El reciclaje

Nivå I
Tema: Bærekraftig utvikling
Tid: 60-90 minutter
Explicación en español 

Kort beskrivelse

Målet med dette opplegget er at elevene skal bli kjent med et eksempel på et resirkuleringssystem, samtidig som vi vil bidra til at de øker sin bevisstheten om miljøet. For å oppnå dette har vi valgt å bruke autentiske tekster hvor noen ungdommer snakker om forurensing og foreslår ulike tiltak for å være mer miljøbevisste.

Kompetansemål

  • lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • forstå og bruke en rekke ord tilknyttet temaet «søppelsortering»
  • bruke strukturene «hay que» og «tener que» for å uttrykke forpliktelse
  • videreformidle hovedinnholdet i autentiske tekster som handler om klimaendringer
  • svare muntlig og skriftlig på spørsmål tilknyttet dette temaet

Ressurser/Vedlegg

Plan for opplegget

Planen for opplegget tar utgangspunkt i vedlegget El reciclaje som læreren ska dele ut.

  • Oppgave nr. 1 en oppvarmingsoppgave, og skal avdekke forkunnskaper og knytte lærestoffet til eksisterende kunnskap.
  • Oppgave nr. 2 inneholder praktisk informasjon om et resirkuleringssystem. Her skal elevene lære hvordan man sorterer søppel.
  • I oppgave nr. 3 vises og forklares den grammatiske strukturen («hay que» og «tener que») som elevene har møtt implisitt i undervisningsopplegget fram til nå. Vi foreslår to ulike og korte oppgaver for å trene mer på disse strukturene. Læreren sjekker alltid at svarene er riktige.
  • Oppgave nr. 4 kan bidra til at elevene gjør nye erfaringer gjennom å utforske. De skal jobbe sammen for å finne løsninger på noen spørsmål, samtidig som de ser på likheter og ulikheter mellom eksempler fra opplegget og fra nærmiljøet deres.
  • Oppgave nr. 5 tar utgangspunkt i noen korte autentiske tekster hentet fra la Comisión Europea, Nuestro planeta nuestro futuro.
    Elevene skal først bli kjent med viktig vokabular (med hjelp av læreren). Deretter skal elevene koble riktig ord med riktig bilde. Til slutt skal elevene lese teksten og svare på en kort leseforståelse.

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

 

 

Publisert 20. feb. 2020 10:48 - Sist endret 6. juni 2024 13:28