Pågående prosjekt

Barns ulike motstandsuttrykk i barnehagen

I prosjektet undersøker vi hvordan barn på ulike måter uttrykker motstand i barnehagehverdagen. Vi ser barns ulike motstandsuttrykk som en ressurs, som kan bidra til å sikre barns rett til medvirkning og innflytelse på egen barnehagehverdag.

Om prosjektet

I barnehagen er det i stor grad de voksne som planlegger aktiviteter og beslutter om barna skal være ute eller inne, og når de skal sove, spise, leke, delta i aktiviteter og gå på tur. De voksne tilrettelegger hverdagen med de beste intensjoner for å skape en trygg og utviklende hverdag for barna, i tråd med barnehagens samfunnsmandat og Rammeplan for barnehagen (2017). Likevel kan man se at barna utrykker motstand mot det personalet ønsker at barna skal gjøre / lære/oppleve. Disse motstandsutrykkene blir viktig for dette forskningsprosjektet der vi undersøker hvordan barna påvirker og innvirker på egen hverdag gjennom uttrykksformer som personalet og forskere tolker som motstand mot den pedagogiske praksisen.

I prosjektet «Barns ulike motstandsutrykk i barnehagen» ser vi barns ulike uttrykk for motstand som en ressurs som kan bidra til å sikre barns rett til medvirkning og påvirkning på egen hverdag jf. Lov om barnehager (2006), §3. Noen ganger er motstanden veldig synlig og åpenbar, når et barn for eksempel klart og tydelig sier «Nei! Jeg vil ikke». Andre ganger kan motstanden være mer diskret og usynlig, når barn tilsynelatende gjør som de får beskjed om, men i sakte tempo, på en helt annen måte enn de voksne hadde tenkt eller «smyger» unna. Det er primært de diskré og mindre iøynefallende former for motstand fra barnehagehverdagen vi er interessert i å undersøke.

Teoretisk er prosjektet inspirert av Anna Johanssons og Stellan Vinthagens arbeid om hverdagsmotstand.

Prosjektets tidsramme

2022-2024

Mål

Prosjektets mål er å bidra med kunnskap om hvordan barns diskré og mindre iøynefallende former for motstand kommer til uttrykk i pedagogiske praksiser, og hvordan dette kan virke som en resurs inn i arbeidet med barns rett til medvirkning og påvirkning på egen hverdag.

Vi spør hvilke former for utrykk kan tolkes som motstand? På hvilke tider og steder kommer motstanden til uttrykk? Er det noen pedagogiske praksiser som skaper mer motstand enn andre? Hvordan påvirker mostanden barns relasjoner til andre barn og til voksne?

Hensikten med prosjektet er å undersøke barns ulike motstandsutrykk, gjennom å observere i hverdagen i barnehagen. Vi forsøker å forstå barns motstand ut fra barns perspektiv i en hverdag hvor de voksne leder og tilrettelegger hverdagen i barnehagen. Økt kunnskap rundt barns ulike motstandsutrykk og voksnes definisjonsmakt, kan bidra til ny kunnskap og kritisk refleksjon rundt tematikker som demokrati og barns rett til medvirkning. Med slik kunnskap blir ansatte i barnehagen bedre rustet til å møte barns behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og annerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i felleskapet (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 7).

Prosjektet består av to deler: En systematisk forskningsoversikt over den forskning om barns motstand som andre forskere allerede har gjort og en empirisk del der vi gjør observasjoner i barnehager. Observasjonene skjer i tett samarbeid med de ansatte i barnehagene og med foresattes samtykke.

Resultatene for prosjektet vil bli publisert i vitenskapelige tidsskrifter.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Høgskolen i Østfold gjennom de deltakende forskeres FoU tid. 

Samarbeid

Prosjektet er en del av EMER nettverket som samler forskere med interesse for forskning om hverdagsmotstand i velferdsstaten, finansiert av NOS-HS. 

Prosjektet har sitt utspring fra forskningsgruppen Tverrfaglig arbeid i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen

Deltakere

Publisert 27. jan. 2023 10:07 - Sist endret 13. mars 2023 09:27