Vigdis Abrahamsen Grøndahl

English version of this page Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag
English version of this page Stilling
Professor
Kontakt Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
N-318

Faglige interesser

Mine forskningsområder har i stor grad handlet om kvalitetsutviklingsarbeid innen kommune- og spesialisthelsetjeneste med fokus på pasientens perspektiv, og helsepersonells arbeidssituasjon og jobbtilfredshet. Mennesker med kroniske lidelser er målgruppen.  Interessene kan deles i fire hovedområder: Helsetjenestekvalitet i et pasient/ brukerperspektiv, Person-sentrert omsorg og helsetjenestekvalitet, innunder her også menneskets grunnleggende behov, Spørreskjemautvikling og Helsetjenestekvalitet ved endring i organisering av tjenestetilbud og ved innføring av helseteknologi.

Undervisning

Bachelor i sykepleie: Emne HSSPL30216 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bachelor oppgave: https://www.hiof.no/studier/emner/hv/2019/var/hsspl30216.html

Masterstudium i avansert sykepleie ved kronisk sykdom: Emne HSMSP40417 Avansert vurderingskompetanse i sykepleie: https://www.hiof.no/studier/emner/hv/2019/var/hsmsp40417.html

Bakgrunn

Utdanning

Utdannet sykepleier fra Østfold Sykepleierhøgskole i 1987. Gjennomførte første avdeling med fordypning i didaktikk i 1993 ved Institutt for sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo, og sluttførte hovedfaget ved samme sted i 1996. Hovedoppgavens tittel: Hvilke intervensjoner iverksetter sykepleiere på kirurgiske avdelinger for å ivareta pasientenes behov for søvn, og hvilke faktorer legger sykepleierne til grunn for sine valg? I 2012 disputerte jeg ved Omvårdnad, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Karlstads universitet, Sverige. Tittel på arbeidet: Patients’ perceptions of actual care conditions and patient satisfaction with care quality in hospital. Har gjennomført utdanning for veiledere på PhD/forskernivå ved Karlstads Universitet (2012) og Program for fremragende forskningsformidling, et ettårig utviklingsprogram for ansatte med forskerkompetanse ved Høgskolen i Østfold (2016).

Arbeidserfaring

Jeg har siden 1992 vært ansatt ved Høgskolen i Østfold, avdeling for helse og velferd (høgskolelærer, høgskolelektor, førsteamanuensis og professor i sykepleie) og (studieleder for sykepleierutdanningen/bachelor i sykepleie, studieleder for eksternfinansiert virksomhet inkl. videreutdanningene i anestesi, intensiv, operasjon, akuttsykepleie og prorektor)

I årene 1987 til 1992 var jeg ansatt som sykepleier ved Østfold Sentralsykehus, medisinsk avdeling og kirurgisk intensivavdeling.

Priser

Beste vitenskapelige poster tildelt av Svensk sjuksköterskeförening under Sjuksköterskedagarna 2016: Personcenrerad vårds betydelse för patienternas upplevelse av vårdkvalitén - en interventionsstudie. Grøndahl, VA; Helgesen, AK; Fagerli, LB, Johansson,H.; Mathisen AG.

Verv

2013 – d.d.  Medlem av styret i Drivhuset Østfold (tidligere Ny Vekst AS)

2017 – d.d.  Medlem av Programgruppe for utarbeidelse av faglige nasjonale retningslinjer sykepleierutdanningen (RETHOS). Oppnevnt av Kunnskapsdepartementet.

2021 - d.d. Koordinator for DigiHealth forskningsgruppen knyttet til forskningssatsingsområdet det digitale samfunn på Høgskolen i Østfold.

Samarbeid

Lokale samarbeidspartnere: Fredrikstad kommune, Halden kommune, Sarpsborg kommune, USHT Østfold, Sykehuset Østfold Kalnes. Nasjonale samarbeidspartnere: Høgskolen i Innlandet, Nord Universitet og Oslo Met. Internasjonale samarbeidspartnere: Karlstads universitet i Sverige, ICPCM (The International College of Person-Centered Medicine), NuPhaC (Nurse and Pharmaceutical Care), og College of Nursing ved University of Central Florida. 

