Virginia Jean Lockhart-Pedersen

Norwegian version of this page Norwegian National Centre for English and other Foreign Languages in Education
Image of Virginia Jean Lockhart-Pedersen
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact
+4791831849
+4791831849
Study place
Halden
Office nr.
G1-054

Jeg stiller som kandidat til fakultetsstyret for Fakultet for lærerutdanninger og språk

Jeg takket ja til om å stille til valg i fakultetsstyret fordi jeg ønsker å bidra til å utvikle det nye fakultetet som et tverrfaglig studiested for både studentene og ansatte. På HiØ har jeg jobbet for seksjonene for pedagogikk og språk i lærerutdanning, og nå jobber jeg på Fremmedspråksenter. I tillegg har jeg forsket og publisert sammen med ansatte på HiØ på tvers av flere fagdisipliner.  Jeg ønsker å bruke erfaringen min til å jobbe på tvers av de nye instituttene for å støtte mulighetene HiØ har til å knytte fakultetet sammen.  På denne måte mener jeg at vi kan styrke vårt arbeidsmiljø, forskningsmiljø, og studentmiljø på HiØ. 

Faglige interesser

  • Engelsk didaktikk og lærerutdanning 
  • Tverrfaglige og studentaktive undervisning og læring
  • Tilpasset opplæring og differensiering for inkluderende språkopplæring
  • Multisensorisk tilnærming til undervisning og læring
  • Multimodale tekster og spill i språkopplæring 

Undervisning og Utviklingsarbeid

  • Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (DEKOMP)
  • Utvikling av Storyline som en tverrfaglige tilnærming 
  • Har undervist på grunnskolelærerutdanning, 1-7 og 5-10 
  • Har undervist på Kompetanse for Kvalitet (KfK), engelsk for lærere 

Bakgrunn

 

Projects

Research groups

Tags: English, Special Education, Teacher Education

Publications

  • Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Et frø for framtiden: En case-narrativ om læreres profesjonsfelleskap. In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. p. 263–283.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2022). “If only they could …”. Lower secondary teachers’ perceptions of desired writing competences in English as an additional language. In Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Ed.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. p. 80–95.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia (2020). Story-based Cross-Curricular Teaching and LearningA Systematic Mapping of the Research Literature on The Scottish Storyline Approach. In Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Ed.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education . Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3986-3. p. 393–432. doi: https:/doi.org/10.31244/9783830989868. Full text in Research Archive
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Hva slags lærer vil du bli’a? Grunnskolelærer-studenters opplevelse med Storyline som metode i lærerutdanningen. In Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Ed.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979. p. 45–75.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2018). “…but, it’s really grown on me, Storyline, as practical as it has been’: A critical inquiry of student teachers’ experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 77, p. 150–159. doi: 10.1016/j.tate.2018.09.017. Full text in Research Archive

View all works in Cristin

  • Nordbakke, Monica; Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini); Tangen, Steffen; Glomsrød, Anne-Lene Løvig & Knudsen, Espen Syvderud (2024). Jeg vil gjøre dette igjen! (elev 7. trinn) - Når vi utforsker nye læringsareanaer sammen .
  • Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). ERASMUS+ Education for resilience and sustainability.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) & Eng, Sudha Menon (2023). Drama and Language Learning exploring identity through physical movement.
  • Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). Bokstavøya. In Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. p. 159–174.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). Den mystiske lukten: En storyline om et norsk elvedeltasamfunn. In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. p. 159–177.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) (2023). Velkommen til ditt fremtidige smarthus: En storyline om elbedriften Grønn Strøm AS. In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini) & Henriksen, Anne Glosli (2022). Storyline og inkluderende praksis. [Internet]. HiØ Halden, Norway.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2022). Linking Democracy and Cooperative Learning.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2022). Storyline utvikling for personalet_Hvordan bygger vi inn karakterene i story'en? .
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2022). “If only they could ...” – Lower Secondary Teachers’ Perceptions of Desired Writing Competences in English as an Additional Language .
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Henriksson, Ann-Catherine & Häggström, Margaretha (2022). Storyline Research_Past-Present-Future.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Pilskog, Hanne Eik & Halstvedt, Camilla Blikstad [Show all 7 contributors for this article] (2022). Professional Development _ Storyline in Teacher education .
  • Næsje, Ragnhild Louise; Halstvedt, Camilla Blikstad; Berggren, Stein Arnold; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean & Karlsen, Kristine Høeg (2022). Storyline in Early Primary Education focusing on the interdisciplinary topic health and lifeskills- through the Storyline The Alphabet Island.
  • Häggström, Margaretha & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2021). Storyline: En narrativ metod för multimodal språkutveckling, på plats såväl som online.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean & Häggström, Margaretha (2021). Online Storyline_Oral activities.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2021). Hva er Storyline? og Storyline i språkopplæring .
  • Nordbakke, Monica & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2021). Erfaring fra Dekomp-arbeid.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2021). SY-OM: Storyline for lærere i videregående skole med fokus på det tverraglige teamet bærekraftig utvikling.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2021). Storyline i videregående skole: å gjennomføre tverrfaglig undervisning på elektrofag.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia (2021). Eksterne forskningsmidler til Høgskolen i Østfolds Storyline-miljø. [Internet]. Høgskolen i Østfold - Avdeling for lærerutdanning.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2020). Teaching towards sustainability through Storyline: A systematic review with focus on theoretical concepts, research evidence and recommendations for future inquiry.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2020). Developing writing skills in English_a genre pedagogical approach grades 3-4.
  • Nordbakke, Monica & Lockhart-Pedersen, Virginia (2020). Erfaringer fra en Dekomp-skole.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne [Show all 10 contributors for this article] (2019). Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
  • Ellefsen, Lasse; Lockhart-Pedersen, Virginia; Mellegård, Ingebjørg Merete & Staksrud, Kathrine (2019). Digitale fortellinger i engelskfaget. In Baltzersen, Rolf K (Eds.), Digitale fortellinger i skolen. Pressbooks (e-bokversjonen). ISSN 978-82-93356-14-1.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2019). Hvordan lykkes med Storyline som en tverrfaglig og kreativ undervisningsmetode.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Storyline: Hvorfor Storyline i fremmedspråklæring?
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Teachers-in-team: Promoting innovation and creativity through The Storyline Approach in Norwegian Teacher Education.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Facilitating creative and cross-curriculum learning in teacher education through The Storyline Approach.
  • Lockhart-Pedersen, Virginia (2012). Reading and writing difficulties in English as a foreign language. Høyskolen i Østfold.

View all works in Cristin

Published Oct. 11, 2018 12:58 PM - Last modified Nov. 10, 2021 12:41 PM