Attraktiv Forskningsgruppe ved Høgskolen i Østfold

Forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved Avdeling for lærerutdanning, har denne høsten fått seks nye medlemmer. Med sine 24 hovedmedlemmer, er denne forskningsgruppa nå den nest største ved Høgskolen i Østfold, og den største ved Avdeling for lærerutdanning.

Kristine Høeg Karlsen, leder for forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon. Foto: Bård Halvorsen

Størst ved Avdeling for lærerutdanning

Forskningsgruppa Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ble opprettet i 2017 og har tilhørighet ved Avdeling for lærerutdanning. Denne høsten har gruppa fått seks nye medlemmer. Den er med dette den støreste forskningsgruppen ved Avdeling for lærerutdannning, og den nest største forskningsgruppen ved Høgskolen i Østfold, kun slått av Kvinnforsk som har 2 medlemmer mer.

-Det er selvfølgelig svært positivt at så mange ansatte er opptatte av å forske på temaer innen kreativitet, kunst og innovasjon, særlig med tanke på Fagfornyelsen, sier førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen, som leder forskningsgruppen. -Det er et godt samhold i denne gruppen, som jeg tror gjør at folk trives her. Et eksempel på dette er antologiprosjektet, Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet som ble utgitt av Universitetsforlaget i februar 2019, hvor flere av gruppens medlemmer bidro med artikler.

Stor forskningsaktivitet og internasjonalt samarbeid

Generelt, er det stor forskningsaktivitet i gruppen, både innenfor tradisjonell forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid (KU). Ved siden av å publisere, har forskningsgruppen invitert til flere åpne seminarer for høgskolens ansatte gjennom det siste året, presentert arbeider ved ulike nasjonale og internasjonale konferanser, og fått ekstern støtte til ulike forskningsprosjekter.

I tillegg til forskningsgruppen hovedmedlemmer fra HiØ har denne gruppen åtte eksterne medlemmer fra OsloMet, Universitetet i Sørøst-Norge og NTNU, samt medlemmer fra Sverige, Skottland og Portland (USA).

En presentasjon av de nye hovedmedlemmene

Forskninsgruppa er sammensatt, med medlemmer fra så godt som alle seksjonene ved Avdeling for lærerutdanning: norsk, matematikk, pedagogikk, musikk, kunst og håndverk, kroppsøving, samfunnsfag, naturfag og drama. De seks nye medlemmene rekrutteres fra musikk, pedagogikk og kunst og håndverk.

Noen av de nye medlemmene. Fra venstre: Jon Sverre Thorstensen, Hilde Sofie Fjeld og Samira Jamouchi, sammen med Kristine Høeg Karlsen
Nye medlemmer i forskningsgruppa. Fra venstre: Jon Sverre Thorstensen (musikk), Hilde Sofie Fjeld (pedagogikk) og Samira Jamouchi (kunst & håndverk), sammen med Kristine Høeg Karlsen (leder). Foto: Bård Halvorsen.

Jon Thorstensen er komponist, gitarist, pianist og musikkpedagog. Han er opptatt av komponering og komponeringsundervisning, derav masteroppgaven «Komponeringsundervisning i lærerutdanning», fra Norges Musikkhøgskole. Han er høgskolelektor og underviser ved årsstudiet i musikk og i ulike musikkemner i lærerutdanningene. Som gitarist og komponist har han medvirket på flere jazzfestivaler og spilt på sentrale jazz- og konsertscener som Victoria Scene, Herr Nilsen, Rockefeller, og mer kuriøse steder som Hurtigruta og Momarkedet.

Hilde Sofie Fjeld er førstelektor i pedagogikk ved seksjon for pedagogikk. Hun har en mastergrad i Utdanningsledelse fra Universitetet i Oslo, og har bred erfaring fra grunnskolen både som lærer og rektor. Hilde er en aktiv formidler, nå sist på ECER (European Conference on Educational Research) i Bath. Hennes forskningsprosjekter har så langt vært innenfor mangfold/den flerkulturelle skolen og utdanningsledelse, men hun er også i gang med forskning på lærerprofesjonen og har i disse dager bokmanuset Lærerpraksis og pedagogisk teori inne til fagfellevurdering i Universitetsforlaget. Dette er et tverrfaglig prosjekt mellom pedagogikk og kunstformidling. Hilde har mange jern i ilden, og er lidenskapelig opptatt av å uttrykke seg ved bruk av maleri.

Samira Jamouchi er førstelektor i visuell kunst og hører til seksjon for kunst- og håndverk. Hun underviser i kunst og håndverk for års-studenter, og internasjonale studenter som tar det engelskspråklige emnet Aesthetics in Nordic education and society. Det siste året har hun deltatt på en konferanse ved University of British Colombia og utstillingsåpning ved Hatch Gallery, i Montreal, Canada, samt den internasjonale konferansen Art in Education ved OsloMet. I sommer hadde hun en utstilling ved Galleri 7 X 7 i Tønsberg, og i Solberg Atelier i Ramnes, i tillegg var to av hennes tekstilarbeider stilt ut på The 9th International Biennial Exhibition of Mini Textile Art i Ukraina.

Andre nye medlemmer

I tillegg er Kjersti E. Lien Holte ny medlem i gruppen fra høsten 2019. Hun har doktorgrad i arbeidsvitenskap og er organisasjonspedagog og førsteamanuensis i pedagogikk. Kjersti er opptatt av skolen som arena for å fremme god livskvalitet hos barn og unge. Hun forsker på hvordan håp, mestring, emosjonell styrke og optimisme (psykisk helse) kan fremmes i samfunnet. Hun brenner også for leksebevisste skoler og er opptatt av å dokumentere det gode arbeidet som pågår på leksebevisste skoler rundt omkring i landet. Kjersti har også vært aktiv i det første landsdekkende nettverket for leksebevisste skoler.

Bosse Bergstedt er professor i pedagogikk, med interesse for pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og metodologi. Bosse ble medlem av gruppen våren 2019. Med utgangspunkt i perspektiv innen posthumanisme og new materialism forsker han på hvordan kropp og materia kan medvirke i pedagogiske situasjoner. Hans særskilte interesse rettes mot affektiv pedagogikk, expressive arts og learning lab.

Til sist, kan det også nevnes at Silje Kathinka Erichsen som underviser ved barnehagelærerutdanningen og ved høgskolens årsstudium i musikk også er med i forskningsgruppen fra høsten 2019. Hun jobber også som barnehagelærer i en barnehage, og har erfaring som styrer, pedagogisk leder og musikkpedagog i barnehage. Silje er en lokal kjendis, utøvende pianist og pianolærer som er opptatt av helsefremmende musikkarbeid. Ved siden av jobben på HiØ, er hun pianist i flere kort og for flere musikere/sangere. Hun er også musikalsk leder til barne- og ungdomsteaterets oppsetninger i Halden.

Spennende tid for utdanningsfeltet

Forskningsgruppa ser frem mot en spennende tid med den trinnvise innføring av nye læreplaner i skolen med mål om mer fremtidsrelevans fra skolestart i 2020.

-Et av målene er mer tverrfaglig arbeid og styrking av estetiske arbeidsformer, sier Karlsen. Og, dette er noe av det forskingsgruppa skal fokusere på i tida fremover, gjennom forskning, formidling og åpne seminarer.

Publisert 20. okt. 2019 10:55 - Sist endret 18. okt. 2021 16:10