Emneord: Sykepleie, helsetjenestekvalitet, kvantitative metoder, personsentrert arbeid, Kommunehelsetjenesten, Spesialisthelsetjenesten, kronisk syke, Det digitale samfunn, DigiHealth

Publikasjoner

  • Anker-Hansen, Camilla; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Olsen, Liv Berit; Rummelhoff, Guri Kirsten Rosseland & Halvorsrud, Liv Torill [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2024). Pressure ulcer point prevalence, classification, locations, and preventive measures: Insights from a Norwegian nursing home survey. . Scandinavian Journal of Caring Sciences. ISSN 0283-9318. 00, s. 1–8. doi: 10.1111/scs.13245.
  • De Baetselier, Elyne; Dijkstra, Nienke E.; Batalha, Luis M.; Ferreira, Paulo A. Carvalho; Filov, Izabela & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen [Vis alle 26 forfattere av denne artikkelen] (2024). Cross-sectional evaluation of pharmaceutical care competences in nurse education: how well do curricula prepare students of different educational levels? BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 23(1). doi: 10.1186/s12912-023-01646-6.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Hardeland, Camilla; Hallgren, Jenny; Femdal, Ingrid; Thapa, Dip Raj & Helgesen, Ann Karin [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Nursing students’ attitudes towards the use of digital technology in the healthcare of older people- a cross-sectional study in Norway and Sweden. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 22(1). doi: 10.1186/s12912-023-01600-6.
  • Granrud, Marie Dahlen; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Bååth, Carina Barbro; Olsson, Cecilia & Tillfors, Maria [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2023). Health Care Personnel’s Perspectives on Quality of Palliative Care During the COVID-19 Pandemic – A Cross-Sectional Study. Journal of Multidisciplinary Healthcare. ISSN 1178-2390. 16, s. 2893–2903. doi: 10.2147/JMDH.S419442. Fulltekst i vitenarkiv
  • Olsen, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Femdal, Ingrid (2023). Vurdering av studenters skikkethet for yrket - en kartleggingsstudie i profesjonsutdanningene. UNIPED. ISSN 1500-4538. 46(2), s. 97–114. doi: 10.18261/uniped.46.2.4.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommandations, INTED2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-49026-4. s. 706–706. doi: 10.21125/inted.2023.0232.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Competence Development among Women Researchers in Academia, INTED2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-49026-4. s. 388–395. doi: 10.21125/inted.2023.0148.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Bååth, Carina Barbro; Helgesen, Ann Karin; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Hardeland, Camilla (2023). Person-Centeredness in Digital Primary Healthcare Services—A Scoping Review. Healthcare. ISSN 2227-9032. 11(9). doi: 10.3390/healthcare11091296.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Hardeland, Camilla; Helgesen, Ann Karin; Bååth, Carina Barbro; Del Busso, Lilliana Andrea & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). The Use of Robotic Technology in the Healthcare of People above the Age of 65—A Systematic Review. Healthcare. ISSN 2227-9032. 11(6). doi: 10.3390/healthcare11060904.
  • De Baetselier, Elyne; Dijkstra, Nienke E.; Batalha, Luis M.; Ferreira, Paulo A. Carvalho; Filov, Izabela & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen [Vis alle 26 forfattere av denne artikkelen] (2022). Nurse students’ competences in interprofessional pharmaceutical care in Europe: Cross-sectional evaluation. Nurse Education in Practice. ISSN 1471-5953. 65. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103485.
  • Anker-Hansen, Camilla; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Fagerli, Liv Berit; Rummelhoff, Guri Kirsten Rosseland & Bååth, Carina Barbro [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Informal caregivers and assistive technology in Norwegian nursing homes. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 17(10). doi: 10.1371/journal.pone.0275474. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Holm, Elisabet Nilsen; Magnussen, Jannik & Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist (2022). Remote monitoring of cancer patients during the Covid-19 pandemic – an interview study of nurses’ and physicians’ experiences. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 21. doi: 10.1186/s12912-022-00953-8.
  • Johansen, Håkon; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2022). Palliative care in home health care services and hospitals - the role of the resource nurse, a qualitative study. BMC Palliative Care. ISSN 1472-684X. 21(1). doi: 10.1186/s12904-022-00956-x.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Helgesen, Ann Karin; Stensvold, Andreas; Magnussen, Jannik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Cancer patients’ perspectives on remote monitoring at home during the COVID-19 pandemic- a qualitative study in Norway. BMC Health Services Research. ISSN 1472-6963. 22(1). doi: 10.1186/s12913-022-07897-4.
  • Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Educational effectiveness: Validation of an instrument to measure students critical thinking and disposition. International Journal of Instruction. ISSN 1694-609X. 15(1), s. 685–700. doi: 10.29333/iji.2022.15139a.
  • Kirchhoff, Jörg W; Marks, Abigail; Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli; Andreassen, Hilde Marie & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). The Impact of Information and Communication Technology on Doctors’ and Registered Nurses’ Working Conditions and Clinical Work – A Cross-Sectional Study in a Norwegian Hospital. Journal of Multidisciplinary Healthcare. ISSN 1178-2390. 2021(14), s. 2941–2949. doi: 10.2147/JMDH.S327669.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Supervising students in a complex nursing practice- a focus group study in Norway. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 20(1). doi: 10.1186/s12912-021-00693-1.

