Hva lærer du? (2012–2013)
Studiets læringsutbytte
Studentene skal arbeide med sin
Faglige kompetanse: Profesjonskunnskap og ledelse knyttet til teoretiske, estetiske og praktiske perspektiver relatert til de yngste barna i barnehagen.
Didaktiske kompetanse: Erfaring med å lede og initiere pedagogiske prosesser knyttet til pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid; gjennomføring av refleksive og kritiske drøftinger av praksis og teori.
Sosiale kompetanse: Evne og vilje til å se, tolke og forstå småbarnas signaler og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn, samt reflektere over egne reaksjoner i relasjon til dette.
Yrkesetiske kompetanse: Respekt for småbarns integritet og sitt faglige skjønn, som innbefatter utøvelse av kritisk refleksjon over egen definisjonsmakt i forhold til de yngste barna i barnehagen.
Endrings- og utviklingskompetanse: Skape rom for analytiske, etiske og kritiske drøftinger av profesjonskunnskapen, innbefattet kritisk bevissthet om egne teoretiske og praktiske tilnærminger.
Etter endt studium har studenten kunnskap om:
- politiske føringer relatert til de yngste barna i barnehagen
- nyere forskning om de yngste barna
- ulike teoretiske perspektiver relatert til 0-3 åringer i barnehager.
- ulike relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
- ulike teoretiske perspektiver på arbeid med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
Etter endt studium har studenten ferdigheter i:
- å lede kooperative pedagogiske prosesser, der barn og voksne er medvirkende
- å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
- å lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)
Generell kompetanse: Etter endt studium har studenten:
- evne og vilje til å forholde seg adekvat til småbarnas uttrykk og å innlemme disse i pedagogiske prosesser
- evne og vilje til og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn, samt reflektere kritisk over egen tenkning og handling
- respekt for småbarns integritet