I prosjektet vil vi samle inn data systematisk ved hjelp av to typer elisiteringsmetoder: narrativer (med ordfrie bildebøker og filmklipp) og kommunikative oppgaver (kart eller narrative sekvenser). På denne måten kan vi få sammenlignbar informasjon om ulike aspekter ved de språklige ressursene fra ulike typer talere, på alle språka de kan. Metodene kan brukes på morsmålstalere, arvespråkstalere, nybegynnere i f.eks. engelsk eller spansk osv. Materialet kan brukes for å undersøke bl.a. ordforråd, grammatikk, kommunikative strategier og narrative evner hos talerne. En del av analysearbeidet er også å vurdere metodene i seg selv. Vi tar utgangspunkt i de metodene som har blitt utviklet i MAIN (https://main.leibniz-zas.de) og Language Situations (https://www.linguistik.hu-berlin.de/de/institut/professuren/multilinguale-kontexte/LangSit/main).
Ledergruppen består av Ida Larsson, Kristin Hagemann, Karine Stjernholm og Åshild Søfteland. Studenter involveres på flere måter, dels som vitenskapelige assistenter, dels gjennom pilotstudier innenfor rammen av kursene de deltar i.
Kontaktpersoner: Ida Larsson og Åshild Søfteland