ELLA-prosjekter

Flerspråklige ressurser

Prosjektet Flerspråklige ressurser sikter mot å skaffe mer kunnskap om individers flerspråklige kompetanse, og er en del av temaområdet Språkkompetanser. Per i dag finnes det bare et fåtall studier som har undersøkt alle språkene til flerspråklige talere, og vi trenger her både bedre empirisk dekning og metodeutvikling. I prosjektet vil vi samle inn data systematisk ved hjelp av to typer elisiteringsmetoder: narrativer (med ordfrie bildebøker og filmklipp) og kommunikative oppgaver (kart eller narrative sekvenser). På denne måten kan vi få sammenlignbar informasjon om ulike aspekter ved de språklige ressursene fra ulike typer talere, på alle språka de kan. Metodene kan brukes på morsmålstalere, arvespråkstalere, nybegynnere i f.eks. engelsk eller spansk osv. Materialet kan brukes for å undersøke bl.a. ordforråd, grammatikk, kommunikative strategier og narrative evner hos talerne. En del av analysearbeidet er også å vurdere metodene i seg selv. 

Les mer om prosjektet her.

Kontaktpersoner: Ida Larsson

Lærerstudenters grunntanker om språk

Lærerstudenters grunntanker om språk (LOS) blir gjennomført i regi av temaområdet Språkkompetanser i samarbeid med STAS. Prosjektet omhandler lærerstudenters kunnskaper om og holdninger til språklig variasjon. I et arbeid med å videreutvikle emner med språklig fokus i 5-årig GLU, forsker vi samtidig på studentenes læring og perspektiver på vår egen undervisning. Det finnes mye forskning som viser at lærerstudenter mangler grunnleggende grammatikkunnskap som er svært viktig for faglig forståelse i en lærerprofesjon knytta til norskfaget og andre språkfag. Samtidig ser vi at studenter er høyst interesserte i å lære om f.eks. dialekter og språkendring, men er lite bevisste om holdninger til språklig variasjon. I undervisning om variasjon i og mellom språk er også et faglig metaspråk hos læreren viktig for å kunne snakke presist om temaene, men det er vanskelig for mange studenter å gå over til å snakke om språk med en mer vitenskapelig terminologi. Med LOS ønsker vi å forbedre egen undervisning, utvikle mer sammenhengende studieløp og forske på studenters læring om språk over tid – både i kunnskap om språkstrukturer og bevissthet og holdninger til språklig variasjon.

Kontaktperson: Åshild Søfteland

Lokale og globale utfordringer

Prosjektet Lokale og globale utfordringer er en del av temaområdet Språkkulturer. Det retter seg mot ulike utfordringer som kan forstås individuelt, sosialt, kulturelt, politisk og økologisk. Prosjektet organiserte konferansen “SFL og sosialsemiotikk i møte med lokale og globale utfordringer” og vil utgi utvalgte konferansebidrag i et spesialnummer av tidsskriftet ELLA. Prosjektgruppa jobber også med å utvikle ph.d.-kurs som tar for seg humanistiske perspektiver på dagens klimautfordringer.   

KontaktpersonDaniel Lees Fryer 

Språk og den digitale verden

Prosjektet Språk og den digitale verden har som mål å samle og utvikle høgskolens kompetanse innen språk og det digitale. Det skal også bidra til å identifisere og utforske felles interessepunkter mellom høgskolens to satsingsområder Språk i opplæringa og Det digitale samfunn. I prosjektets første fase kartlegger vi ansattes interesser og ønsker når det gjelder språk og det digitale. Dette kan for eksempel dreie seg om forskning på og undervisning om digitale tekster og praksiser, eller om bruk av ulike digitale verktøy. I den andre fasen ser vi på mulighetene til å sette i gang felles prosjekter rettet mot språk og det digitale og for å synliggjøre dette arbeidet ovenfor våre studenter, kolleger og eventuelle eksterne samarbeidspartnere. 

Kontaktpersoner: Daniel Lees Fryer og Jessica Pedersen Belisle Hansen

Litteratur i krisens tid

Prosjektet Litteratur i krisens tid startet opp i 2023, og setter søkelys på hvilken funksjon litteratur kan ha i møte med ulike kriser, både individuelle (for eksempel sykdom, traumer, flukt og migrasjon) og samfunnsmessige (for eksempel krig, naturkatastrofer eller politiske omveltninger). Vi undersøker blant annet hvordan litteratur kan adressere kriser og hvordan litteratur kan bidra til å øke vår forståelse for kriser. Vi stiller også spørsmålet om i hvilken grad litteratur er en problemløsningsdiskurs: Kan litteratur bidra til å løse kriser? 

Kontaktperson: Elin-Sofie Nesje Vestli

Avsluttede prosjekter:

Grafiske romaner 

Prosjektet Grafiske romaner ble gjennomført i regi av temaområdet Litteratur i kontekst. Det er en del av temaområdets målsetting om å stimulere til forskning på sjangere som bruker både tekst og visuelle utrykk, blant annet grafiske romaner og tegneserier. Grafiske romaner er en relativt ung sjanger, også i akademisk sammenheng, og det er behov for ny kunnskap, både fra et litteraturvitenskapelig og et litteraturdidaktisk perspektiv.

I prosjektet deltok forskere fra fagområdene i engelsk, fransk, norsk og tysk, fra Fremmedspråksenteret og masterstudenter. I tidsrommet september 2021 – februar 2022 ble det gjennomført en rekke digitale seminarer med norske og internasjonale spesialister på grafisk litteratur, og presentasjoner av studentprosjekter. Resultatene presenteres i en publikasjon våren 2023.

Kontaktperson: Elin-Sofie Nesje Vestli

Publisert 9. mars 2021 08:27 - Sist endret 11. mars 2024 23:09