Se alle arbeider i Cristin

  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2024). NuPhaC Newsletter - April 2024.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Knudsen, Tina Charlotte & Helgesen, Ann Karin (2024). Nordic Digital Health & Education (NorDigHE).
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Anker-Hansen, Camilla; Olsen, Liv Berit; Helgesen, Ann Karin; Rummelhoff, Guri Kirsten Rosseland & Halvorsrud, Liv Torill [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2024). Person-centred practice - a complex intervention study in two Norwegian nursing homes.
  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2024). Nasjonal kartlegging av mattilbudet og ernæringsoppfølgingen blant ledere av sykehjemstjenesten, ansatte i sykehjem og ledere i kjøkkentjenesten.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Anker-Hansen, Camilla; Olsen, Liv Berit; Helgesen, Ann Karin Helgesen; Rummelhoff, Guri Kirsten Rosseland & Halvorsrud, Liv Torill [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Person-centred practice - a complex intervention study in two Norwegian nursing homes .
  • Larsson, Maria; Tillfors, Maria; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Bååth, Carina Barbro & Olsson, Cecilia [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2023). Sömn hos vårdpersonal på sjukhus och särskilda boenden under Covid-19 pandemin - en svensk-norsk tvärrsnittstudie.
  • Melin-Johansson, Christina; Olsson, Cecilia; Larsson, Maria; Tillfors, Maria; Granrud, Marie Dahlen & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Palliative care in Sweden and Norway during the COVID-19 pandemic - a combination of a inductive and deductive content analysis.
  • Melin-Johansson, Christina; Olsson, Cecilia; Larsson, Maria; Tillfors, Maria; Granrud, Marie Dahlen & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Palliativ vård i Sverige och Norge under Covid-19-pandemin - en kombination av en induktiv och deduktiv innehållsanalys .
  • Håkon, Johansen; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Ressurssykepleieren i palliasjon og kreftomsorg - et uutnyttet potensial?
  • Roos, Anne Karine Østbye; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Skaug, Eli-Anne & Helgesen, Ann Karin (2023). Presentasjon for forskningsgruppemøte- kvalitativ forskning .
  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Pharmaceutical care in primary healtcare .
  • Olsen, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Femdal, Ingrid (2023). Er studentene skikket for yrket? Forskerforum. ISSN 0800-1715.
  • Olsen, Liv Berit; Wevling, Astrid Birgitte; Tjøstolvsen, Inger Marie; Gregersen, Anne-Grethe; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin Helgesen [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Capacity Building in Nursing Education in Indonesia (CABNEI) -presentasjon SHB-lunch.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Person-centred practice and the quality of health care. The patient’s perspective.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Pasientes perspektiver i spesialist- og kommunehelsetjenesten, og utvikling av sykepleierutdanning i Indonesia.
  • Helgesen, Ann Karin; Johansen, Håkon & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). The role of the resource nurse in supervising and sharing knowledge and experience with nurse colleagues .
  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). A competent nursing force in the future, is dependent on competent nurse educators today. Implementing WHOs nurse educators core competencies in practice - facts and challenges.
  • Unis, Brian; Abdullah, Asnawi; Kamil, Hajjul; Kydland, Anne Grethe R; Marianthi, Dewi & Abubakar, Suwarni [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Education of nurses in the Scandinavian countries and Aceh Indonesia - differences and similarities.
  • Bjørling, Josefine & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Unge med hjertefeil har behov for å prate om sykdommen. Sykepleien. ISSN 0802-9768. doi: 10.4220/Sykepleiens.2023.92004.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Tjøstolvsen, Inger Marie; Del Busso, Lilliana Andrea & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Fra «best i klassen» til systematisk arbeid for kjønnsbalanse (BESK).
  • Johansen, Håkon; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Ressurssykepleieren i palliasjon og kreftomsorg - et uutnyttet potensial? Hvordan ser de på sin funksjon? Resultater fra to kvalitative studier.
  • Fagerli, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Anker-Hansen, Camilla; Hansen, Anette Woldheim; Johansen, Håkon & Halvorsrud, Liv Torill [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Forhåndssamtaler i sykehjem og aktivitetssenter for personer med demens - helsepersonells erfaringer.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommendations.
  • Rummelhoff, Guri Kirsten Rosseland; Anker-Hansen, Camilla; Johansen, Håkon; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Bååth, Carina Barbro & Halvorsrud, Liv Torill [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Sykehjem og høgskole samarbeider om å innføre personsentrerte tiltak. Tidsskriftet sykepleien. ISSN 0806-7511. doi: 10.4220/Sykepleiens.2023.90796.
