Karl-Arne Næss Korseberg

English version of this page Seksjon for utdanningskvalitet
English version of this page Stilling
Seniorrådgiver
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
FU1-72

Arbeidsområder

Jeg jobber som institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering (skikkethetsansvarlig) ved Høgskolen i Østfold (https://www.hiof.no/studier/skikkethet/). 

Leder for nasjonalt arbeidsutvalg for skikkethetsvurdering (AU)

Faglige interesser

Skikkethetsvurdering, utdanningshistorie og utdanningspolitikk, akademisk skriving, forskningsmetode og vitenskapsteori, veiledning, forskningsetikk, profesjonsetikk, komparativ forskningsmetode, kritisk diskursanalyse, pedagogisk psykologi, pedagogisk sosiologi og mye annet spennende som kan knyttes til pedagogikk og lærerutdanning.

Bakgrunn

Jeg har mastergrad i skoleutvikling og snart fullført PhD i utdanningshistorie og utdanningshistorie ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU.

Fra 2007 til 2015 underviste og veiledet jeg på bachelor og ulike mastergrader innenfor pedagogikk ved Pedagogisk Institutt / Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Deretter fulgte en periode ved OsloMet på grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10, før jeg begynte ved daværende Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold 2016. Her var jeg i perioden 2016-2021 koordinator, emneansvarlig og faglærer i pedagogikk på PPU, samt veiledet masteroppgaver på masterprogrammet i spesialpedagogikk. 

Mellom 2021 og 2023 var jeg undervisningsleder ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring ved Høgskolen i Østfold, som inkluderte rollen som programansvarlig for henholdsvis Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), mastergrad i spesialpedagogikk og veiledningspedagogikk for lærere.

Er regelmessig gjesteforeleser ved NMBU, NTNU og USN.

Bred og lang erfaring som ekstern sensor på bachelor- og masternivå ved ulike utdanningsinstitusjoner (NTNU, UiO, OsloMet, UiA, USN, HVL og NMBU)

Regelmessig sakkyndig for Seksjon for intervjubaserte ordninger, NOKUT og Avdeling for intervjubasert godkjenning, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) 

Verv

Medlem av Høgskolestyret, Høgskolen i Østfold (2021-2023).

Institusjonsansvarlig for skikkethet ved Høgskolen i Østfold (2018-2023).

Leder for nasjonalt arbeidsutvalg for skikkethetsvurdering (2021→).

Medlem av Nasjonalt fagorgan for lektor og PPU (2021-2023).

Medlem av programkomiteen for konferansen Nasjonal konferanse for skikkethetsvurdering i høyere utdanning, Høgskolen i Østfold (2021).

Vararepresentant til avdelingsstyret, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold (2019-2021).

Seksjonsleder for pedagogikk, PPU, Høgskolen i Østfold (2018-2021).

Varamedlem av Nasjonalt fagorgan for lektor og PPU (2018-2021).

Medlem av programkomiteen for konferansen Akademisk dannelse og førsteårsstudenten, Høgskolen i Østfold.

Medlem av fagutvalg for periodisk programevaluering av PPU, Høgskolen i Østfold.

Fagansvarlig for utligningstiltak i pedagogikk for utenlandske lærere, Utdanningsdirektoratet/Høgskolen i Oslo og Akershus (2015-2016).

Medlem av redaksjonsrådet til Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2015-2016).

 

 

Publikasjoner

  • Korseberg, Karl-Arne Næss (2022). Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). Religion & Livsfrågor. ISSN 0347-2159. s. 21–23.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Korseberg, Lene Kirstine (2022). Vurdering for læring. I Karlsdottir, Ragnheidur; Kvello, Øyvind & Hybertsen, Ingunn Dahler (Red.), Grunnbok i pedagogisk psykologi. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3363-2. s. 389–395.
  • Luthen, Geir Sverre; Hollup, Kristine; Bratland, Anne K.; Korseberg, Karl-Arne Næss & Warem, Øystein Sverre (2021). Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(5), s. 467–481. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-05.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss (2016). Skolens verdigrunnlag. I Volckmar, Nina (Red.), Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-49182-3. s. 148–177.

Se alle arbeider i Cristin

  • Stenbock-Haakestad, Heidi; Korseberg, Karl-Arne Næss & Houge, Espen Syse (2023). Can I be human? .
  • Warem, Øystein Sverre; Luthen, Geir Sverre; Korseberg, Karl-Arne Næss & Hollup, Kristine (2022). Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • Knigge, Veronica; Korseberg, Karl-Arne Næss & Stenbock-Haakestad, Heidi (2022). Lærerutdanningsskoler og profesjonsverksted – kort vei fra teori til praksis .
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Hansen, Mette Tindvik (2021). Skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss (2021). Skikkethetsvurdering for barnehagelærerutdanningen - med vekt på praksis.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Hansen, Mette Tindvik (2021). Skikkethetsvurdering og sykehuspraksis.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Hansen, Mette Tindvik (2020). Skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen.
  • Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune; Eng, Anne-Lise & Korseberg, Karl-Arne Næss (2017). Akademisk dannelse og førsteårsstudenten https://khrono.no/debatt/akademisk-dannelse-og-forstearsstudenten-i-hoyere-utdanning?nav=forside. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Nygård, Mette & Korseberg, Karl-Arne (2014). Når skal de få tid til å leke? [Avis]. Dagsavisen.
  • Korseberg, Karl-Arne (2012). On Values, Pietism and Discourse: A comparative study of Denmark and Norway.
  • Korseberg, Karl-Arne (2011). Skolens verdigrunnlag i et multikulturelt Skandinavia.
  • Korseberg, Karl-Arne (2011). Traditional values in a global society: a comparative analysis of the value base for primary education in Scandinavia.
  • Korseberg, Karl-Arne (2011). Traditional values in a global society: a historical and comparative analysis of the value base for primary education in Scandinavia.
  • Korseberg, Karl-Arne (2011). The role of Christianity in Norwegian schools: A traditional value base meets a new, global and profane society.
  • Korseberg, Karl-Arne (2009). Hvorfor studere pedagogikk?
  • Korseberg, Karl-Arne (2008). Ny formålsparagraf for skolens opplæring. Et drama i tre akter.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 30. jan. 2024 15:05