-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Karlsen, Kristine Høeg
(2024).
Lærerstudenten som aktiv deltakende i sam-skaping og undervisning av kulturarv.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Karlsen, Kristine Høeg
(2024).
Educating Student Teachers for Interprofessional Collaboration through Co-design of Cultural Heritage with the Use of AR Technology
.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2024).
Praksisnær vurdering i lærerutdanningen - Dialog og samarbeid for kompetanseutvikling.
-
Häggström, Margaretha & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2023).
Highlights from “Integrating Education for Sustainable Development through Storyline”.
-
Häggström, margaretha; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Henriksson, Ann-Catherine
(2023).
Democratic Processes in Storyline Work.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Karlsen, Kristine Høeg; Häggström, Margaretha & Berggren, Stein Arnold
(2023).
Forskning på undervisning og pedagogisk praksis. Storyline som tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen.
-
Häggström, Margaretha; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Henricsson, Ann-Cathrine
(2023).
Storyline: A holistic and interdisciplinary pedagogical approach.
Show summary
Research about concrete pedagogical methodology and strategies for implementing Education for Sustainable Development (ESD) is underrepresented. Accordingly, many researchers have identified a need for pedagogical approaches to ESD. There is a wide consensus that ESD needs to move towards participatory pedagogical methods that empower students to meet sustainable issues as agents of change (OECD 2019). Such education enhances critical thinking, stimulates the ability of imagining future scenarios, and builds on collaborative learning situations that may develop students’ independence, reflectiveness, and critical thinking. One pedagogical approach that can meet these requirements is Storyline, which is described in this short article.
-
Häggström, Margaretha & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2023).
Education for Sustainability and Resilience - Introducing Words
Education for sustainability and resilience
2023. Highlights from research. Volume 1, Editorial.
Show summary
This volume contains several short articles, which have emerged within an ERASMUS+ project, as a
result from both research and teaching, in primary schools and in teacher education. The articles draw
on practices in four countries: Sweden, Norway, Finland, and Slovenia. The common denominator is
the Storyline approach to teaching and learning. The articles present short glimpses from work and
publications.
-
Häggström, Margaretha; Jönsson, Oliver & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2023).
Å skape egne fortellinger.
In Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060965.
p. 39–49.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha
(2023).
Envisioning an alternativ future.
-
Høeg, Solveig Anita; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha
(2023).
Anne Frank, en historisk storyline om andre verdenskrig.
In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060941.
p. 135–148.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini)
(2023).
Den mystiske lukten: En storyline om et norsk elvedeltasamfunn.
In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060941.
p. 159–177.
Show summary
Jeg har egentlig lært ganske mye [...] om hva som faktisk må skje for at samfunnet skal bli mer bærekraftig. For jeg har tenkt at jeg forsøpler ikke, og jeg tar buss, men det må mer til. Jeg har ikke skjønt hvor på «bærtur» vi har vært. [Gjennom å delta i denne storylinen har] jeg har fått en dypere forståelse for hvor viktig det er at det faktisk skjer noe og hvor viktig det er at vi blir bærekraftige, helst i går (lærerstudent)
-
Karlsen, Kristine Høeg; Høeg, Ellen Johanne & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2023).
Det var en gang et menneske: en historisk storyline om steinaldertiden i Norge .
In Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060965.
p. 109–133.
Show summary
For lenge, lenge siden var det noen steinalderfamilier som holdt til på en liten boplass omgitt av vakre løvtrær og med en vidstrakt fjord som strakte seg ut foran dem. Fiske, jakt og sanking var deres primære kilder til mat og andre nødvendigheter, og de dro derfor ofte ut på turer for å skaffe det de trengte. Samtidig måtte de sørge for å beskytte boplassen mot farer og tilrettelegge for matlaging ved å lage redskaper og kokegroper. Plutselig en kveld mens familiene nøt et bedre måltid, ble de overrasket av to mennesker som kom løpende mot dem ikledd skinnklær og bevæpnet med pil og bue. De to menneskene var tydelig redde og forsøkte å advare om en fare. Familien ble skremt og flyktet. Men hvem var de to, og hvorfor var de så redde? I denne storylinen får elever i begynneropplæringen lære om menneskenes daglige liv og kultur i yngre steinalder på en engasjerende og meningsfull måte ved bruk av historisk storyline.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha
(2023).
