Kort beskrivning
Elevene skal lære forskjellige måter å bruke tall på.
Det fins flere måter for tegnutføring av tall, f.eks. ordenstall (nr. 1, nr. 2, etc.) og kardinaltall (antall/mengde). I dette undervisningsopplegget er fokuset kardinaltall for å uttrykke telefon-/postnummer, årstall, alder, høyde og klokkeslett.
Kompetansemål
Språklæring
- Bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
Kommunikasjon
- Forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
- Kommunisere med forståelig uttale
Læringsmål
- Kunne bruke nettstedet www.minetegn.no til å bygge opp en ordbankgruppe for tall og klokkeslett
- Kunne forstå og bruke mengdetall og klokketegn
Ressursar
Nettside
Vedlegg
- Vedlegg 1: Talloppgaver (Word)
- Vedlegg 2: Klokkeoppgaver (Word)
Førbuingar
Elevene gjennomfører først undervisningsopplegget Mine tegn for å lære å opprette tematiske ordgrupper på nettstedet www.minetegn.no.
Plan for opplegget
- Lærer viser talltegnene. Elevene øver på talltegnene ved å vise dem til hverandre i par.
- Elevene går inn på www.minetegn.no. Der skal de opprette en gruppe som heter Tall. Forklaring av framgangsmåten finner man i vedlegg 1 i undervisningsopplegget Mine tegn. Alle talltegnene samles i denne gruppen.
- Vedlegg 1: Talloppgaver.
Oppgave A, B og C bør gjennomføres i par. Lærer veileder. Oppgave D kan lærer gi som prøve for å se hvor mye elevene husker. - Vedlegg 2: Klokkeoppgaver.
Elevene får se videoen der det blir vist ulike klokketegn. De repeterer tegnene de har sett i videoen. Så får elevene vedlegg 2 i papirutgave/ elektronisk. De løser oppgavene i par.
Evaluering og vurdering
Undervisningsopplegget inneholder en liten test. Se vedlegg 1, oppgave D.
Idé og utarbeidelse
Trine Anette Danielsen, Nordahl Grieg vgs. (Bergen), © Fremmedspråksenteret