Det nye språket

Trinn: 6. trinn Tema: Om landet og språket Tid: 2 timer +

Kort beskrivelse 

kommer

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • uttrykke det han/hun allerede vet om landet
  • oppdage at han/hun allerede kan flere ord på det nye språket
  • oppdage likheten mellom det nye språket og andre språk han/hun kan
  • telle fra 1-6
  • telle fra 7-12
  • en spansk sang
  • navn på ukedagene
  • noe nytt om Spania (og sammenligne med Norge/andre land)
  • noe om hvordan en lærer språk 

Ressurser

Forslag :

  • "Transparente ord" Utfordre elevene på hvilke spanske ord de kan, lag en lang liste be dem markere de ordene de vet hva betyr (bruk internasjonale ord i tillegg til fiesta/siesta/tacos (som ikke er transparente men kjente) og música, internacional, situación, complicación, sensacional, fútbol, gol, taxi, bús, aire, importante, consecuente, (mange ord på engelsk har t mens på spansk er det c, spør om noen ser systemet, be elevene om å gjette.) Escandinavia, Estocolmo, estudiante, estudiar, España (e foran s)
  • Artikkel om ordkjede i vårt tidsskrift Communicare (pdf)
  • Her har du en aktivitet hvor elevene jobber med transparente ord

Be elevene om å lage en liste med ord de kan og bytt innbyrdes, slik kan elevene lære av hverandre. Etterpå kan de parvis nevne et nytt ord de har lært av den andre. (Hvis dette er vanskelig tenk kultur fotball/musikk/mat)

  • FORMESPA (pdf fra http://bscw.rediris.es)

Print ut filen "Tarjetas de pareja para los números de 1-20" (lim på farget kartong/papir) begynn med enkle tall, tell forover og bakover, hold et tall opp og konkurrer om hvem som vet det fortest/flest. Hvis noen kan tallene, lek med telefonnummer, fødselsnummer, penger etc. Les noen spanske enkle setninger, be dem om å identifisere tallet. Ej. Tengo seis hermanos, hay una profesora en el aula, dos hijos tengo yo etc.

 

Forberedelser 

For læreren:

  • Finn bilder fra landet/hovedstaden med kjente landemerker/bilder av kjente personer
  • Finn "transparente" ord, kombiner setninger med bilde, (bruk litt mer språk enn elevene har lært)
  • Velg/lag oppgaver om tall (Bruk fantasien! Fjern bokstaver i skrevne ord, stokk om bokstavene, lag ordslanger, kryssord, regnestykker (2+1=3 (dos más uno son tres)),
  • Velg kortfattet og elevtilpasset info om Spania/Latinamerika (på norsk). Eks: "Hovedstaden i Spania heter Madrid. På spansk uttales o som en å. Det bor ca. 5 millioner mennesker i Madrid og over 45 millioner i hele Spania. Spania ligger på den iberiske halvøy. Det andre landet på den iberiske halvøy er Portugal.
  • BBC Primary Spanish ( tips til lærere som skal begynne å undervise spansk fra bbc.co.uk)

Plan for opplegget

Elevene kan allerede en del

  • Bilder fra landet/hovedstaden/av kjente personer: Hva vet elevene om landet, språket? (Lærer kan også fortelle at man snakker spansk i mange land i verden)
  • "Transparente" ord: Hvilke ord kjenner elevene? Ligner ordene på andre ord i språk som elevene kjenner? (f.eks norsk/engelsk)
  • Eventuelt: La elevene gjette betydningen av "transparente" setninger kombinert med bilde
  • La elevene lære noe nytt allerede første time
  • (f.eks tall fra 1-6)
  • Elevene bør få lytte til tallene (lærer/internett). Det er viktig å øve uttale fra første stund
  • Læreren kan også skrive tallene (1, 2, 3...) og ordene under tallene (un, dos, tres...) på tavlen
  • Det er viktig å benytte mange og kreative øvinger; øvinger som appellerer til og utfordrer eleven
  • La elevene arbeide individuelt, i par og i grupper
  • Elevene bør få eksempler på hvordan de kan lære seg nye ord og uttrykk
  • Bevisstgjør elevene på nødvendigheten av å arbeide med språket (øve, repetere)
  • Start ny time (2. time) med repetisjon av innlært stoff
  • Oppfordre til lek med språket. Lag tullesetninger og spør etter FALSO/CORRECTO eller VERDAD ej. El elefante es un animal grande Tres es un número, Barcelona es la capital de España. Argentina ganó la copa mundial del fútbol. Soy profesora. Soy profesor. En la clase hay 10 estudiantes

Refleksjon og vurdering  

Bruk gjerne Den europeiske språkpermen

Idé og utarbeidelse 

Ann Elisabeth Laksfoss Hansen, Universitetet i Stavanger i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 27. feb. 2020 12:39 - Sist endret 10. des. 2020 15:47