Gitte Cecilie Motzfeldt

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
FU1-71

Faglige interesser

  • Klimatilpasning 
  • Utdanning for bærekraft
  • Miljø og matsikkerhet
  • Utforskende didaktikk, kritisk tenkning og dybdelæring

Undervisning

Bakgrunn

Jeg er utdannet med en Cand Magister i samfunnsvitenskap ved Universitet i Oslo. Deretter har jeg en tverrfaglig Mastergrad i forvaltning av naturressurser ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet. Jeg har også et doktorgrad kurs i klima- og samfunnsendringer ved Sentre for miljø og utvikling, Universitetet i Oslo.

Siden har jeg i 18 år arbeidet med miljø, klima og utvikling internasjonalt, spesielt med fokus på Afrikas Horn, Etiopia og Eritrea. Jeg har feltarbeid fra Afar regionen i Rift Valley, Nord-Øst i Etiopia. Senere har jeg også arbeidet et år med landsby- og kvinneutvikling i Baltistan regionen, Nord i Pakistan.

De siste 6 årene av mitt internasjonalt engasjement, arbeidet jeg som internasjonal klimarådgiver, med fokus på klima- sårbarhet og tilpasning for utsatte folkegrupper i Afrika og Asia. Jeg var bla. ansvarlig for gjennomføring av nasjonale workshops for iverksetting og samarbeid om klimatilpasningstiltak i Nepal, Malawi og Etiopia, sammen men sivilt samfunn, lokale- og nasjonale myndigheter og forskningsinstitusjoner.

I tillegg arbeidet jeg med politisk påvirkningsarbeid nasjonalt i Norge og internasjonalt. Jeg fulgte tett opp arbeidet med FNs klimaforhandlinger, og deltok som rådgiver i den norske delegasjonen til flere klimatoppmøter.

I samarbeid med Institutt for samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo og NORAGRIC ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet på Ås arbeidet vi frem nye innsikt av betydningen av lokal klima-sårbarhet og tilpasning i Afrika, Asia og Latin Amerika.

Verv

Tidligere styremedlem i Fellesrådet for Afrika (http://www.afrika.no/)
Tidligere styremedlem i Tørrlandskoordineringsgruppen (http://www.drylands-group.org/)

Samarbeid

Utdanning for bærekraft, Institutt for Lærerutdanning, Universitet i Oslo

Publikasjoner

  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Karlsen, Kristine Høeg (2024). Educating Student Teachers for Interprofessional Collaboration through the Codesign of Cultural Heritage with the Use of Augmented Reality (AR) Technology. I Stigberg, Susanne Koch; Karlsen, Joakim & Müller, Nicholas H. (Red.), The Seventeenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-163-3. s. 56–61.
  • Wetlesen, Annika; Eie, Siv & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Bærekraftig utvikling i tre univers. I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 45–65.
  • Häggström, Margaretha & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Å forestille seg en annerledes fremtid. I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 78–101.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, Margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline og bærekraftig utvikling. I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 25–53.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha (2023). Elevmedvirkende vurderingspraksis. I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 235–262.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad (2020). An Exploration of the “Mimetic Aspects” of Storyline Used as a Creative and Imaginative Approach to Teaching and Learning in Teacher Education. I Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Red.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education . Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3986-3. s. 99–123. doi: %20https:/doi.org/10.31244/9783830989868. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISBN 9788215060941. 289 s.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISBN 9788215060965. 226 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Karlsen, Kristine Høeg (2024). Lærerstudenten som aktiv deltakende i sam-skaping og undervisning av kulturarv.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Karlsen, Kristine Høeg (2024). Educating Student Teachers for Interprofessional Collaboration through Co-design of Cultural Heritage with the Use of AR Technology .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2024). Praksisnær vurdering i lærerutdanningen - Dialog og samarbeid for kompetanseutvikling.
  • Häggström, Margaretha & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Highlights from “Integrating Education for Sustainable Development through Storyline”.
  • Häggström, margaretha; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Henriksson, Ann-Catherine (2023). Democratic Processes in Storyline Work.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Karlsen, Kristine Høeg; Häggström, Margaretha & Berggren, Stein Arnold (2023). Forskning på undervisning og pedagogisk praksis. Storyline som tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen.
  • Häggström, Margaretha; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Henricsson, Ann-Cathrine (2023). Storyline: A holistic and interdisciplinary pedagogical approach.
  • Häggström, Margaretha & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Education for Sustainability and Resilience - Introducing Words Education for sustainability and resilience 2023. Highlights from research. Volume 1, Editorial.
  • Häggström, Margaretha; Jönsson, Oliver & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Å skape egne fortellinger. I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 39–49.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha (2023). Envisioning an alternativ future.
  • Høeg, Solveig Anita; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha (2023). Anne Frank, en historisk storyline om andre verdenskrig. I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 135–148.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). Den mystiske lukten: En storyline om et norsk elvedeltasamfunn. I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 159–177.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Høeg, Ellen Johanne & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Det var en gang et menneske: en historisk storyline om steinaldertiden i Norge . I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 109–133.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha (2023). The Kočevje bees – Storyline for sustainability and resilience, an analyses.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Storyline, interdiciplinary teaching and learning.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Wetlesen, Annika & Eie, Siv (2023). Sustainable Development in Three Univers.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Teaching sustainable development in the Norwegian school context.
  • Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2022). Kan "The Sustainability Consciousness Questionnaire" brukes i en norsk lærerutdanningskontekst, og er den nyttig for Storyline? .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha (2022). Pluralistic teaching, Storyline and education for sustainable development.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Pilskog, Hanne Eik & Halstvedt, Camilla Blikstad [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Professional Development _ Storyline in Teacher education .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Eie, Siv & Mikkelsen, Rolf (2022). Vurdering i geografi og samfunnsfag. I Mikkelsen, Rolf & Sætre, Per Jarle (Red.), Geografididaktikk for klasserommet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202749828. s. 327–349. doi: 2022.
  • Eie, Siv & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2022). Å forstå verden gjennom geografi. I Mikkelsen, Rolf & Sætre, Per Jarle (Red.), Geografididaktikk for klasserommet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202749828. s. 13–53.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2022). Pluralistisk forståelse av undervisning for bærekraftig utvikling.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2022). Sustainability among Indeginiuos People in Ethiopia .
  • Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2022). Can the Sustainability Consciousness Questionnaire be used in a Norwegian teacher education context, and is it useful for The Storyline Approach? .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Halstvedt, Camilla Blikstad; Pilskog, Hanne Eik & Jacobsen, Adrian Kristinsønn (2022). An exploration of the mimetic aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education.
  • Eie, Siv; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Wetlesen, Annika (2021). Tilnærminger til bærekraftig utvikling gjennom Storyline .
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Eie, Siv & Storhaug, Marit (2020). Storyline - en metode for autentisk læring og meningsskaping i klasserommet?
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2020). "Afar folket på Afrikas Horn".
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Nolet, Ronald Erwin Arno (2020). "Kart fra Minnet" En metakognitiv læringsstrategi for mange fag.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2019). Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
  • Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Halstvedt, Camilla Blikstad & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2019). Et bærekraftig elvedelta: Storyline som metode i lærerutdanningen?
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad (2019). Storyline i MAGLU 5-10, tverrfaglig undervisning og forskning:"An exploration of the ‘mimetic’ aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education".
  • Nolet, Ronald Erwin Arno; Bjørshol, Stig & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2019). Fakta eller meninger, om læringsstrategier.
  • Ludvigsen, Ar; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2019). Storyline - en tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Pilskog, Hanne Eik & Ludvigsen, Ar (2019). Storyline - tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2019). Blant Afarene i Etiopias Rift Valley.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2019). Hvordan lykkes med Storyline som en tverrfaglig og kreativ undervisningsmetode.
  • Nordbakke, Monica & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2019). Hva skal vi med alle disse dingsene?
  • Nolet, Ronald Erwin Arno & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2018). Forståelse av dyblelæring blant lærerstudenter ved Høyskolen i Østfold.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2018). Vulnerability and adaptation, the Afar people in the Rift Valley of Ethiopia.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2018). Applying qualitative methodology among the Afar people in the North-Eastern Ethiopia.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Nolet, Ronald Erwin Arno (2018). Kartlegging av ulik forståelse av dybdelæring blant MAGLU studenter.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2010). "Et felles globalt ansvar - men hvor mange skal lide først?".
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2009). Climate and People: "To what extent are climate change and population dynamics interrelated and What can Europeen policy makers do about this?".
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2008). More than rain: Identifying sustainable pathways for climate adaptation and poverty reduction, Ethiopia, Nepal and Nicaragua.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (2008). "Neste skritt i kampen mot klimaendringene - hva bør skje i Poznan?".
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie & Benjaminsen, Grete (2002). "Arbeid mot forørkning".
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie (1996). The Wossama Afar" A study of Natural Resource management of a pastoral group in North-Eastern Ethiopia". Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:20 - Sist endret 21. okt. 2021 18:21