The Kočevje bees – Storyline for sustainability and resilience, an analyses.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2023).
Storyline, interdiciplinary teaching and learning.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Wetlesen, Annika & Eie, Siv
(2023).
Sustainable Development in Three Univers.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2023).
Teaching sustainable development in the Norwegian school context.
-
Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2022).
Kan "The Sustainability Consciousness Questionnaire" brukes i en norsk lærerutdanningskontekst, og er den nyttig for Storyline?
.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Häggström, Margaretha
(2022).
Pluralistic teaching, Storyline and education for sustainable development.
-
Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Pilskog, Hanne Eik & Halstvedt, Camilla Blikstad
[Show all 7 contributors for this article]
(2022).
Professional Development _ Storyline in Teacher education .
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Eie, Siv & Mikkelsen, Rolf
(2022).
Vurdering i geografi og samfunnsfag.
In Mikkelsen, Rolf & Sætre, Per Jarle (Ed.),
Geografididaktikk for klasserommet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202749828.
p. 327–349.
doi:
2022.
-
Eie, Siv & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2022).
Å forstå verden gjennom geografi.
In Mikkelsen, Rolf & Sætre, Per Jarle (Ed.),
Geografididaktikk for klasserommet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202749828.
p. 13–53.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2022).
Pluralistisk forståelse av undervisning for bærekraftig utvikling.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2022).
Sustainability among Indeginiuos People in Ethiopia .
-
Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2022).
Can the Sustainability Consciousness Questionnaire be
used in a Norwegian teacher education context, and is it useful for The Storyline Approach?
.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Halstvedt, Camilla Blikstad; Pilskog, Hanne Eik & Jacobsen, Adrian Kristinsønn
(2022).
An exploration of the mimetic aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education.
-
Eie, Siv; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Wetlesen, Annika
(2021).
Tilnærminger til bærekraftig utvikling gjennom Storyline .
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Eie, Siv & Storhaug, Marit
(2020).
Storyline - en metode for autentisk læring og meningsskaping i klasserommet?
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2020).
"Afar folket på Afrikas Horn".
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Nolet, Ronald Erwin Arno
(2020).
"Kart fra Minnet" En metakognitiv læringsstrategi for mange fag.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne
[Show all 10 contributors for this article]
(2019).
Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
-
Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Halstvedt, Camilla Blikstad & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2019).
Et bærekraftig elvedelta: Storyline som metode i lærerutdanningen?
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2019).
Storyline i MAGLU 5-10, tverrfaglig undervisning og forskning:"An exploration of the ‘mimetic’ aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education".
-
Nolet, Ronald Erwin Arno; Bjørshol, Stig & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2019).
Fakta eller meninger, om læringsstrategier.
-
Ludvigsen, Ar; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg & Rasmussen, Adrian Kristinsønn
(2019).
Storyline - en tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Pilskog, Hanne Eik & Ludvigsen, Ar
(2019).
Storyline - tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2019).
Blant Afarene i Etiopias Rift Valley.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2019).
Hvordan lykkes med Storyline som en tverrfaglig og kreativ undervisningsmetode.
-
-
Nolet, Ronald Erwin Arno & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2018).
Forståelse av dyblelæring blant lærerstudenter ved Høyskolen i Østfold.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2018).
Vulnerability and adaptation, the Afar people in the Rift Valley of Ethiopia.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2018).
Applying qualitative methodology among the Afar people in the North-Eastern Ethiopia.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Nolet, Ronald Erwin Arno
(2018).
Kartlegging av ulik forståelse av dybdelæring blant MAGLU studenter.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2010).
"Et felles globalt ansvar - men hvor mange skal lide først?".
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2009).
Climate and People: "To what extent are climate change and population dynamics interrelated and What can Europeen policy makers do about this?".
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2008).
More than rain: Identifying sustainable pathways for climate adaptation and poverty reduction, Ethiopia, Nepal and Nicaragua.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2008).
"Neste skritt i kampen mot klimaendringene - hva bør skje i Poznan?".
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie & Benjaminsen, Grete
(2002).
"Arbeid mot forørkning".
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie
(1996).
The Wossama Afar" A study of Natural Resource management of a pastoral group in North-Eastern Ethiopia".
Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet.