Spennende satsing
I strategien Lærerutdanning 2025 er et av målbildene at høgskoler og universiteter skal ha et antall ansatte i delte stillinger mellom høgskole/universitet og praksisfeltet. Dette er også en satsing i prosjektet Lærerutdanningsskoler ved Høgskolen i Østfold de neste årene.
På Fakultet for lærerutdanning og språk er det i forkant av dette studieåret ansatt seks personer i delte stillinger. De seks er alle ansatt i 20 %-stillinger ved fakultetet. Den resterende tiden arbeider de som lærere ute på sine egne skoler. De nyansatte vil arbeide ved grunnskolelærerutdanningene (GLU) og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
Bidrar med helt fersk praksiserfaring
Det at de seks nytilsatte arbeider både i skole og ved høgskolen gjør at de kan bidra med helt fersk praksiserfaring inn til lærerutdanningene, noe som øker praksisrelevansen i utdanningene. De vil samarbeide tett med fagansatte om undervisning, delta på profesjonsdager og bygge bro mellom teori og praksis. I tillegg gir delte stillinger muligheter til ta med studenter ut i praksisfeltet utenom praksisperiodene, og elever fra skolene kan komme til campus. De nytilsatte skal også styrke praksisopplæringen og samarbeidet med praksisfeltet. Til sist vil deres brede fagkompetanse være til nytt i fagene både i GLU og PPU.
De nytilsatte
De nytilsatt i delte stillinger er:
- Marie Kronby, kontaktlærer ved Kråkerøy ungdomsskole
- Åsa Torstensson, kontaktlærer ved Haugeåsen ungdomsskole
- Matthias Solgaard, kontaktlærer ved Haugeåsen ungdomsskole
- Anne-Lene Glomsrød, faglærer ved Gimle barneskole
- Monika Gjersøe, faglærer og rådgiver ved Halden videregående skole
- Lars Olaussen, avdelingsleder yrkesfag ved Nesodden videregående skole
De fire førstnevnte er i hovedsak knyttet til grunnskolelærerutdanningene og vil ha fast tilhold på høgskolen hver onsdag. Monika og Lars er i hovedsak knyttet til PPU og deres arbeid knyttes i større grad til samlinger på PPU.
Haugåsen ungdomsskole og Gimle skole er forøvrig lærerutdanningsskoler og partnere i prosjektet Lærerutdanningsskoler 2025, de andre skolene har lang erfaring med å ha studenter fra lærerutdanningene i praksis.
Gir nye utviklingsmuligheter
![Profilbilde av Lin Ramberg.](/lusp/personer/tekn-adm-ansatte/lesr/linr150x200.jpg)
Programleder for GLU Lin Ramberg gleder seg til å videreutvikle grunnskolelærerutdanningen sammen med lærerutdannere fra praksisfeltet.
- Vi får en helt annen mulighet til å utvikle programmene våre nå som de fra praksisfeltet også blir kjent med GLU fra «innsiden». I tillegg får de jo en nærhet til studentene og til de fagansatte som er gull verd. Det er som kjent mange ideer som tar form rundt kaffemaskinen, sier Lin.
![Profilbilde av Karl-Arne Korseberg.](/om/organisasjon/administrasjonen/utdanningsavdelingen/utdanningskvalitet/personer/tekn-adm-ansatte/kak/karlak1-150.jpg)
Programleder for PPU Karl-Arne Korseberg ser også fram til samarbeidet.
- Det er første gang vi har slike kombinasjonsstillinger ved lærerutdanningene. De gir oss mulighet til å samarbeide med praksisfeltet på en annen måte enn vi har gjort til nå. Jeg gleder meg til fortsettelsen og ser fram til tilbakemeldingene fra studenter og ansatte, sier Karl-Arne.