Aktuelt

Publisert 1. des. 2023 18:58

Ni medlemmer fra ulike fagfelt deltok på et intensivt forskningsopphold i regi av storyline-gruppen, på Tanum strand, kombinert med sosiale aktiviteter og gode matopplevelser. Dette styrket uten tvil samarbeidet og forskningen vi gjør i tilknytning til storyline, uttrykker Johan Bredberg. Han er førsteamanuensis i matematikk ved Fakultet for lærerutdanning og språk ved Høgskolen i Østfold, og har tatt aktivt del i storylinemiljøet siden høsten 2019.

Publisert 1. nov. 2023 12:38

Korleis kan Den kulturelle skolesekken bli ein ressurs i utdanninga av lærarar for framtida? Det var eit av spørsmåla som vart drøfta på Kulturtanken si konferanse 19. oktober.

Publisert 30. okt. 2023 09:33

Det danses lite i norsk grunnskolelærerutdanning. Det prøver Kristine Høeg Karlsen å gjøre noe med. I sin II-stilling ved OsloMet, bruker hun erfaringene sine fra Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold til å løfte estetiske læringsprosesser og kroppslig læring i masterlærerutddanningen der. Sammen med sin makker og emneansvarlig, Tuva Bjørkvold ved OsloMet, har de som mål å innovere lærerutdanningen gjennom performative innganger til læring og undervisning i begynneropplæring.

Publisert 29. okt. 2023 17:31

– En dansende mattetime, besøk fra fremtidens land eller demokrati og bærekraft iscenesatt av søppel. Boka "Performative innganger til undervisning" utforsker det didaktiske mulighetsrommet for skapende, utforskende og estetisk undervisning, sier Gunhild Brænne Bjørnstad og Stine Nielsen Ellinggard. 12. september kunne de to redaktørene endelig ønske velkommen til flott lanseringsfest på OsloMet.

Publisert 20. okt. 2023 14:08

Forskingsgruppa "Cross-curricular Teaching and Learning for 21st Century Skills" ved Fakultet for lærarutdanningar og språk utmerkar seg. Tre av medlemmene i gruppa er finalekandidater til to av dei tre prestisjefylte prisane som skal delast ut på den akademiske årsfesten til Høgskulen i Østfold 27. oktober 2023.

Publisert 10. mai 2022 15:45

Med høyt smittetrykk på Østlandet og forbud mot fysisk undervisning, kastet lærerutdannerne ved Fakultet for lærerutdanninger og språk og Fremmedspråkssenteret seg rundt og utviklet et heldigitalt og tverrfaglig undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling for grunnskolelærerstudentene på trinn 5.-10. 

Publisert 25. nov. 2021 09:55

Bokstavøya - ordene som forsvant - er tittelen på et tverrfaglig, spennende og vellykket Storyline-opplegg om livsmestring som studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1-7. trinn nylig gjennomførte.

Publisert 10. des. 2020 10:11

Høgskolen i Østfold er med på å løfte skaperglede og tverrfaglighet i en internasjonal antologi om Storyline, hvor flere ansatte fra Avdeling for lærerutdanning medvirker.

Publisert 1. des. 2020 21:00

Ragnhild Louise Næsje og Stein Arnold Berggren, begge høgskolelektorer ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold, har publisert en artikkel om regnefortellinger i Tangenten, et tidsskrift for matematikkundervisning. De legger vekt på det narrative og det tverrfaglige potensialet i regnefortellingene.

Publisert 21. nov. 2019 12:33

Sammen med førsteårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 deltok fem lærere fra lærerutdanningsskolene på høstens Storyline «Der gode og onde krefter kjemper om makt». Samarbeidet er et ledd i Avdeling for lærerutdanning sin satsing på å styrke kontakten mellom lærerutdanningen og praksisfeltet. Dette er første gang lærere og studenter samarbeider med lærerutdannere om en slik type undervisning på høgskolen.