Informasjon til emneansvarlig om emnerevisjon

Alle emnebeskrivelser ved HiØ skal vurderes årlig for å se om det er behov for revisjon, i tråd med høgskolens kvalitetssystem for utdanning.

Innholdet i studieplan og emnebeskrivelser er gjensidig forpliktende for HiØ og studentene. Det er derfor viktig at innholdet formuleres presist og tydelig for å unngå uklarheter.

Tidspunkt og frister

Emneansvarlig kan gjennomføre endringer i emner for kommende studieår i perioden september–desember året før (altså ikke for emner inneværende studieår). Dekan/studieprogramansvarlig fastsetter frist for når emneansvarlig må ferdigstille sine endringer, men det anbefales at arbeidet ferdigstilles innen 1. desember.

Når emneansvarlig har ferdigstilt sitt arbeid skal studieprogramansvarlig kvalitetssikre emnebeskrivelsen, og vurdere helhet og sammenheng i hele studieprogrammet, før studieplanen med emnebeskrivelser oversendes til utdanningsdirektør senest innen 20. januar. Utdanningsdirektør gjennomfører kvalitetssikring av alle studieplaner før publisering på høgskolens nettsider. Emnebeskrivelser og studieplaner som er ferdigstilt tidligere kan oversendes til utdanningsdirektør fortløpende i revisjonsperioden. 

Etter revisjonsprosessen er det andre aktører og systemer som skal bruke data fra emnebeskrivelsene, som f.eks. markedsføring, timeplanlegging, eksamen, Canvas, Studentweb, bibliotek og bokhandel. Derfor er det viktig at frister overholdes.

Verktøy

Emneplanlegging på nett (EpN) er en applikasjon som brukes til den praktiske gjennomføringen av emnerevisjon og i kvalitetssikring av denne prosessen, før publisering av emnebeskrivelser på høgskolens nettsider.

Selv om du ikke skal gjøre endringer i ett emne, må du logge deg inn i EpN og sende emnet videre til neste nivå.

Du finner brukerveiledning og innlogging til EpN på høgskolens nettsider. 

Endringer i emne

Emneansvarlig, studieprogramansvarlig og utdanningsdirektør kan komme med endringsforslag, og endringer skal gjennom både faglig og administrativ kvalitetssikring før emnebeskrivelsen publiseres på høgskolens nettsider. 

Eksempler på endringer som kan gjøres i emnebeskrivelsen i revisjonsperioden:

  • forkunnskapskrav
  • læringsutbyttebeskrivelser  
  • læringsformer
  • arbeidskrav
  • vurderingsordninger
  • litteraturlister

Endringer i arbeidskrav og vurderingsordninger bør kvalitetssikres av seksjon for eksamen. Under revisjonen anbefales det at emneansvarlig tar direkte kontakt med seksjon for eksamen for rådgivning og bistand.

Merk at større endringer i et emne kan kreve ny emnekode. Spør kontaktperson i seksjon for utdanningskvalitet ved behov.

Litteraturlister skal oppdateres i Leganto innen 15. mai for høstsemesteret og 15. november for vårsemesteret.

Du finner utfyllende informasjon i veileder for utfylling av studieplan og emnebeskrivelse.

Årsak til endringer

Endringer i emnebeskrivelser kan komme som resultat av en rekke kilder, eksempelvis studentevalueringer, tidligere emnerapporter, faglige utviklingsbehov, endringer i lover, forskrifter, rammeplaner, nasjonale retningslinjer eller lokale bestemmelser.

Alle endringer som foretas i emne skal dokumenteres og må derfor kommenteres i loggen i EpN. Endrer et emne for eksempel arbeidskrav, skal emneansvarlig skrive en kort forklaring om årsaken til at dette gjøres. (NB: Det er viktig at loggfeltet brukes til dette, og ikke kommentar-feltet). 

Ressursside for studieplanarbeid

Du finner mer informasjon om prosedyrer knyttet til revisjon av studieplaner og emnebeskrivelser i høgskolens bestemmelser om studieplanrevisjon. Bestemmelsene beskriver bl.a. ansvar, praktisk utførelse av endringer, kvalitetssikring/kvalitetskontroll, publisering, arkivering og avvikshåndtering.

Studieutvikling og studieplanrevisjon – For ansatte – Høgskolen i Østfold (hiof.no)

 

Publisert 7. okt. 2021 14:32 - Sist endret 28. juni 2024 12:27