Kort beskrivelse
Opplegget kan knyttes til generell del av læreplanen, der det står at opplæringen må gi rom for elevenes skapende trang, og samtidig vekke deres glede ved andres ytelser. Gjennom bilde og form, tone og ord, må de stimuleres til å utfolde fantasi og oppleve kunst.
Opplegget kan òg knyttes til grunnleggende ferdigheter i Design og håndverk:
- Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i design og håndverk innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om design og håndverk.
- Å kunne lese i design og håndverk innebærer å finne, reflektere over, forstå og anvende aktuell faglitteratur innen design og håndverk. Det innebærer også å tolke og bruke skriftlig og visuelt språk, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.
- Å kunne bruke digitale verktøy i design og håndverk innebærer å innhente informasjon, eksperimentere med form, farge og komposisjon, utvikle og produsere håndverksprodukter og tjenester.
Bilder inkludert i opplegget er enten kjøpt fra Dreamstime eller Creative Commons fra Wikipedia Commons.
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
- vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
- vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
- vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon
Skriftlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
- bruke egne notater for å skrive tekster med tilknytning til eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- bruke mønstre for rettskriving, ordbøying og variert setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
- produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier
- vurdere forskjellige kilder og bruke innhold fra kildene på en selvstendig, kritisk og etterprøvbar måte
Vg1 Design og håndverk
- utvikle ideer til produkter og tjenester som grunnlag for egen produksjon og entreprenørskap i tråd med yrkesmessige behov
- bruke relevante faguttrykk i samtale og drøfting med kunder, brukere og kolleger
- bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter
- presentere, begrunne og argumentere for egne produkter, tjenester og produksjonsprosesser med tanke på markedsføring og salg
Læringsmål
Elevene skal:
lære ulike metoder for utvikling av gode ideer, og de skal lære at farge, form og tekst til sammen kan gi ulike uttrykk og presentere ulike budskap.
Grunnleggende ferdighet i Design og håndverk:
- kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i design og håndverk innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om design og håndverk. Kommunikasjon om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere er sentralt. Det innebærer videre bruk av fagspråk, formidling av egne meninger og deltakelse i faglige diskusjoner.
- kunne lese i design og håndverk innebærer å finne, reflektere over, forstå og anvende aktuell faglitteratur innen design og håndverk. Det innebærer også å tolke og bruke skriftlig og visuelt språk, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.
Refleksjon og vurdering
Vurderes ut fra gitte mål med en karakter i engelsk og en i programfagene (se vurderingsskjema).
Forslag til vurderingsskjema i Produksjon (Design og Håndverk) er vedlagt.
Ressurser
Vedlegg som inkl.:
- What is a logo and what makes a good logo? (theory with examples of logos)
- The assignment (pdf)
- Suggestion of method (pdf)
- Example of how to assess the work including suggested assessment criteria (pdf)
Recommended logo design resources:
- The Ultimate List of The Best Logo Design Resources (Just Creative)
- Top 10 Logo Design Inspiration Galleries (Logo Designer Blog)
- How NOT to design a logo (Webdesigner Depot)
- GoodLogo (World's finest selection of logos)
Fonts:
- Brand Style Design (Hvordan jobbe med fonter?)
Forberedelser
- Lærer må ha satt seg inn i innholdet i vedleggene og nettsidene (se Ressurser) og distribuert materialet til elevene.
- Papir størrelse A4.
Plan for opplegget
Suggestion of method
Tuning in:
On your way to school this morning did you notice a logo anywhere? What was special about it?
- Start off by talking about what a logo is and how to make a good logo.
Use worksheet 1: What is a logo and what makes a good logo?
Introduce The assignment for the students. Then talk about what they can include about themselves.
You can either have a brainstorming together in class, where the teacher writes the words on the black-/whiteboard, or the students can all do their own brainstorming.
- Students start working on the assignment.
They start off by making a mind map and drawing sketches. It is important that everyone draws all ten sketches, because good ideas emerge from other ideas.
The students should draw their final logo on a paper size A4.
- If possible the logos could be made digitally in programs such as Photoshop or Illustrator. If not; use a scanner to scan the drawings if you want them digitalized.
- The logos and every part of the preparation (mindmaps and sketches) are to be handed in.
The assignment
See worksheet The assignment for details
- Start off by doing a brainstorm.
- Draw 10 sketches; draw them quite fast without thinking too much.
- Choose two or three ideas that you want to continue working on.
- Now you should be closer to your final logo idea. If you already have one good idea; make a final drawing of it.
- When you have finished drawing your final idea (including colour sketches), write a short text where you explain your ideas and the choices you have made for the logo.
Utarbeidelse av opplegg
Trine Lise Bang, Polarsirkelen videregående skole, Mo i Rana
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.