Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2012–2013)

Studiets læringsutbytte

Studentene skal arbeide med sin

Faglige kompetanse: Profesjonskunnskap og ledelse knyttet til teoretiske, estetiske og praktiske perspektiver relatert til de yngste barna i barnehagen.

Didaktiske kompetanse: Erfaring med å lede og initiere pedagogiske prosesser knyttet til pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid; gjennomføring av refleksive og kritiske drøftinger av praksis og teori.

Sosiale kompetanse: Evne og vilje til å se, tolke og forstå småbarnas signaler og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn, samt reflektere over egne reaksjoner i relasjon til dette.

Yrkesetiske kompetanse: Respekt for småbarns integritet og sitt faglige skjønn, som innbefatter utøvelse av kritisk refleksjon over egen definisjonsmakt i forhold til de yngste barna i barnehagen.

Endrings- og utviklingskompetanse: Skape rom for analytiske, etiske og kritiske drøftinger av profesjonskunnskapen, innbefattet kritisk bevissthet om egne teoretiske og praktiske tilnærminger.

 Etter endt studium har studenten kunnskap om:

  • politiske føringer relatert til de yngste barna i barnehagen
  • nyere forskning om de yngste barna
  • ulike teoretiske perspektiver relatert til 0-3 åringer i barnehager.
  • ulike relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
  • ulike teoretiske perspektiver på arbeid med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon

 Etter endt studium har studenten ferdigheter i:

    • å lede kooperative pedagogiske prosesser, der barn og voksne er medvirkende 
    • å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
    • å lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)

Generell kompetanse: Etter endt studium har studenten:

  • evne og vilje til å forholde seg adekvat til småbarnas uttrykk og å innlemme disse i pedagogiske prosesser
  • evne og vilje til og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn, samt reflektere kritisk over egen tenkning og handling
  • respekt for småbarns integritet
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:31