningsmiljøer ved ulike høgskoler og universiteter i Norge og Danmark, og har bred erfaring fra ulike fagmiljøer innenfor skole- og utdanningsfeltet. De har dermed ulike tilnærminger til estetiske- og tverrfaglige undervisningsformer som redskap i pedagogisk virksomhet.
Om redaktørene
Kristine Høeg Karlsen er utdannet allmennlærer og er nå førsteamanuensis i pedagogikk ved Avdeling for lærerutdanning (LU) ved Høgskolen i Østfold (HiØ), hvor hun leder forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning. Gunhild Brænne Bjørnstad er høgskolelektor i drama/teater samme sted. Sammen har de flere tverrfaglige utviklings- og forskningprosjekter, for eksempel bruk av den skotske metoden Storyline.
Flere lokale bidragsytere
I tillegg til de to redaktøren har følgende ansatte ved Høgskolen i Østfold bidratt i antologien:
Joakim Karlsen, Marianne Andreassen, Liv Anne Fossbråten, Elisabeth Giske, Birgitte Nordahl Husebye, Einar Krossbakken, Virginia (Gini) Lockhart-Pedersen, Marianne Maugesten, Pål Kristian Moe, Monica Nordbakke, Dan Roger Sträng Marius Akerbæk og Solveig Toft.