Generelt
- Være kjent med relevante bestemmelser i lover, forskrifter og retningslinjer.
- Være kjent med HiØs kvalitetssystem for utdanning og emneansvarlig sin rolle og ansvar.
- Være koordinator dersom det er flere fagansatte/forelesere involvert i emnet.
- Være kjent med studieplanen for å sikre en forståelse av emnets rolle i utdanningen, studentenes progresjon og arbeidsbelastning.
- Være godt kjent med emnebeskrivelsen og læringsutbyttebeskrivelsene, og sørge for at emnet gjennomføres i tråd med disse.
-
Sikre at det er samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelser, innhold, undervisnings- og læringsformer, arbeidskrav, vurderingsformer og litteratur.
Før semesterstart
- Få oversikt over tilgjengelige ressurser i emnet (timer til undervisning, ferdighetstrening/simulering, mulighet/behov for innleie av eksterne ressurser, sensur etc). Påse at ressursbruken er i overenstemmelse med rammer avtalt med studieprogramansvarlig.
- Gå i gjennom tidligere emnerapporter. Følg opp eventuelle endringer. Ved oppstart av emnet skal studentene få informasjon om hva som er endret som følge av tidligere kulls evaluering av emnet.
- Sjekk karaktersnitt fra tidligere år i Fagpersonweb. Ved høyere strykprosent enn 20 % må emneansvarlig vurdere særskilte tiltak i samråd med studieprogramansvarlig.
- Gi informasjon til timeplanlegger om undervisning og behov for rom.
- Planlegg og koordiner undervisning.
- Finn mulige timelærere/gjesteforelesere og avklar med studieprogramansvarlig før avtaler blir inngått.
- Klargjør emnet i høgskolens digitale læringsplattform (Canvas) og lenke opp til sidene for timeplaner og emnebeskrivelser. Ved behov, se Canvas introduksjonskurs utviklet av Seksjon for pedagogisk utvikling og læring.
- For emner med praksis (eventuelt i samråd med trinnleder eller koordinator):
- Utarbeide informasjon til praksissteder.
- Innkalle til og arrangere møter med praksislærere.
- Innkalle til og arrangere møter med praksisveiledere i samråd med praksisteamet.
- Revidere litteraturlister i pensumlistesystemet Leganto innen gitte frister.
- Sjekk at emnebeskrivelser og litteratur er publisert korrekt på høgskolens nettsider.
Underveis i semesteret
- Gi studentene relevant informasjon i læringsplattformen.
- Følg opp aktiviteter i læringsplattformen.
- Ha dialog med programtillitsvalgt.
- Sørg for at eksterne forelesere blir tatt imot og hjulpet til rette.
- Registrer vurderingsresultat på arbeidskrav i Fagpersonweb.
- Sikre at eksamensoppgaver og sensorveiledning blir utarbeidet og kvalitetssikret. Oppgavesett må leveres eksamenskontoret innen gitt frist.
- Gjennomfør emneevaluering(er) og sikre at resulter blir anvendt i utvikling av emnet.
- Informer studentene om resultatet av evaluering og eventuelle tiltak.
- Vær tilgjengelig for spørsmål under eksamen.
Ved avslutning av semesteret
- Skriv emnerapport som lagres i Sharepoint
- Gi innspill ved behov for revisjon av emnet.
Funksjonsbeskrivelsen er godkjent av rektor 09.12.19, sist oppdatert 03.05.2022.