  • Johansen, Håkon; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2023). Ressurssykepleieres kunnskap kan brukes bedre.
  • Olsson, Cecilia; Granrud, Marie Dahlen; Tillfors, Maria; Bååth, Carina Barbro; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2022). Sjuksköterskor som vårdar patienter i livets slutskede rapporterar att deras psykosociala arbetsmiljö påverkades när de omplacerades under Covid-19-pandemin - en tvärsnittsstudie. Cancervården.
  • Stenbjerg, Julie Kjølhede; Nome, Carina Marie; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Farmasøytisk omsorg på sykehjem - en kvalitativ studie om tverrprofesjonelt samarbeid og pasientsikkerhet.
  • Fagerli, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Anker-Hansen, Camilla; Hansen, Anette Woldheim; Halvorsrud, Liv Torill & Bååth, Carina Barbro [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). Forhåndssamtaler i sykehjem og aktivitetssenter for personer med demens - helsepersonells erfaringer.
  • Johansen, Håkon; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Ressurssykepleieren i palliasjon og kreftomsorg. Tidsskrift for omsorgsforskning. ISSN 2387-5976. 8(3), s. 1–6. doi: 10.18261/tfo.8.3.9.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Del Busso, Lilliana Andrea; Hardeland, Camilla; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Bååth, Carina Barbro & Femdal, Ingrid [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). MoU og samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Högskolan i Skövde. [Internett]. Högskolan i Skövdes nettside.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). CABNEI: WP 2.2.1-2.2.6 A review of the year 2022.
  • Granrud, Marie Dahlen; Sandsdalen, Tuva; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Bååth, Carina Barbro & Olsson, Cecilia [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2022). Helsepersonells erfaringer med kvalitet i palliativ behandling og omsorg under covid-19 pandemien – en tverrsnittstudie.
  • Fagerli, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Anker-Hansen, Camilla; Hansen, Anette Woldheim; Halvorsrud, Liv Torill & Bååth, Carina Barbro [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). Forhåndssamtaler i sykehjem og aktivitetssenter for personer med demens - helsepersonells erfaringer​ .
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). WP 2.2.6. International workshop (Scandinavia).
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). Paper development on clincial teaching methods.
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Educational philosophy and views of learning and teaching.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). Abstract development.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Woersaa, Signe Rasch; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). Practical guides for scenario development and teacher's guide.
  • Olsson, Cecilia; Granrud, Marie Dahlen; Tillfors, Maria; Bååth, Carina Barbro; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2022). Nurses caring for patients at the end of life report affected psychosocial work environment when relocated during the Covid-19 pandemic - A cross sectional study.
  • Fagerli, Liv Berit; Anker-Hansen, Camilla; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Bååth, Carina Barbro; Helgesen, Ann Karin & Halvorsrud, Liv Torill [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Personsentrert praksis - Et godt hverdagsliv for pasienter, pårørende og ansatte.
  • Olsson, Cecilia; Granrud, Marie Dahlen; Tillfors, Maria; Bååth, Carina; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). CN26 Nurses caring for patients at the end of life report affected psychosocial work environment when relocated during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Annals of Oncology. ISSN 0923-7534. doi: 10.1016/j.annonc.2022.07.338.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). How to write a report structured as an abstract.
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Teaching methods: Skills training, simulation, sociocultural learning.
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Learning, teaching and supervision in clinical nursing.
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Steps in simulation.
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). What's the difference between practical skills training and simulation?
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Reflective practice in local workshop (Scandinavia).
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Designing a teaching plan in nursing.
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). The seven steps of problem-based learning in nursing education.
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Problem-based learning.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). Project-based learning and Problem-based learning: What's the difference?
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). Active learning such as problem based and project based learning .
