Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2012–2013)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner:

LFPUBY111 Små barn og medvirkning (15 studiepoeng)

De yngste barna: politikk og forskning

  • Nasjonale og internasjonale politiske dokumenter relatert til barns rett til medvirkning
  • Nyere forskning om små barn
  • Forestillinger om barn/barndom og voksne/voksendom

Medvirkning: etisk praksis

  • kritisk analyse av medvirkning relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet.
  • ulike teoretiske tilnærminger til medvirkning relatert til å forstå, drøfte og dekonstruere relasjoner mellom barn og voksne
  • ulike aspekter ved de yngste barnas medvirkning (demokrati, lek, improvisasjon og læring)
  • Ubehagets etikk

LFPUBY211 Pedagogisk utviklingsarbeid i småbarnspedagogiske praksiser (15 studiepoeng)

Relasjoner: tid, rom, materialer og kropp

  • Kropp og materialitet som medvirkende i pedagogiske prosesser
  • Kooperativ læring: Kollektive konstruksjoner av kunnskap
    • Lyttende pedagogikk
    • Improvisasjon
    • Estetiske læreprosesser

Arbeidsformer i småbarnspedagogiske praksiser: pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid

  • Pedagogisk dokumentasjon
    • Kritiske og reflekterende praksiser
    • Inspirasjoner til en barnehage i bevegelse

Organisering og læringsformer

Studiet bygger på ideen om kooperative læringsprosesser: studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor tradisjonell undervisning skal utfordres.

Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høyskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen e-postadresse ved registrering til studiet.

Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Evaluering av studiet

I tillegg til løpende evaluering underveis blir det gjennomført en skriftlig studentevaluering ved slutten av hvert emne.

Tilbakemelding underveis

Studentene skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis i studiet. Faglærerne gir veiledning og tilbakemelding på arbeidet med temaene i studiet. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Vurdering

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Sluttvurdering:
Det benyttes muntlig vurderingsform i begge emner; hhv gruppe og muntlig. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Det benyttes karakterskala A - F, der A er beste og E laveste bestått karakter. F betyr ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensur i begge emner.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

 

Studiemodell

Høst 2012

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:12