Formidling på nordisk forskningskonferanse om lesing, skriving og literacy

Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen skal sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge presentere forskning på kreativ skriving og tilbakemeldinger på «Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy» i Stavanger 7.-9. mai i 2019.

Fra venstre Heidi Remberg (Institutt for språk og litteratur ved USN), Kristine Høeg Karlsen (seksjon for pedagogikk ved HiØ) og Ragnhild Louise Næsje (seksjon for norsk ved HiØ). Foto: Hanne Eik Pilskog.

Gleder seg til å presentere forskningen sin

De tre forskerne gleder seg til å delta på konferansen Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy, som går av staben i Stavanger i begynnelsen av mai.

Konferansen har blitt et viktig møtested for forskere i Norden og har som mål å vise fram den nyeste nordiske forskningen innen lesing, skriving og literacy.

Det er Skrivesenteret (ved NTNU) og Lesesenteret (ved UiS) som sammen arrangere konferansen.

Tilbakemeldinger underveis i en kreativ skriveprosess

Forskningen de skal presentere er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold og Universitetet i Sørøst-Norge, hvor de tre forskerne Ragnhild Louise Næsje (seksjon for norsk ved HiØ), Heidi Remberg (Institutt for språk og litteratur ved USN) og Kristine Høeg Karlsen (seksjon for pedagogikk ved HiØ) fokuserer på kreativ skriving og tilbakemeldinger.

Intervju med lærere

I studien intervjues lærere som underviser i begynneropplæring i norsk om deres praksis. I tillegg analyseres to elevtekster som informantene har gitt tilbakemelding på.

Nærmere bestemt undersøker de tre forskerne hvilke typer tilbakemeldinger lærerne gir elever underveis i en kreative skriveprosessen for å videreutvikle elevenes skrivekompetanse, slik at de kan nå målene som er definert i læreplanen i norsk etter fjerde årstrinn.

 

Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen er medlemmer av forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved høgskolens Avdeling for lærerutdanning.

Publisert 21. jan. 2019 20:48 - Sist endret 26. juli 2021 11:10