  • Asniar, Asniar; Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Local Workshop: Socio-cultural theories of learning.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). WP 2.2.1. Socio-cultural theories of learning.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). Bloom's taxonomy as a foundation for developing learning outcomes: Knowledge, Skills and Competencies at bachelor and master level.
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). The three last steps of the didactic relationship model .
  • Helgesen, Ann Karin; Andersen, Kirsti Lauvli & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). The first three steps of the didactic relationship model.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin (2022). The use of Bloom's taxonomy to structure learning outcomes regarding the subject: "The difficult conversation".
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2022). Dorothea Orem's major assumptions of the "Self-Care Deficit Theory".
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2022). Albert Bandura's "Social learning theory".
  • Andersen, Kirsti Lauvli; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2022). Lev S. Vygotsky's "Sociocultural theory of learning".
  • Roos, Anne Karine Østbye; Skaug, Eli-Anne; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2022). Hvordan opplever pasienter å bo på fellesrom på et gammelt sykehus og enerom på et nytt sykehus.
  • Roos, Anne Karine Østbye; Skaug, Eli-Anne; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Helgesen, Ann Karin (2022). Hvordan opplever pasienter å bo på fellesrom på et gammelt sykehus og enerom på et nytt sykehus.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Mener de har løsningen på feilmedisinering. [Radio]. NRK-P1 Østfold Distriktsprogram.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Har løsning på feilmedisinering. [Radio]. NRK-P1 Østfold Distriktsprogram .
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Har løsning på feilmedisinering. [Radio]. NRK-P1 Dagsnytt.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Har løsning på feilmedisinering. [Radio]. NRK-P2 Dagsnytt.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Mener de har løsningen på feilmedisinering. [Radio]. NRK-P1 Dagsnytt .
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Bedre samarbeid kan hindre feilmedisinering. [Radio]. NRK-P1 Østfold Distriktsprogram .
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Nytt studie om feilmedisinering. [Radio]. NRK-P1 Østfold Distriktsprogram .
  • Halstensen, Thor-David; Ghanima, Waleed; Tavoly, Mazdak; Hardeland, Camilla & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Forbedre beslutningsstøtteverktøy. Dyp venetrombose.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Helgesen, Ann Karin; Stensvold, Andreas; Magnussen, Jannik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Er fjernoppfølging godt nok for kreftpasienter? Dagens medisin. ISSN 1501-4290.
  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Europeiske forskere er enige om en modell som skal sikre bedre håndtering av legemidler. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Ihlebæk, Hanna Marie; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Del Busso, Lilliana Andrea (2022). Kjønn(sforskning) er for alle! Fredriksstad Blad.
  • Larsson, Maria; Sandsdalen, Tuva; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Helgesen, Ann Karin; Granrud, Marie Dahlen & Österlind, Jane [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). Palliativ vård under Covid 19-pandemin – Arbetsmiljö, vårdkvalitet och vårdpersonalens hälsa.
  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Dorothea Orem's nursing theory.
  • Helgesen, Ann Karin; Arnesen, Marie Helen; Aardalen, Tina; Nome, Carina Marie; Stenbjerg, Julie Kjølhede & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Experiences from physicians', pharmacists' and nurses' in interprofessional collaboration in home care with focus on nurse's role.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Nome, Carina Marie; Stenbjerg, Julie Kjølhede; Arnesen, Marie Helen; Aardalen, Tina & Helgesen, Ann Karin (2021). Pharmaceutical care in nursing homes - a qualitative study about interprofessional collaboration and patient safety.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Veilederes perspektiver på praksisveiledning av sykepleier- og vernepleierstudenter- en fokusgruppestudie.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Kvinnenettverk i akademia. Erfaringer fra KvinnForsk ved Høgskolen i Østfold.
  • Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Veilederes perspektiver på praksisveiledning av sykepleier- og vernepleierstudenter- en fokusgruppestudie. .
  • Helgesen, Ann Karin & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Mat og måltider i sykehjem 3. Høgskolen i Østfold.
  • Martinsen, Randi; Nilsson, Jan; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Suwarni, Abubakar (2023). CABNEI International Conference Guide and Abstract book. Quality Improvement of Nursing Education. Inland Norway University of Applied Sciences. ISSN 978-82-8380-419-5.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:11 - Sist endret 4. mai 2023 14:36