Flerspråklige ressurser

Prosjektet Flerspråklige ressurser sikter mot å skaffe mer kunnskap om individers flerspråklige kompetanse. Per i dag finnes det bare et fåtall studier som har undersøkt alle språkene til flerspråklige talere, og vi trenger her både bedre empirisk dekning og metodeutvikling.

I prosjektet vil vi samle inn data systematisk ved hjelp av to typer elisiteringsmetoder: narrativer (med ordfrie bildebøker og filmklipp) og kommunikative oppgaver (kart eller narrative sekvenser). På denne måten kan vi få sammenlignbar informasjon om ulike aspekter ved de språklige ressursene fra ulike typer talere, på alle språka de kan. Metodene kan brukes på morsmålstalere, arvespråkstalere, nybegynnere i f.eks. engelsk eller spansk osv. Materialet kan brukes for å undersøke bl.a. ordforråd, grammatikk, kommunikative strategier og narrative evner hos talerne. En del av analysearbeidet er også å vurdere metodene i seg selv. Vi tar utgangspunkt i de metodene som har blitt utviklet i MAIN (https://main.leibniz-zas.de) og Language Situations (https://www.linguistik.hu-berlin.de/de/institut/professuren/multilinguale-kontexte/LangSit/main).

Ledergruppen består av Ida Larsson, Kristin Hagemann, Karine Stjernholm og Åshild Søfteland. Studenter involveres på flere måter, dels som vitenskapelige assistenter, dels gjennom pilotstudier innenfor rammen av kursene de deltar i.

KontaktpersonerIda Larsson og Åshild Søfteland

Publisert 20. des. 2022 11:18 - Sist endret 20. des. 2022 11:18