Ronald Nolet og Gitte Motzfeldt ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold presenterte forskning på dybdelæring blant grunnskolelærerstudenter på den nasjonale forskningskonferansen: «Lærerutdanningene fram mot 2025: muligheter og utfordringer for samfunnsfagene» 28.-29. november i 2018
Aktuelt - Side 2
Samira Jamouchi, Kjersti Lien Holte og Kristine Høeg Karlsen ved Avdeling for lærerutdanning presenterte hvert sitt forskningsarbeid på kreative undervisningsformer under konferansen.
Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen skal sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge presentere forskning på kreativ skriving og tilbakemeldinger på «Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy» i Stavanger 7.-9. mai i 2019.
Hule eiketrær regnes som «hot spots» for biologisk mangfold og har fått status som utvalgt naturtype under naturmangfoldsloven. Men hva vet vi om innbyggerne i gamle eiker, spesifikt biller? Lite. Kanskje vi må langt tilbake i tid for å forstå dagens billesamfunn?
De tre forskerne Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad har fått publisert artikkelen “… but, it's really grown on me, Storyline, as practical as it has been”: A critical inquiry of student teachers' experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Artikkelen er publisert i nivå 2-tidsskriftet Teaching and Teacher Education.
Hvordan kan elever og lærere få et større utbytte av tilbudet som eksterne aktører tilbyr i skolehverdagen? Prosjektet pARTiciPED, som er finansiert av Norges Forskningsråd, sikter nå mot helt ny kunnskap som skal styrke samarbeidet mellom skole og Den kulturelle skolesekken.
Foredragsholdere ved Fakultet for lærerutdanninger og språk kledde seg i Ukrainas farger under digital Storylinekonferanse sist helg.
Bokstavøya - ordene som forsvant - er tittelen på et tverrfaglig, spennende og vellykket Storyline-opplegg om livsmestring som studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1-7. trinn nylig gjennomførte.
Forskerne Virginia (Gini) Lockhart-Pedersen ved Det nasjonale senteret for engelsk og fremmedspråk i opplæring (Fremmedspråkssenteret) og Kristine Høeg Karlsen ved Avdeling for lærerutdanning skal med midler fra EUs Erasmus+ program forske på læringsmulighetene den tverrfaglige og studentaktive metoden Storyline gir utdanning for bærekraftig utvikling i det 21. århundre.
Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 20 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken.
Sammen med førsteårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 deltok fem lærere fra lærerutdanningsskolene på høstens Storyline «Der gode og onde krefter kjemper om makt». Samarbeidet er et ledd i Avdeling for lærerutdanning sin satsing på å styrke kontakten mellom lærerutdanningen og praksisfeltet. Dette er første gang lærere og studenter samarbeider med lærerutdannere om en slik type undervisning på høgskolen.
Forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved Avdeling for lærerutdanning, har denne høsten fått seks nye medlemmer. Med sine 24 hovedmedlemmer, er denne forskningsgruppa nå den nest største ved Høgskolen i Østfold, og den største ved Avdeling for lærerutdanning.